Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har byggt en dynamisk mikrofon själv (egentligen är det främst en högtalare, men det funkar ju som mikrofon också), och vill gärna prova att spela in med den. Men så klart har jag ingen aning om vilken impedans micken har. Vågar man koppla den till ljudkortet, eller kan man ha sönder nånting? Alternativt, om jag kör den genom en annan preamp som jag i sin tur kopplar till ljudkortet, är det lugnt då för ljudkortets del?

Jag vet nästan ingenting om det här, så tack för alla upplysningar!

Annons
Postat

låna en multimeter av en vän och mät impendansen istället, så slipper du vara osäker...

Postat

Så det är ingen risk att jag pajar nåt alltså? Då ska jag genast sätta igång och experimentera för fulla muggar!

Postat

Eftersom "micken" är obalanserad (såvida du inte balanserat den) så skulle jag säga att det är linebox som gäller mellan mickpreampen och micken.

Postat
Eftersom "micken" är obalanserad (såvida du inte balanserat den) så skulle jag säga att det är linebox som gäller mellan mickpreampen och micken.

Och om jag inte gör så?

Postat

Och om jag inte gör så?

Tja du... det låter "sämre" mest. Inget som går sönder skulle jag tro. Använder du en linebox så är du säker på att få rätt impedans och dessutom blir det balanserat, något som en mickpreamp förväntar sig.

Postat
Att det är obalanserat gör inte att ljudet i sig blir sämre, men det är betydligt större risk att det kommer in störningar i kabeln på väg till preampen.

Ah... nä jag tänkte mest på impedansen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.