henrikimplode (oregistrerad) Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 Har skaffat en POD xt och kopplat in den via usb i min pc. och när jag ska köra genom cubase så får jag en fördröjning på typ en sekund. vad gör jag för fel?
mixtur Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 Har skaffat en POD xt och kopplat in den via usb i min pc. och när jag ska köra genom cubase så får jag en fördröjning på typ en sekund. vad gör jag för fel? För det första måste du välja rätt drivrutin i cubase, d.v.s. en ASIO drivrutin och inget annat. Sedan måste du gå in på drivrutinen och ställa in hur många samples bufferten (cachen) skall innehålla. Ju mindre buffert desto kortare fördröjning, men desto mer jobb för datorn (CPU). Själv brukar jag köra en inställning när jag spelar in och en annan när jag mixar och börjar lägga på pluggar (d.v.s. mer buffert eftersom CPU behövs till pluggar). Detta förutsatt att ditt interface har de drivrutiner och de de funktioner jag nämner. Du skriver att du kopplar in den via USB, menar du via ett USB-ljudkort eller har den ett inbyggt interface?
henrikimplode (oregistrerad) Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 Har skaffat en POD xt och kopplat in den via usb i min pc. och när jag ska köra genom cubase så får jag en fördröjning på typ en sekund. vad gör jag för fel? jag kör på en acer - laptop historia med ett vanligt integrerat ljudkort.
henrikimplode (oregistrerad) Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 Har skaffat en POD xt och kopplat in den via usb i min pc. och när jag ska köra genom cubase så får jag en fördröjning på typ en sekund. vad gör jag för fel? För det första måste du välja rätt drivrutin i cubase, d.v.s. en ASIO drivrutin och inget annat. Sedan måste du gå in på drivrutinen och ställa in hur många samples bufferten (cachen) skall innehålla. Ju mindre buffert desto kortare fördröjning, men desto mer jobb för datorn (CPU). Själv brukar jag köra en inställning när jag spelar in och en annan när jag mixar och börjar lägga på pluggar (d.v.s. mer buffert eftersom CPU behövs till pluggar). Detta förutsatt att ditt interface har de drivrutiner och de de funktioner jag nämner. Du skriver att du kopplar in den via USB, menar du via ett USB-ljudkort eller har den ett inbyggt interface? jadu det var en bra fråga:) jag kopplade in den rakt in i usb porten i datorn. har alltså inget annat ljudkort.
Hellpig Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 Jag antar att du redan laddat hem drivrutinerna från Line 6:s webbplats? Om inte gör det, kanske ett självklart tips men det låter ju som om du inte har gjort det.
henrikimplode (oregistrerad) Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 Jag antar att du redan laddat hem drivrutinerna från Line 6:s webbplats? Om inte gör det, kanske ett självklart tips men det låter ju som om du inte har gjort det. jodå det har jag gjort. jag får ju liksom ljud och allt annat funkar bra det är bara latencyn
henrikimplode (oregistrerad) Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 Har skaffat en POD xt och kopplat in den via usb i min pc. och när jag ska köra genom cubase så får jag en fördröjning på typ en sekund. vad gör jag för fel? För det första måste du välja rätt drivrutin i cubase, d.v.s. en ASIO drivrutin och inget annat. Sedan måste du gå in på drivrutinen och ställa in hur många samples bufferten (cachen) skall innehålla. Ju mindre buffert desto kortare fördröjning, men desto mer jobb för datorn (CPU). Själv brukar jag köra en inställning när jag spelar in och en annan när jag mixar och börjar lägga på pluggar (d.v.s. mer buffert eftersom CPU behövs till pluggar). Detta förutsatt att ditt interface har de drivrutiner och de de funktioner jag nämner. Du skriver att du kopplar in den via USB, menar du via ett USB-ljudkort eller har den ett inbyggt interface? jadu det var en bra fråga:) jag kopplade in den rakt in i usb porten i datorn. har alltså inget annat ljudkort. det finns ju en sån asio drivrutin som heter asio podxt och det ser ut som att latencyn är borta men jag får inget ljud
Jejje Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 Integrerade ljudkort är ofta inte gjorda för att göra musik och ger en väldigt hög latency. Lösningen är nog att du skaffar ett bättre ljudkort helt enkelt.
butka Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 (redigerat) Även om integrerade ljudkort inte är gjorda för att göra musik med så kan du prova med att ladda hem asio4all-drivrutinerna och använd i Cubase. Det brukar få ner latencyn på de flesta ljudkort. http://www.asio4all.com Redigerat 24 mars 2008 av butka
drloop (oregistrerad) Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 Du använder alltså POD xt som ljudkort? Om ja, så skall du lyssna via POD xt och inte via ditt inbyggda ljudkort.
mixtur Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 Har skaffat en POD xt och kopplat in den via usb i min pc. och när jag ska köra genom cubase så får jag en fördröjning på typ en sekund. vad gör jag för fel? För det första måste du välja rätt drivrutin i cubase, d.v.s. en ASIO drivrutin och inget annat. Sedan måste du gå in på drivrutinen och ställa in hur många samples bufferten (cachen) skall innehålla. Ju mindre buffert desto kortare fördröjning, men desto mer jobb för datorn (CPU). Själv brukar jag köra en inställning när jag spelar in och en annan när jag mixar och börjar lägga på pluggar (d.v.s. mer buffert eftersom CPU behövs till pluggar). Detta förutsatt att ditt interface har de drivrutiner och de de funktioner jag nämner. Du skriver att du kopplar in den via USB, menar du via ett USB-ljudkort eller har den ett inbyggt interface? jadu det var en bra fråga:) jag kopplade in den rakt in i usb porten i datorn. har alltså inget annat ljudkort. det finns ju en sån asio drivrutin som heter asio podxt och det ser ut som att latencyn är borta men jag får inget ljud Alltså, nu kan jag inte pod sådär jättebra, men har den ett inbyggt USB interface eller inte? Om den har det och har ASIO stöd så är det den drivrutinen du skall använda. Jag tror dock att den bara kan sända ljud till cubase och inte ta emot, d.v.s. POD kan inte spela upp ljudet via sina egna ljudutgångar. Går det skulle du givetvis kunna lysssna den vägen också. Vad du gör nu är att ta in ljud via podens USB och sedan spela upp det med det inbyggda ljudkortet och det är därför du får fördröjningar. Skaffa ett enklare USB ljudkort (line6 har ju t.ex. sådana) och anslut poden dit istället, alternativt använder du POD:ens USB som inkanal och ljudkortets utgångar som UT i cubase. Alternativt kan du plugga in lurarna i poden och lyssna direkt där, men då måste du som sagt få in cubase in i poden också - det kan gå om du har någon form av line-in (t.ex. för att koppla in MP3 spelare vid övning). Dra från ljudkortets ut till din line-in. Då kanske du måste trycka på "mute" på gitarren i cubse också - för annars får du den fördröjda signalen tillsammans med livesignalen. //J
drloop (oregistrerad) Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 Enligt POD XT hemsidan så har den USB Connector for Digital I/O. Alltså in/ut, poden funkar som ljudkort. Som sagt, lyssna via PODen och inte via det inbyggda kortet så blir bättre.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.