Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag spelar elgitarr och har ett antal pedaler. När jag spelar genom min förstärkare så får jag ett elektriskt surr, alltså inte ett brus utan ett surrande ljud. Detta blir starkare ju fler pedaler jag kopplar in men det finns även där utan pedaler. Vad kan detta bero på? Riktigt störande.

Tack på förhand. MVH tobias.

Annons
Postat (redigerat)

Har din dator CRT-skärm? Sådana har ett stort störfält omkring sig, så du bör i så fall byta till TFT-skärm - eller stänga av skärmen medan du spelar gitarr.

Driver du alla pedaler med samma nätdel, så kan de få för lite ström och brumma på grund av det. Kolla alltså så att det är tillräckligt med stöm (=Ampere) för att driva alla.

Har du lysrör, lågenergilampor eller dimmers, så kan de också ge upphov till störningar i form av brum. Bytt till glödlampor och ta bort dimmers.

Ligger signalkablarna nära transformator eller nätspänningskablar, så kan det komma in störningar i kablarna. Håll därför signalkablarna på behörigt avstånd från allt sådant.

Redigerat av Claes
Postat
Har din dator CRT-skärm? Sådana har ett stort störfält omkring sig, så du bör i så fall byta till TFT-skärm - eller stänga av skärmen medan du spelar gitarr.

Driver du alla pedaler med samma nätdel, så kan de få för lite ström och brumma på grund av det. Kolla alltså så att det är tillräckligt med stöm (=Ampere) för att driva alla.

Har du lysrör, lågenergilampor eller dimmers, så kan de också ge upphov till störningar i form av brum. Bytt till glödlampor och ta bort dimmers.

Ligger signalkablarna nära transformator eller nätspänningskablar, så kan det komma in störningar i kablarna. Håll därför signalkablarna på behörigt avstånd från allt sådant.

Har CRT men hör ingen skillnad då den är av, har inga speclampor. Har en boss-adapter som enligt 4sound och mig ska räcka till alla. Sladdarna ligger huller om buller på golvet. Har sådana korta sladdar mellan pedalerna, men får som sagt surr även utan pedaler.

Postat

Hmmm, upptäckte nu att det brusade mycket mindre om man tog en synth och kopplade i istället för elgitarren. Kan det vara fel på gitarrn?

Postat
singelcoilmickar? dålig skärm?

Singlecoil men skärmen gör ingen skillnad.

Singlecoilmickar surrar alltid lite, huruvida ditt surr är normalt eller inte är svårt att sia om över nätet utan att höra.

Postat

Singlecoilmickar surrar alltid lite, huruvida ditt surr är normalt eller inte är svårt att sia om över nätet utan att höra.

Jojo, men det är dessutom ingen skillnad i mellanlägena.

Postat

Jojo, men det är dessutom ingen skillnad i mellanlägena.

behöver det inte alltid va heller

kan du låna en gitarr med humbuckers så testa om den brummar mindre

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.