EsbjornOfSweden Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 Är nybörjare på det här med MIDI. Har dock köpt en klaviatur (evelution mk 149) på tradera. Problemet är nu att jag ej får klaviaturen att fungera. Har kopplat in den via midi in på mitt ljudkort (creative x-Fi elit pro). När jag kopplar in det får jag inget ljud ur burken. Försöker jag spela in MIDI via klaviaturen i cubase eller liknande program får jag inte några noter in i datorn. Däremot ändras "instrumenten" som spelar upp varje gång jag trycker ner en tangent på klaviaturen. Är det någon som har några ideér eller erfarenheter av detta problem och har en bra lösning på det. Använder Vista sp1.
ThomasJ Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 Är nybörjare på det här med MIDI. Har dock köpt en klaviatur (evelution mk 149) på tradera.Problemet är nu att jag ej får klaviaturen att fungera. Har kopplat in den via midi in på mitt ljudkort (creative x-Fi elit pro). När jag kopplar in det får jag inget ljud ur burken. Försöker jag spela in MIDI via klaviaturen i cubase eller liknande program får jag inte några noter in i datorn. Däremot ändras "instrumenten" som spelar upp varje gång jag trycker ner en tangent på klaviaturen. Är det någon som har några ideér eller erfarenheter av detta problem och har en bra lösning på det. Använder Vista sp1. Okej. är inte helt hemma på Cubase. Men haförmig at du måste öppna midiprortar i Cubase för att få ljud på vald kanal. Fans det inte usb på klaviaturet? Har du installerat drivrutiner och ställtin dem i Cubase?
EsbjornOfSweden Postat 25 mars 2008 Trådstartare Postat 25 mars 2008 Är nybörjare på det här med MIDI. Har dock köpt en klaviatur (evelution mk 149) på tradera.Problemet är nu att jag ej får klaviaturen att fungera. Har kopplat in den via midi in på mitt ljudkort (creative x-Fi elit pro). När jag kopplar in det får jag inget ljud ur burken. Försöker jag spela in MIDI via klaviaturen i cubase eller liknande program får jag inte några noter in i datorn. Däremot ändras "instrumenten" som spelar upp varje gång jag trycker ner en tangent på klaviaturen. Är det någon som har några ideér eller erfarenheter av detta problem och har en bra lösning på det. Använder Vista sp1. Okej. är inte helt hemma på Cubase. Men haförmig at du måste öppna midiprortar i Cubase för att få ljud på vald kanal. Fans det inte usb på klaviaturet? Har du installerat drivrutiner och ställtin dem i Cubase? Då keyboarden är ganska gammal finns det tyvärr ingen usb kontakt. Jag har försökt ställa in cubase så gott jag kan förstå. När jag trycker ner tangenter på klaviaturen syns det i programmet men jag hör inga ljud. Spelar jag upp det jag har spelat in hörs bara metronomen
Assar Postat 25 mars 2008 Postat 25 mars 2008 Det låter som att Cubase i alla fall indikerar att det kommer in en midisignal. På den midikanal där du vill spela in från keyboardet måste du klicka på "in" (i "Inspektorn" längst till vänster) och välja midi-input. Har du gjort det? Sen måste du styra till en "out" också. Det gör du genom att välja t ex den synt du vill att midi-signalen ska skickas till.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.