Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

PÄ grund av risken att diskussionen i ursprungstrÄden Àndrar riktning har jag, förhoppningsvis med Olsbergs godkÀnnande, valt att skapa en separat trÄd. Den hÀr trÄden handlar inte vad vi tycker om en specifik artist, utan snarare hur vi uttrycker oss om artister som vi tycker nÄgot om.

Bakgrund

I ursprungstrĂ„den gav trĂ„dstartaren oss en lĂ€nk till ett band (ROTT) vars lĂ„t (Eternal) vi kunde lyssna pĂ„ och kanske dela med oss av vĂ„ra Ă„sikter. Åsikter postades... och i takt med att trĂ„den vĂ€xte sĂ„ kunde jag inte lĂ„ta bli att reagera pĂ„ vissa inlĂ€gg med "kritik" som:

OBS! Till er som jag citerar nedan, ta det INTE personligt!

"HAHA! SÄ sjukt dÄligt framfört"

"HAHAHAHA LÄter ju som ett nystartat band med femtonÄringar. Shit va uselt"

"Hon har ju nÄ jÀvla skit i munnen samtidigt som hon lÀspar(tandstÀllning?)"

Jag efterlyste nĂ„gon form av mer konstruktiv/utvecklad kritik. Detta ledde till inlĂ€gg som lite försiktigt menade att jag försökte motarbeta andras "rĂ€tt att tycka att nĂ„got lĂ„ter skit". Eftersom detta inte alls var min mening har jag i förklarande syfte skapat den hĂ€r trĂ„den som istĂ€llet tangerar Ă€mnet retorik. Förhoppningsvis finner nĂ„gon av er informationen nĂ„gorlunda intressant — eller varför inte, lĂ€rorik.

Definitioner

Fritidsartist = utövande musiker/artist som inte i första hand Ă€r ute efter kontrakt, profession, rikedom och/eller berömmelse — och som rimligen gjort detta klart för sin omgivning.

Aktiv artist = utövande musiker/artist som har satt kontrakt, profession, rikedom och/eller berömmelse som karriĂ€rsmĂ„l eller delmĂ„l — och som rimligen gjort detta klart för sin omgivning.

Den stora skillnaden

Om du Àr fritidsartist sÄ kan du lugnt gÄ ut offentligt med i princip vilka utlÄtanden som helst om en viss artist. Tyck vad du vill, sÀg vad du vill, hur, var och nÀr du vill. Ditt utlÄtande Àr ÀndÄ helt irrelevant och verkningslöst utanför ditt eget verkningsomrÄde, vilket du sÀkert ocksÄ förstÄr. Att nÄgon etablerad och rutinerad artist/branschperson skulle ta dina utlÄtande till sig Àr knappast troligt. Vad du sjÀlv i absolut vÀrsta fall kan rÄka ut för Àr att bli anmÀld för nÄgon form av förtal. Men den risken Àr obefintlig (den som snarare fÄr smÀllen Àr ansvarig utgivare för det medium dÀr ditt utlÄtande slussas vidare till allmÀnheten).

SÄ, till dig som anser sig falla in i min beskrivning för "Fritidsartist": jag respekterar din Äsikt, och jag försöker inte pÄ nÄgot sÀtt fÄ dig att Àndra Äsikt. Om du har blivit sÄrad eller arg av innehÄllet i nÄgot av mina inlÀgg sÄ ber jag om ursÀkt. Jag har förmodligen felaktigt utgÄtt ifrÄn att du var aktiv artist.

SÄ lÀmnar vi Fritidsartisten dÀrhÀn och gÄr över till den Aktiva Artisten...

Om du (tror att du) Àr aktiv artist och dessutom har vanan att svÀnga dig med "mÄlande utlÄtanden" liknande citaten ovan, sÄ vÄgar jag mig pÄ följande gissningar (det mest troliga överst):

- Du Àr inte signad (Ànnu) av nÄgot branschvant, kommersiellt bolag

- Du Àr osignad och saknar branschvana

- Du omger dig med "fel" branschfolk (fritt att tolka)

- Det Àr helt enkelt din stil/gimmick (i sÄ fall kan du sluta lÀs hÀr!)

Oavsett om jag gissade rÀtt eller inte sÄ vill jag gÀrna dela med mig lite av vad jag sjÀlv har lÀrt mig att förstÄ genom Ären. Det spelar inte sÄ stor roll om du tar det till dig eller om du förkastar det. För vare sig du vill det eller inte sÄ kommer du ÀndÄ inom snar framtid att föra dig som 99% av alla aktiva artister. Under förutsÀttning att du omger dig med "rÀtt" branschfolk (fritt att tolka).

Jag Ă€r före detta aktiv artist som numera fungerar som en sorts coach/personlig manager Ă„t i första hand osignade artister. Och en av de absolut viktigaste punkterna som jag diskuterar med "mina" artister Ă€r vikten av hĂ€nsyn och respekt till sĂ„vĂ€l de stora stjĂ€rnorna som de "nybakade" artisterna, och givetvis artisterna pĂ„ samma "nivĂ„". Och nu till det paradoxala: hĂ€nsynen och respekten behöver inte nödvĂ€ndigtvis vara Ă€kta (vilket du givetvis behĂ„ller för dig sjĂ€lv) — det viktigaste Ă€r att det förmedlas pĂ„ ett Ă€kta sĂ€tt. Sen Ă€r det skit samma. Ödmjukhet Ă€r nyckelordet.

En aktiv artist som utan sÀrskild grund uttalar sig nedlÄtande om en annan aktiv artist kommer bara att framstÄ som antingen avundsjuk eller översittare, beroende pÄ var pÄ karriÀrsstegen uttalaren stÄr. FörestÀll dig sjÀlv följande scenario:

Scenario 1: En megastjÀrna, [din absoluta förebild hÀr], intervjuas och ombeds avslutningsvis att kommentera nytillskottet ROTT:s inspelning. (LÄten Eternal spelas upp.) MegastjÀrnan skruvar lÀtt pÄ sig, skrattar högt och utbrister: "StÀng av! HA HA HA! StÀng av! StÀng av! Det dÀr var det vÀrsta jÀvla skit jag hört i hela mitt liv! Helt jÀvla sjukt, alltsÄ!"

OK, försök nu att inbilla mig att du fortfarande har samma (positiva) uppfattning om den hÀr megastjÀrnan som innan du tog del av intervjun.

Scenario 2: Bandet ROTT intervjuas och ombeds avslutningsvis att kommentera en megastjÀrnas, [din absoluta förebild hÀr], senaste album. ROTT-medlemmarna skruvar lÀtt pÄ sig, skrattar högt och utbrister: Det vÀrsta jÀvla skit som nÄgonsin producerats! Helt jÀvla vÀrdelöst, alltsÄ!

Nu sÄ, inbilla mig att du inte redan hÀr tycker att bandet ROTT har brÀnt större delen av sina skepp (vad ditt intresse för bandet betrÀffar).

Enkel retorik, my dear Watson!

Studera gÀrna hur artister, för det mesta, lovordar varandra. Superlativen haglar och alla Àlskar alla. Och Àr det sÄ att de inte Àlskar varandra, sÄ Àr det oftast nÄgot i stil med "jag och Nisse drar inte jÀmt i alla frÄgor, men jag har full respekt för det han vill Ästadkomma med sin musik". Visst, det dÀr lÄter som ett fint och snÀllt uttalande, men jag Àr ganska sÀker pÄ att "Nisse" direkt anar vad uttalandet egentligen betyder. Vad tror du?

Inte ens aktiva artister som Ă€r öppet pĂ„ kant med andra aktiva artister snackar nedlĂ„tande om varandra offentligt (och innan nĂ„gon börjar överösa mig med motexempel — ja, det finns undantag). Och skulle de Ă€ndĂ„ göra det sĂ„ kan jag lova att bolagen de Ă€r signade hos gör allt för att "lugna ner" dessa artister. Varför? Jo, för att offentligt tjafs Ă€r alltid till nackdel för ALLA parter, oavsett vem som Ă€r bov respektive offer, vilket ocksĂ„ betyder att Ă€ven bolagen fĂ„r ta en del oönskad skit. Om skadan sĂ„ att sĂ€ga redan Ă€r skedd, dĂ„ gĂ€ller det att till varje pris framstĂ„ som den "orĂ€ttvist angripne". Den enda som vinner pĂ„ tjafset Ă€r det förmedlande mediet.

Förutom att pÄ lyckat sÀtt visa hÀnsyn och respekt (fejkat eller ej), handlar det nÀstan alltid om att vinna sÄ mycket sympati som möjligt. Och det Àr beprövad retorik. "Vi" stÄr gÀrna pÄ den "utsattes" sida och följer honom/henne i hans/hennes kamp mot översittaren eller den avundsjuke vars seriositet "vi" sakta men sÀkert börjar tvivla pÄ. TÄl att tÀnkas pÄ nÀr "vi" fÀller kommentarer som citaten ovan.

Sammanfattning (tips)

• Tyck vad du vill men sĂ€g det med sĂ„ neutrala ord som möjligt. Det gĂ„r, tro mig! Man kan förmedla riktigt svinaktigt nedlĂ„tande Ă„sikter med neutrala ord, utan att det skadar ditt anseende. Men ju svinaktigare, desto försiktigare mĂ„ste du vĂ€lja dina (neutrala) ord.

• Vill du skapa en skara anhĂ€ngare ska du alltid jobba för att framstĂ„ som den "angripne" — Ă€ven om du i sjĂ€lva verket sjĂ€lv drivit "angriparen" till att angripa dig.

• SjĂ€lvironi gĂ„r alltid hem!

• Och det absolut viktigaste: bli aldrig arg offentligt (sĂ€rskilt inte om du förekommer pĂ„ bild).

Sist, men inte minst

En stor eloge till dig som orkade lÀsa Ànda ner hit! SjÀlv tycker jag att jag skriver ganska sövande, faktiskt...

Annons
Postat

Okej.

Vet inte riktigt vad som skall diskuteras men vÀlsrkiven text Àr det!

Beskriver mig i den katagegori som du beskrev som "Du Àr osignad och saknar branschvana".

Jag har sjÀlv vÀldigt sÀllan hört artister/band/grupper som sÀger rent ut att "det Àr skrÀp" om en artist eller grupp.

Men visst hÀnder det.

Givet Àr att med en grupp/artist i samma genre som "rÄkar" kommaut pÄ markanden ungefÀr samma tid, sÄ kan det bli en kunkurens dÀr alla vill visa sig duktiga.

Din tes om att "att framstĂ„ som den "angripne" — Ă€ven om du i sjĂ€lva verket sjĂ€lv drivit "angriparen" till att angripa dig." tror jag pĂ„ helt o hĂ„llet, men tycker inte för den sakens skull att det Ă€r rĂ€tt.

Men tack för goda rÄd och intressant lÀsning!

Postat
Okej. Vet inte riktigt vad som skall diskuteras men vÀlsrkiven text Àr det! [.../...] tack för goda rÄd och intressant lÀsning!

Tack för de orden! (Upphov till den hÀr trÄden finns i den s.k. ursprungstrÄden)

Din tes om att "att framstĂ„ som den "angripne" — Ă€ven om du i sjĂ€lva verket sjĂ€lv drivit "angriparen" till att angripa dig." tror jag pĂ„ helt o hĂ„llet, men tycker inte för den sakens skull att det Ă€r rĂ€tt.

Det Àr inte sÄ hemskt som det kanske lÄter. Det Àr ett vanligt retoriskt knep och handlar i grova drag om att "ÄterfÄ anseende fast man klantat till det inledningsvis". Ett mycket vanligt exempel Àr t.ex. nÀr du gjort en tabbe och offentligt gÄr ut och sÀger:

"Jag Àr medveten om att jag har klantat till det och att jag har sÄrat mÀnniskor. Jag Àr fruktansvÀrt Ängerfull och ledsen för detta, och jag har redan vidtagit ÄtgÀrder för att aldrig lÄta samma sak hÀnda igen."

Om din "motstĂ„ndare" Ă€r smart sĂ„ avstĂ„r han/hon frĂ„n att överhuvudtaget nĂ€mna nĂ„got mer som har med sjĂ€lva "tabben" att göra. Om han/hon gör det Ă€ndĂ„ kommer det att uppfattas som Ă€ltande, och sĂ„ blir du "angripen" fast du sĂ„ Ă„ngerfullt gĂ„tt ut och bett om ursĂ€kt för det intrĂ€ffade. Ältandet blir din motstĂ„ndares "misstag" och det som gör att du vinner sympati.

Postat (redigerat)
Jag Ă€r före detta aktiv artist som numera fungerar som en sorts coach/personlig manager Ă„t i första hand osignade artister. Och en av de absolut viktigaste punkterna som jag diskuterar med "mina" artister Ă€r vikten av hĂ€nsyn och respekt till sĂ„vĂ€l de stora stjĂ€rnorna som de "nybakade" artisterna, och givetvis artisterna pĂ„ samma "nivĂ„". Och nu till det paradoxala: hĂ€nsynen och respekten behöver inte nödvĂ€ndigtvis vara Ă€kta (vilket du givetvis behĂ„ller för dig sjĂ€lv) — det viktigaste Ă€r att det förmedlas pĂ„ ett Ă€kta sĂ€tt. Sen Ă€r det skit samma. Ödmjukhet Ă€r nyckelordet.

Kan börja med att sÀga jag nog kan rÀkna mig som f.d. aktiv artist, numera fritidsartist. OM man nu skall göra nÄgon skillnad pÄ detta. För Àr detta orelevant för det finns inget som retar mig sÄ mycket som denna typ av elitistiskt tÀnkande, men tyvÀrr genomsyrar det samhÀllet pÄ flera olika nivÄer. Men det Àr ju inte det denna trÄd skall hand om, right.

Jag avviker totalt frĂ„n din ovanstĂ„ende Ă„sikt. Jag anser inte att det Ă€r ödmjukt att sĂ€ga att nĂ„got som man tycker Ă€r kass Ă€r fint. Det Ă€r inte min definition av ödmjukhet. DĂ€remot skulle man ju om man ville vara lite diplomatisk kunna sĂ€ga att "det dĂ€r Ă€r inte min grej och dĂ€rför uttalar jag mig inte om det." Och det Ă€r rĂ€tt stor skillnad om jag nu inte tolkat dig fel. NĂ€r jag lĂ€ste ditt inlĂ€gg sĂ„ tolkar jag det som att du tycker att det Ă€r bra och trevligt nĂ€r artister Ă€r professionella ala USA stilen. DĂ€r Ă€r alla jĂ€ttetrevliga och allt Ă€r alltid sĂ„ otroligt bra och det finns inga mörka moln pĂ„ himeln och ingen Ă€ter antidepressiva mediciner. Det Ă€r som ett enda stort j-a pingstmöte. Men skulle du fĂ„ problem, personliga, allvarliga problem sĂ„ visar det sig snart att alla de trevliga och jĂ€ttepositiva vĂ€nnerna inte Ă€r sĂ„ vĂ€nliga lĂ€ngre. NĂ€e. Jag Ă€r för ett Ă€rligt och rakryggat upptrĂ€dande utan att man för den sakens skull pratar skit och jĂ€mt Ă€r negativ. Det finns faktiskt en möjlighet sĂ€ga vad man tycker nĂ€r sĂ„ behövs. Om det behövs. Bara mina Ă„sikter... 😎

Edit:

Var tvungen att lÀsa vad du skrev en gÄng till (nej, det Àr inte sövande, du skriver bra tycker jag) och det skiljer kanske inte sÄ mycket ÀndÄ. Fast jag brukar byta kanal nÀr jag ser en ny artist som uttalar sig om (min favoritartist hÀr):

"Åh, de Ă€r fantastiska, det finns inga bĂ€ttre, de Ă€r sĂ„ otroligt..." *zap*

Redigerat av Hellpig
Postat
En stor eloge till dig som orkade lÀsa Ànda ner hit! SjÀlv tycker jag att jag skriver ganska sövande, faktiskt...

Vill ge en eloge till dig som knÄpat ihop en lÀsvÀrd och tankestÀllande text.

Om alla som Àr medlemmar hÀr pÄ forumet hade lÀst detta innan de kastade sig in i forumets debatter

skulle nog mÄnga hÄrda ord aldrig ha blivit skrivna....

//Micke..

Postat (redigerat)

Jag bĂ„de hĂ„ller med dig och inte. Ibland ska man sjĂ€lvklart hĂ„lla en mer seriöst konstruktiv stil nĂ€r man uttalar sig om nĂ„got. Om jag t ex skulle skriva en Ă„sikt till bandet ifrĂ„ga skulle jag sjĂ€lvklart hĂ„lla mig mer konstruktivt kritiskt Ă€n att bara sĂ€ga att musiken Ă€r skit. Jag skulle inte sĂ€ga att jag tyckte det var bra men jag skulle nog försöka fĂ„ det lite mer konstruktivt. Den egentliga frĂ„gan Ă€r nog hur officiellt man rĂ€knar ett foruminlĂ€gg. Visst kan det lĂ€sas av alla (i teorin) men jag anser Ă€ndĂ„ att det Ă€r en stor skillnad mot t ex en recension i en tidning. (Även om det finns mĂ„nga kritiker som bara skriver rent ut att de tycker saker Ă€r skit) Jag skulle inte skrivit pĂ„ samma sĂ€tt om bandet lagt ut en demo hĂ€r och bett om kritik. Nu uppfattade jag dock "frĂ„gan" i trĂ„den som att man mer skulle skriva sina direkta kĂ€nslor av musiken Ă„ dĂ„ kan det ju ofta (tyvĂ€rr) bli ganska enkelt och banalt skrivet. Jag anser alltsĂ„ inte att hur man uttalar sig ska bero pĂ„ vilka ambitioner man sjĂ€lv har utan mer i vilket sammanhang man gör det.

Redigerat av Jejje
Postat
Jag anser inte att det Àr ödmjukt att sÀga att nÄgot som man tycker Àr kass Àr fint. Det Àr inte min definition av ödmjukhet. DÀremot skulle man ju om man ville vara lite diplomatisk kunna sÀga att "det dÀr Àr inte min grej och dÀrför uttalar jag mig inte om det."

Jag menar inte att man rent ut av ska ljuga — t.ex. att sĂ€ga att nĂ„got som Ă€r kasst Ă€r fint. DĂ€remot bör man kanske utelĂ€mna sĂ„dant som kan verka onödigt pinsamt för artisten, som t.ex. "falskt", "skitdĂ„ligt" och "helt jĂ€vla sjukt" och försöka lyfta nĂ„got positivt istĂ€llet. Inte för artistens skull, utan för din. "Vi" gillar ju inte översittare/avundsjuka artister...

Om jag hade sett intervju med dig dÀr frÄgestÀllaren bad om ett litet utlÄtande om [stjÀrnartisten]s senaste album, och du svarade "det dÀr Àr inte min grej och dÀrför uttalar jag mig inte om det", sÄ hade jag nog tyckt att det var OK med det. Kanske lite avsnoppat och stroppigt som utlÄtande pÄ grund av "och dÀrför uttalar jag mig inte om det".

NÀr jag lÀste ditt inlÀgg sÄ tolkar jag det som att du tycker att det Àr bra och trevligt nÀr artister Àr professionella ala USA stilen. DÀr Àr alla jÀttetrevliga och allt Àr alltid sÄ otroligt bra och det finns inga mörka moln pÄ himeln och ingen Àter antidepressiva mediciner. Det Àr som ett enda stort j-a pingstmöte.

( 😎 @ "Det Ă€r som ett enda stort j-a pingstmöte".) Du beskriver det dĂ€r mycket trĂ€ffande tycker jag. Det Ă€r dock ingen retorik som Ă€r sĂ€rskilt specifik för USA eller nĂ„gon sĂ€rskild bransch. Metoden anvĂ€nds av alla överallt, öst till vĂ€st, inom sĂ„vĂ€l politik som business. Och visst Ă€r det bra och trevligt, men det Ă€r ingen tvekan om att det ocksĂ„ Ă€r nödvĂ€ndigt.

Jag Àr för ett Àrligt och rakryggat upptrÀdande utan att man för den sakens skull pratar skit och jÀmt Àr negativ.

You hit the nail on the head! Det Ă€r precis vad artistretoriken ocksĂ„ handlar om. Men "Ă€rligt och rakryggat" handlar mer om svart eller vitt — precis som i ditt diplomatiska uttryck ovan: "det dĂ€r Ă€r inte min grej och dĂ€rför uttalar jag mig inte om det". TillrĂ€ckligt Ă€rligt och rakryggat (men lite avsnoppande, som sagt 😛)

Skulle du *zappa* vidare om artisten istÀllet sa "det vÀrsta jÀvla skit som nÄgonsin producerats! Helt jÀvla vÀrdelöst, alltsÄ!"? Och vad hade du tyckt om den artisten?

Postat

Det Àr stor skillnad pÄ att sÀga att nÄgot Àr "falskt" eller "helt jÀvla sjukt". Att nÀmna att man anser att nÄgot Àr falskt ( t ex i en recension) Àr nÀstan en skyldighet. Visst, det Àr en subjektiv Äsikt men det gÄr ju aldrig att komma ifrÄn. Att dÀremot sÀga att nÄgor Àr sjukt jÀvla dÄligt Àr mer ett pÄhopp (frÀmst eftersom man anvÀnder kraftuttryck). Det sÀger ju inte heller VAD man tyucker Àr dÄligt medans att man tycker det Àr falskt faktiskt gör det.

Postat

Om man utelÀmnar det negativa (för att skona artisten) och istÀllet lÀgger fram nÄt positivt (Àven om man inte tycker det finns nÄt) sÄ Àr det ju faktiskt att sÀga att nÄgot man egentligen tycker lÄter skit Àr bra.

Postat
Jag bÄde hÄller med dig och inte. Ibland ska man sjÀlvklart hÄlla en mer seriöst konstruktiv stil nÀr man uttalar sig om nÄgot. Om jag t ex skulle skriva en Äsikt till bandet ifrÄga skulle jag sjÀlvklart hÄlla mig mer konstruktivt kritiskt Àn att bara sÀga att musiken Àr skit. Jag skulle inte sÀga att jag tyckte det var bra men jag skulle nog försöka fÄ det lite mer konstruktivt. [.../...] Jag anser alltsÄ inte att hur man uttalar sig ska bero pÄ vilka ambitioner man sjÀlv har utan mer i vilket sammanhang man gör det.

Respekt!

Den egentliga frĂ„gan Ă€r nog hur officiellt man rĂ€knar ett foruminlĂ€gg. Visst kan det lĂ€sas av alla (i teorin) men jag anser Ă€ndĂ„ att det Ă€r en stor skillnad mot t ex en recension i en tidning. (Även om det finns mĂ„nga kritiker som bara skriver rent ut att de tycker saker Ă€r skit).

Ett forum Àr hur officielt/offentligt som helst. Testa och skriv nÄgot riktigt nedlÄtande om t.ex. vÄr kronprinsessa, sÄ ska du fÄ se hur Olsberg (ansvarig utgivare) kommer att reagera.

En recension i en tidning Àr ett praktexempel pÄ hur man kan förmedla riktigt nedlÄtande Äsikter med neutrala ord, utan att det skadar [ansvarige utgivares] anseende. Ju fler som hÀnger upp sig pÄ recensentens (ej Ätalbara) Äsikter, desto bÀttre för tidningen. Min absoluta favoritrecensent Àr Jan Aghed (Sydsvenskan), som i och för sig recenserar film, men hans "berÀttarteknik" Àr helt fenomenal. Nu Àr recensenter i och för sig betalda "tyckarproffs", vilket inte Àr fallet med artister.

Postat
Om man utelÀmnar det negativa (för att skona artisten) och istÀllet lÀgger fram nÄt positivt (Àven om man inte tycker det finns nÄt) sÄ Àr det ju faktiskt att sÀga att nÄgot man egentligen tycker lÄter skit Àr bra.

Jag ska vara pÄ grÀnsen till dumdristig hÀr: det finns alltid nÄgot positivt bland allt skit. Mer regel Àn undantag.

Postat
Det Àr stor skillnad pÄ att sÀga att nÄgot Àr "falskt" eller "helt jÀvla sjukt". Att nÀmna att man anser att nÄgot Àr falskt ( t ex i en recension) Àr nÀstan en skyldighet. Visst, det Àr en subjektiv Äsikt men det gÄr ju aldrig att komma ifrÄn. Att dÀremot sÀga att nÄgor Àr sjukt jÀvla dÄligt Àr mer ett pÄhopp (frÀmst eftersom man anvÀnder kraftuttryck). Det sÀger ju inte heller VAD man tyucker Àr dÄligt medans att man tycker det Àr falskt faktiskt gör det.

DÀr Àr vi faktiskt överens, vilket jag hoppas du förstÄr.

Postat
Min absoluta favoritrecensent Àr Jan Aghed (Sydsvenskan), som i och för sig recenserar film, men hans "berÀttarteknik" Àr helt fenomenal.

Hoppas att du inte menar hans Ă„sikter, utan hans beskrivningar i sĂ„ fall (som kan vara lite smĂ„lustiga ibland)... 😛

Om Aghed totalsĂ„gar en film, sĂ„ Ă€r jag typ 90% sĂ€ker pĂ„ att jag gillar den - och om han tycker att en film Ă€r det bĂ€sta som har gjorts, sĂ„ Ă€r den med 99% sĂ€kerhet omöjlig att genomlida. 😎

Smaken Àr som baken, men jag har nog aldrig sett nÄgon recensent som har sÄ totalt motsatt smak som jag.

Postat (redigerat)
Min absoluta favoritrecensent Àr Jan Aghed (Sydsvenskan), som i och för sig recenserar film, men hans "berÀttarteknik" Àr helt fenomenal.

Hoppas att du inte menar hans Ă„sikter, utan hans beskrivningar i sĂ„ fall (som kan vara lite smĂ„lustiga ibland)... 😛

Om Aghed totalsĂ„gar en film, sĂ„ Ă€r jag typ 90% sĂ€ker pĂ„ att jag gillar den - och om han tycker att en film Ă€r det bĂ€sta som har gjorts, sĂ„ Ă€r den med 99% sĂ€kerhet omöjlig att genomlida. 😎

Smaken Àr som baken, men jag har nog aldrig sett nÄgon recensent som har sÄ totalt motsatt smak som jag.

😄 Nej, det Ă€r som sagt hans berĂ€ttarteknik (och beskrivningar) som jag syftar pĂ„. Men, Ă„ andra sidan, sĂ„ Ă€r hans Ă„sikter (utom nĂ€r de fĂ€rgas politiskt) inte alltid kĂ€pp rĂ€tt. Men jag förstĂ„r dig... jag kan vara felinformerad, men jag tror att Aghed mer eller mindre sĂ„gade sĂ„vĂ€l Star Wars (1977) som Titanic (1997).

Redigerat av Valle
Postat

Personligen sÄ tycker jag att det Àr roligt att lÀsa icke-konstruktiva elaka recensioner. "Shit Sandwich" frÄn This is Spinal Tap Àr ju hur roligt som helst, Àven om det Àr fejk (recension av deras platta Shark Sandwich för de som inte sett filmen). SjÀlv sÄ fick jag recensionen "Jag hatar det hÀr bandet. Jag hatar den hÀr plattan. Och jag hatar deras barndomsvÀnner." för ett par Är sedan. Vi skrattade sÄ vi grÀt och idag hÀnger recensionen i replokalen. Tycker att man ska kunna ta sÄnt om man slÀpper sina alster vind för vÄg. Det verkar ibland som om vissa tar sig sjÀlva pÄ större allvar Àn vad artisterna gör.

Postat
SjÀlv sÄ fick jag recensionen "Jag hatar det hÀr bandet. Jag hatar den hÀr plattan. Och jag hatar deras barndomsvÀnner." för ett par Är sedan. Vi skrattade sÄ vi grÀt och idag hÀnger recensionen i replokalen. Tycker att man ska kunna ta sÄnt om man slÀpper sina alster vind för vÄg. Det verkar ibland som om vissa tar sig sjÀlva pÄ större allvar Àn vad artisterna gör.

Jag tvivlar inte en sekund pÄ att du kan "ta" en hel del och dessutom skratta Ät det. Men trÄden handlar mer om retorik och hur en artist kan marknadsföra sig pÄ bÀsta sÀtt med hjÀlp av talet.

Dessutom — jag vet att det har nĂ€mnts lite om recensenter i trĂ„den. Men dessa ska absolut inte blandas eller förvĂ€xlas med artister eftersom de inte Ă€r verksamma inom samma omrĂ„de. De Ă€r ju liksom varandras motpoler. En recensent kan mycket vĂ€l sĂ€ga att han/hon "hatar artisten" (det fĂ„r han/hon betalt för), men om en artist skulle sĂ€ga detsamma hade det haft en helt annan effekt.

Förresten, finns den dÀr recensionen (er egen) tillgÀnglig i sin helhet för allmÀnheten?

Postat

Hoppas att du inte menar hans Ă„sikter, utan hans beskrivningar i sĂ„ fall (som kan vara lite smĂ„lustiga ibland)... đŸ˜±

Om Aghed totalsĂ„gar en film, sĂ„ Ă€r jag typ 90% sĂ€ker pĂ„ att jag gillar den - och om han tycker att en film Ă€r det bĂ€sta som har gjorts, sĂ„ Ă€r den med 99% sĂ€kerhet omöjlig att genomlida. đŸ€Ș

😆 Nej, det Ă€r som sagt hans berĂ€ttarteknik (och beskrivningar) som jag syftar pĂ„. Men, Ă„ andra sidan, sĂ„ Ă€r hans Ă„sikter (utom nĂ€r de fĂ€rgas politiskt) inte alltid kĂ€pp rĂ€tt. Men jag förstĂ„r dig... jag kan vara felinformerad, men jag tror att Aghed mer eller mindre sĂ„gade sĂ„vĂ€l Star Wars (1977) som Titanic (1997).

😆 Det lĂ„ter sannolikt, eftersom han regelmĂ€ssigt sĂ„gar ALLT frĂ„n USA - och höjer obskyra öststatsfilmer till skyarna... Hans politiska Ă„skĂ„dning Ă€r inte sĂ€rskilt svĂ„r att lista ut... 🙂

Postat
Förresten, finns den dÀr recensionen (er egen) tillgÀnglig i sin helhet för allmÀnheten?

Ja, eller den har funnits i varje fall. Det Àr ett punkfanzine som heter Korsakoff och det var vÀl inte direkt rÀtt forum för oss kanske. Men som sagt, den fanns att lÀsa bÄde som papperstidning och pÄ nÀtet. TrÀffade en snubbe förra Äret pÄ en festival som sÄlde den (troligtvis samme person som recenserade), sÄ jag köpte senaste numret och gav honom samtidigt vÄr senaste cd (har ingen aning om ifall han har recenserat den Àn). Know your enemy, eller som ordsprÄket lyder - bÀttre Àrliga ovÀnner Àn oÀrliga vÀnner.

Och sjÀlvklart ska det vara en balanserad ton i ett forum som det hÀr.

Postat
đŸ€Ș Det lĂ„ter sannolikt, eftersom han regelmĂ€ssigt sĂ„gar ALLT frĂ„n USA - och höjer obskyra öststatsfilmer till skyarna... Hans politiska Ă„skĂ„dning Ă€r inte sĂ€rskilt svĂ„r att lista ut... 🙂

Inte din heller...

Valle: Visst har du rÀtt, men en sak slÄr mej... musik anvÀnds ju av publiken vÀldigt mycket för att skapa en identitet och markera revir, sÀrskilt nÀr man Àr i yngre/mitten av tonÄren, och dÄ handlar det lika mycket om vad man lyssnar pÄ som om vad man INTE lyssnar pÄ. Kan det inte dÄ vara skitcoolt om en artist (som man sjÀlv gillar) uttalar sig i kraftigt negativa, kanske rentav plumpa och pubertala ordalag om en annan artist (som man sjÀlv inte gillar, givetvis)? Typ som nÀr Eminem skriver disslÄtar om Spears, Aguilera, Moby osv.

Postat

Sen kan man ju fundera över vilka mekanismer som gör att amatörmusiker alltid anser sig ha tillrÀckliga meriter och kunskaper för att sabla sina mer etablerade kollegor, och alltid tar chansen sÄ fort den ges?

TÀnk antikartellneurosen i melodifestivaltrÄden, dÀr han ju dömer ut hela jippot som ett tredje klassens studentspex dÀr alla musiker Àr dÄliga, alla artister sjunger falskt.

Förutom att alla dessa sÄgade musiker en gÄng varit precis lika frustrerade amatörer som mÄnga hÀr, och dÀrför bör bemötas med samma respekt nu som dÄ, sÄ Àr det ju en melodifestivalplats inte precis nÄgot man fÄr gratis.

Men det kanske var en smula utanför Àmnet?

I övrigt instÀmmer jag i mycket i det Valle sÀger - man kastar inte skit om man inte vinner mediapoÀng, och det Àr ju i extrema undantagsfall sÄnt funkar. BÀttre behandla medmusiker med respekt. Alla utom Herreys.

Postat
đŸ€Ș Det lĂ„ter sannolikt, eftersom han regelmĂ€ssigt sĂ„gar ALLT frĂ„n USA - och höjer obskyra öststatsfilmer till skyarna... Hans politiska Ă„skĂ„dning Ă€r inte sĂ€rskilt svĂ„r att lista ut... 🙂

Inte din heller...

đŸ˜± Kanske inte, men jag skriver alltid eventuella omdömen om lĂ„tar och filmer med utgĂ„ngspunkt frĂ„n min egen smak - och inte med utgĂ„ngspunkt frĂ„n min politiska Ă„skĂ„dning.

Postat
Sen kan man ju fundera över vilka mekanismer som gör att amatörmusiker alltid anser sig ha tillrÀckliga meriter och kunskaper för att sabla sina mer etablerade kollegor, och alltid tar chansen sÄ fort den ges?

I vissa fall kan det sÀkert delvis handla om avundsjuka. Det Àr lÀtt att kritisera nÀr man sjÀlv aldrig har testat vingarna offentligt och upptÀckt hur svÄrt det kan vara att stÄ pÄ scen. Sedan Àr det ocksÄ sÄ, att om man blir en offentlig artist som tjÀnar pengar pÄ sitt musicerande, sÄ tycker jag att man verkligen ska vara bra för att förtjÀna lovord - och att man ocksÄ fÄr tÄla att kritiken blir betydligt hÄrdare. Amatörer som bara gör musik för sig sjÀlva och de nÀrmast sörjande, Àr det lÀmpligt att ha mer överseende med - sÄ dÀr kan man gÀrna linda in kritiken lite mer.

Om etablerade artister sjunger falskt eller inte kan stÀmma sin gitarr, sÄ ska man defintitivt kunna kritisera dem hÄrt för det, eftersom sÄdant tillhör absoluta grundkrav enligt min mening. Att dÀremot sÀga att de Àr idioter eller liknande, Àr att gÄ för lÄngt eftersom det dÄ handlar om personangrepp.

Precis som Valle sĂ€ger i sitt ursprungliga inlĂ€gg, sĂ„ Ă€r det dĂ€remot vĂ€ldigt olĂ€mpligt att kritisera sina konkurrenter för hĂ„rt nĂ€r man sjĂ€lv Ă€r etablerad artist eller pĂ„ vĂ€g att bli etablerad, pĂ„ samma sĂ€tt som det skulle vara olĂ€mpligt för mig att haka pĂ„ och försöka underblĂ„sa privatpersoners kritik mot olika musikbutiker, sĂ„ fort en trĂ„d med sĂ„dana klagomĂ„l dyker upp. Att kritisera konkurrenter hör helt enkelt inte till god ton, utan det kan straffa sig med tiden eftersom man riskerar bli ihĂ„gkommen som en typ som alltid försöker skaffa fördelar gentemot andra genom att kritisera dem. SĂ„dant hĂ€nder ocksĂ„ vĂ€ldigt ofta i politiken, dĂ€r det Ă€r vanligt att vissa politiker huvudsakligen kritiserar sina motstĂ„ndare, snarare Ă€n att presentera sin egen politik... 😏

Postat
😛 Det lĂ„ter sannolikt, eftersom han regelmĂ€ssigt sĂ„gar ALLT frĂ„n USA - och höjer obskyra öststatsfilmer till skyarna... Hans politiska Ă„skĂ„dning Ă€r inte sĂ€rskilt svĂ„r att lista ut... 😏

Inte din heller...

😎 Kanske inte, men jag skriver alltid eventuella omdömen om lĂ„tar och filmer med utgĂ„ngspunkt frĂ„n min egen smak - och inte med utgĂ„ngspunkt frĂ„n min politiska Ă„skĂ„dning.

Vilket jag antar att de flesta recensenter Àven gör.

Postat
musik anvÀnds ju av publiken vÀldigt mycket för att skapa en identitet och markera revir, sÀrskilt nÀr man Àr i yngre/mitten av tonÄren, och dÄ handlar det lika mycket om vad man lyssnar pÄ som om vad man INTE lyssnar pÄ. Kan det inte dÄ vara skitcoolt om en artist (som man sjÀlv gillar) uttalar sig i kraftigt negativa, kanske rentav plumpa och pubertala ordalag om en annan artist (som man sjÀlv inte gillar, givetvis)? Typ som nÀr Eminem skriver disslÄtar om Spears, Aguilera, Moby osv.

Hmm... Blev inte Eminem riktigt utbuad pÄ en MTV-gala nÀr han frÄn scen kallat Moby för "kÀrring" (eller nÄt)?

Postat

Skulle du *zappa* vidare om artisten istÀllet sa "det vÀrsta jÀvla skit som nÄgonsin producerats! Helt jÀvla vÀrdelöst, alltsÄ!"? Och vad hade du tyckt om den artisten?

Det beror pĂ„ sammanhanget lite grand, förstĂ„s. Men som jag inflikade i min edit sĂ„ kom jag ju pĂ„ att min Ă„sikt egentligen inte skiljde sig sĂ„ himla mycket frĂ„n din, efter en genomlĂ€sning till. 😄 Men förmodligen, jo, jag hade nog zappat vidare dĂ„ ocksĂ„. Men visst finns det artister som visar upp andra typer av hjĂ€rndöda attityder ocksĂ„, man mĂ„ste inte sĂ€ga nĂ„got dumt för att visa sin dumhet eller arrogans eller vad det nu handlar om för mindre attraktiv attityd. Å andra sidan sĂ„ finns det artister som trots vissa motbjudande attribut Ă€r sĂ„ bra att jag inte kan lĂ„ta bli att lyssna pĂ„, för att de Ă€r sĂ„ bra... det Ă€r ju inte svart eller vitt lixom.

Postat

Jag tycker det hĂ€r var en av de viktigaste trĂ„darna pĂ„ lĂ€nge, undantaget alla ProToolstrĂ„dar 🙂

Det har ofta slagit mig (!) hur snabbt det verbala vÄldet eskalerar pÄ nÀtet. Oftast pÄ ett sÀtt och med en attityd som de inblandade aldrig skulle iklÀda sig IRL. Nu lyfter jag trÄden kanske pÄ en mera övergripande nivÄ Àn vad trÄdskaparen avsÄg, men jag tycker det hÀnger ihop. Möjligtvis kan det handla om att man missar "det osagda", alla smileys till trots. Dessutom tror jag att förolÀmpningar förstÀrks i skrift. Med en glimt i ögat och ett snett leende kan man sÀga ganska elaka saker till varandra som replikeras med ett garv, men skriver man det, dessutom till personer utanför ens innersta vÀnkrets, kan det gravt missuppfattas, sedan Àr spiralen igÄng.

Det Àr vÀl inget jÀtteproblem pÄ detta forum, men av och till har vi haft katastrofalt urspÄrade trÄdar som till slut enbart handlat om personangrepp och SM i invektiv. Visst kan jag erkÀnna att jag vid nÄgot enstaka tillfÀlle varit lÀtt road av vissa pÄhopp och uttryck, men för det mesta blir jag oroad.

DÀrmed inte sagt att vi ska sÀtta likhetstecken mellan respekt och likatyckande. Vi snackar ju musik, och vad Àr mer subjektivt och engagerande Àn detta? Jag tror att hur mycket bokstÀver jag Àn skriver hÀr kan jag aldrig fÄ Demomannen att inse "de dansande deodoranternas" storhet. Om vi nu startar en trÄd om Herreys kommer den aldrig att sluta med att Demomannen skriver "ok, jag ger mig, de Àr mina husgudar nu". Samtidigt mÄste ocksÄ jag, som har tapetserat hela pojkrummet hemma med bilder pÄ Bröderna Herreys, inse att angreppet pÄ Herreys inte Àr ett angrepp pÄ mig, utan ett uttryck för Demomannens uppfattning om dem. Har inget med mig att göra faktiskt. Byt ut artisterna mot matrÀtter, som ocksÄ Àr ganska subjektivt tyckande och se hur absurda en del trÄdar blir...

Ingen blir vÀl personligt förolÀmpad pÄ samma sÀtt om nÄgon skriver att risgrynsgröt smakar skit.

Hm, det blev lite svamligt det hÀr mÀrker jag, sorry. Men ni förstÄr kanske hur jag menar...eller inte?

/Âźoffe

Postat

funderar pÄ om valles syfte med denna trÄd Àr att försöka motverka personpÄhopp mot andra artister eller om det Àr en liten lektion i hur man ska kunna göra personpÄhopp utan att flÀcka ner sitt eget rykte...

i övrigt tycker jag nog man kan konstatera att det Àr fritt fram hÀr att fÄ sabla ner etablerade artister Ä deras verk medans det Àr fullstÀndigt tabu att göra detsamma med en forummedlem - hÀr Àr det istÀllet ett sjuhelvetes ryggdunkande med eller utan anledning

i övrigt sÄ tycker jag att man kan fÄ uttala sig som man tycker om en prestation alldeles oavsett vem det Àr eller om artisten har kontrakt eller ej

saker blir vare sig bÀttre eller sÀmre för att nÄgon fÄtt ett kontrakt Àn vad det hade varit utan kontraktet

sÄ lÀnge man hÄller sig till prestationen - inte personen - sÄ ska man givetvis fÄ hylla/sÄga precis vad man vill utan att avfÀrdas som antingen "avundsjuk" eller som att man "hoppar pÄ en forumkollega" - vilka bÄda Àr tvÄ vÀldigt vanliga kommentarer hÀr

sen kan man alltid vÀlja hur konstruktivt man lÀgger sin kritik eller inte

Postat (redigerat)
funderar pÄ om valles syfte med denna trÄd Àr att försöka motverka personpÄhopp mot andra artister eller om det Àr en liten lektion i hur man ska kunna göra personpÄhopp utan att flÀcka ner sitt eget rykte...

Mjae... Bara för ordningens skull: Mitt Ă€mnesval handlar vĂ€ldigt lite om personpĂ„hopp (eller personangrepp om man sĂ„ vill) som sĂ„dant. Snarare hur man dels sjĂ€lv ska undvika att angripa, dels hur man hanterar situationer dĂ€r man sjĂ€lv blivit angripen — men framför allt konsten att övertyga alla om att ens Ă„sikt Ă€r den enda och slutgiltiga. Även Demomannens trĂ€ffande fras "man kastar inte skit om man inte vinner mediapoĂ€ng" belyser Ă€mnet till stor del. (Hade jag kommit pĂ„ den frasen sjĂ€lv hade mitt inledningsinlĂ€gg kunnat kortas med minst en tredjedel 😄)

i övrigt sÄ tycker jag att man kan fÄ uttala sig som man tycker om en prestation alldeles oavsett vem det Àr eller om artisten har kontrakt eller ej

saker blir vare sig bÀttre eller sÀmre för att nÄgon fÄtt ett kontrakt Àn vad det hade varit utan kontraktet

Det finns egentligen inget som hindrar oss frĂ„n att sĂ€ga precis som vi tycker — det Ă€r bara att vrĂ€ka pĂ„. Problemet (om man nu ska kalla det problem) Ă€r bara att sĂ€ttet vi uttrycker oss pĂ„ ofta Ă€r avgörande för hur vi uppfattas av dels omgivningen, dels den vi uttalar oss om. Detta gör givetvis att vi ibland, vare sig vi vill eller inte, blir tvungna att vĂ€lja vĂ„ra ord. Men det betyder ju knappast att vĂ„rt budskap snedvrids pĂ„ nĂ„got sĂ€tt.

Sen det dÀr med var man sjÀlv stÄr karriÀrsmÀssigt i förhÄllande till omgivningen respektive den man uttalar sig om har faktiskt betydelse. I alla fall i dagens samhÀlle. Jag ska inte göra nÄgon big deal av det hela med fördjupningar i Àmnet, men:

Ex 1. Om du Àr socialt överlÀgsen den du uttalar dig om [artisten] som i sin tur Àr överlÀgsen betraktaren [den/de som tar del av det du sÀger], sÄ har du viss "frihet" i att uttrycka dig.

Ex 2. Om du Ă€r socialt överlĂ€gsen artisten men som i sin tur Ă€r UNDERLÄGSEN betraktaren, dĂ„ kan dina hĂ„rda ord vĂ€cka enorm sympati för artisten (du framstĂ„r som en översittare).

Ex 3. Om du Àr socialt underlÀgsen artisten, dÄ framstÄr du som avundsjukare för varje glÄpord, svordom, hÄn som kommer ur din mun.

SÄ dÀr i all hast...

Redigerat av Valle
Postat
Roffe, du har omvÀnt mig! Herreys rular, eller hur man nu sÀger!

Ha ha ha, YES YES YES ! ! !

OmvÀnd psykologi har Äterigen vunnit en gigantisk seger i mÀnskligheten, Herrens och Herreys namn!

Herreys rular megafett 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.