Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tar en audio fil skada av att jag importerar - exporterar - imp. - exp. - imp. - exp. den hela tiden i ett DAW (som i mitt fall, Cubase)? Så som jag känner så e det ju digitalt så det borde inte vara några problems liksom...vad säger ni? Det grundar sig på att jag lajjar mycket med MIDI, audio o effekter så det blir lite fram o tebax ibland... ☺️

Annons
Postat
Tar en audio fil skada av att jag importerar - exporterar - imp. - exp. - imp. - exp. den hela tiden i ett DAW (som i mitt fall, Cubase)? Så som jag känner så e det ju digitalt så det borde inte vara några problems liksom...vad säger ni? Det grundar sig på att jag lajjar mycket med MIDI, audio o effekter så det blir lite fram o tebax ibland... 😄

Fattar inte riktigt varför man vill importera och exportera samma fil flera gånger men det finns säkert en eller flera bra anledningar till detta 😛

För att svara på frågan så borde det inte vara någon fara sålänge man inte skriver över originalfilen kan man tycka?

Postat
Tar en audio fil skada av att jag importerar - exporterar - imp. - exp. - imp. - exp. den hela tiden i ett DAW (som i mitt fall, Cubase)? Så som jag känner så e det ju digitalt så det borde inte vara några problems liksom...vad säger ni? Det grundar sig på att jag lajjar mycket med MIDI, audio o effekter så det blir lite fram o tebax ibland... 😄

Fattar inte riktigt varför man vill importera och exportera samma fil flera gånger men det finns säkert en eller flera bra anledningar till detta 😛

Japp anledningar finns....kallas för "Vet-inte-hur-man-gör" anledningen hahaha 😄 näää, jag har lite användning för det

Postat

Nej.

Postat

Jo visst kan en audiofil skadas precis som vilken annan fil som helst kan skadas.

Av en eller annan orsak och ofta när man minst anar det.

Det är just därför som det rekommenderas att man tar backup på sina filer.

En extra hårddisk för att spara säkerhetskopior på är alltså starkt rekommenderat.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

backup är bra såklart, fast frågan handlade mer om huruvida filen skadas av upprepade importer/exporter, om jag förstod saken rätt?

Vid import till Cubase händer ingenting, Cubase bara pekar på filen på disk. Sen kan man nog applicera destruktiva editeringar i Cubase, är lite osäker nu på om cubase ändrar i originalfilen eller gör en kopia.. hmm.

Däremot kan man väl inte exportera till samma fil som man importerade, den filen bör vara låst och inte gå att skriva över (eftersom den används av cubase).

Men om du menar att man importerar och sen exporterar till en ny fil utan att göra nåt speciellt i cubase så blir det ingen hörbar generationsförsämring skulle jag säga.

Postat

Det finns några enstaka situationer där filen kan ta skada. Det ena är om programmet av någon anledning dyker när det håller på att skriva till filen, vilket kan göra den oläslig. Den andra är om du importerar en fil, exporterar den med dithering (under annat namn), importerar den nya filen, exporterar den med dithering under annat namn, osv osv. Varför man skulle göra så är dock svårt att svara på 😛

Ett missförstånd som verkar vara häpnadsväckande vanligt är att om du exempelvis kopierar (Ctrl-C, Ctrl-V) en ljudfil t ex 100 gånger kommer den hundrade kopian låta sämre än originalet. 🙂

Postat

Sålänge du inte gör en "save" av filen så är den ju i "read only läge" och bara en öppnad fil.

Vid en Eexport så, exporterar du ju filen, t ex konvereterar den till annat format eller sparar den under annat namn.

Om du sparar en wav fil som wav sker ingen kvalitetsförändring (såvida du inte ändrar attributen). men om du öppnar en mp3 fil och sparar om den som mp3 så sker en ny konvertering vilket leder till kvalitetsförlust. Detsamma gäller t ex jpeg-bilder.

Så gör alltid en backup innan du fipplar runt, om du är osäker.

Tjo

/X

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.