MadMacke Postat 24 mars 2008 Dela Postat 24 mars 2008 (redigerat) jag har sedan länge använt reason i studion så är ganska bekant med det, så håll inte tillbaka på hitech snacket 😮 hoppas det här inte låter för avancerat 😄 Jag kör Reason med en Acer Aspire 5100 Laptop med Amd Processor 64 x 2 , 1,80 Ghz , och 2 gig ram. Det jag vill kunna göra är att spela live med reason, utan att datorn ska lida för mycket av alla påfrestningar. Mina låtar är ganska packade med både det ena och det andra, och det har hänt att CPU'n stannat upp ibland pga för många thor synthar eller dylikt. Så jag tror att en direkt uppspelning av rns filen hade nog varit för mycket för min PC. Dock nån annan här kanske har nån idé eller nått tips. Det jag har funderat på är att exportera de olika stämmorna för sig och sen sampla in dom eller nånting. Så att man kan styra individuella volymer. Typ en mixerkanal för trummor, en för bas etc. Först provade jag exportera till wav filer, och sen sampla med n19 , dock ibland så skevade det lite , och blev grumligt ibland när jag spelade upp. sket i det då, och provade göra om wav filerna till REX2 i Recycle, det gick inte så bra det heller. Dom sackade och hade sig, även lite grummel där med. Jag har helt slut på idéer. Det enda ytterligare jag provat var att med rewire köra reason i ableton live. där jag tänkte köra "playback stämmorna" som mp3, fortfarande med indivudella kanaler och köra enkel uppspelning i ableton, medans jag spelade mina ljud i reason på rewire tracket. gick inte bra alls, mp3'orna blev helt osynkade, och jag har inte använt ableton innan, så jag vette fan hur man fixar det. Jag uppskattar vilket svar som helst, har du spelat live med reason berätta gärna hur du gör, eller om du har nån idé om hur jag kan göra så skriv 😮. Tack på förhand / Marcus Redigerat 24 mars 2008 av MadMacke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 24 mars 2008 Dela Postat 24 mars 2008 när jag spelat live har jag kört ut alla separatta kanaler på ett litet mixerbord på 12kanaler och styrt alla ljud därifrån. och sen har jag kört med en del sendreglar och grejjer till reverb, distar och livepitchat med en pedal.. o just de ja.. delaypedal me.. intern eq i bordet med... sen in i en djmixer som stod på scenen.. så jag har bypassat de flesta effekterna i datorn och kör internt.. lite som en adat-bandare, fast det är datorn som spelar upp och man har bättre koll på MIDI:n... ett plus att göra så, är att man harr koll på alla loopar och loop-punkter och kan jobba med repeteringar. men har du inte externa effekter som jag beskrev, så rekommenderar jag att du minimerar effekter och krävande synthar för att kunna blåsa på med fler kanaler... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.