Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag är en hemmafejjare som gillar o sitta hemma och styra med olika arrangemang (mest covers som ja gör från scratch) osv.

Jag har följande utrustning:

Dator: Core duo på massa m/ghz (lol), 2gb ram, Geforce 7800GTX, mängder S-ata hårddisk (800GB nånting)

Ljudkort: M-Audio Audiophile 2496 (varianten för ca 1.000:-)

Mixer: Soundcraft Compact 10

Behringer Vamp2

Mic: MXL 990 inkl. puffskydd och stativ.

Har ingen Kompressor eller liknande i nuläget... ej heller Vamp för Bas...

Jag känner att jag bör uppgradera mig lite för inspelningar blir OK, men långt ifrån "bra".

Speciellt i micen, båda sång och aukustisk gitarr. (har gitarr med inbyggd mic också, men jag gillar mer att köra via vanlig mic.)

Frågan är om man ska uppgradera den nuvarande utrustningen eller om den mesta skillnaden kommer iom komplettering med ytterliggare enheter..

Alla förslag och svar uppskattas!

Tack på förhand...

Annons
Postat

Tack på förhand...

jag brukar nästan alltid föreslå en kurs i inspelningsteknik - din största tillgång är din kunskap, ditt största hinder oftast din okunskap

annars: lyssning

vad lyssnar du igenom idag?

Postat

Tack på förhand...

jag brukar nästan alltid föreslå en kurs i inspelningsteknik - din största tillgång är din kunskap, ditt största hinder oftast din okunskap

Hej, tack för snabbt svar.

Jag lyssnar idag genom en helt vanlig stereo, har även kört en kompis monitorer (som var i 5.000:- klassen) men kände inte nåt vilja ha begär. Jag kör oftast via hörlur dock. ett par Koss PRO4AAA lurar.

Sån kurs har jag aldrig hört talas om... är det något MB t.ex. håller i ?

Postat

Tack på förhand...

Jag lyssnar idag genom en helt vanlig stereo, har även kört en kompis monitorer (som var i 5.000:- klassen) men kände inte nåt vilja ha begär. Jag kör oftast via hörlur dock. ett par Koss PRO4AAA lurar.

mb=musikbörsen? det tror jag inte

kanske nåt studieförbund, eller om du kan få kontakt med någon som jobbar med det som du kan gå bredvid lite

finns mycket litteratur att plöja också

Postat

Tack på förhand...

kanske nåt studieförbund, eller om du kan få kontakt med någon som jobbar med det som du kan gå bredvid lite

Tack för svar.

ah ok...

Men eftersom jag lär mig 100ggr snabbare om jag jobbar praktiskt med det så...

Det råkar inte finnas någon lokal aktör från Norrköping på dessa forum som är insatta i inspelningsteknik och är bra pedagoger? ☺️

Postat

Tack på förhand...

Tack för svar.

ah ok...

Men eftersom jag lär mig 100ggr snabbare om jag jobbar praktiskt med det så...

Det råkar inte finnas någon lokal aktör från Norrköping på dessa forum som är insatta i inspelningsteknik och är bra pedagoger? 😄

De flesta kurserna i inspelningsteknik är såvida jag vet rätt praktiskt upplagda. Gick själv en innan jag satte igång ordentligt. På Kulturama i sthlm. Vet dock inte hur det ser ut i Norrköping. Med kunskap kan man få all utrustning att låta bra, utan låter även de bästa prylarna skit.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.