Powel Postat 23 mars 2008 Postat 23 mars 2008 (redigerat) (Jag har för mig att en liknande tråd redan finns men hittar den inte) Jag undrar vad jag ska göra med mitt Cubase arr. innan den ges iväg för mastring...räcker det med att man gör en enda audio fil eller alla tracks separerade audio filer? räcker det med vanlig .wav format på arret? Redigerat 23 mars 2008 av Powel
chrisB Postat 23 mars 2008 Postat 23 mars 2008 Fråga den som ska Mastra hur den vill ha filerna. Själv så lämnar jag nermixade stereofiler 44.1/24 bit wav/aif-filer (alltså varje låt för sig.)
Claes Holmerup Postat 23 mars 2008 Postat 23 mars 2008 Ska du lämna iväg en låt för mixning, så behövs alla separat spår. Ska du lämna låten för Mastering, så ska du göra den bästa mixning du klarar av och lämna den färdigmixade stereofilen till Mastering. Den ska vara i WAV-format med 24-bits upplösning och den ska inte ha körts genom Dithering.
trombonisten Postat 23 mars 2008 Postat 23 mars 2008 Och skippa att komprimera allt liv ut ur skiten. Sikta på -10dB som högsta signal så blir det plats över för mastring. Prata med den som skall mastra, kostar inget, spar massor av onödigt strul. G.
henrik.brunzell Postat 23 mars 2008 Postat 23 mars 2008 Ska du lämna iväg en låt för mixning, så behövs alla separat spår. Ska du lämna låten för Mastering, så ska du göra den bästa mixning du klarar av och lämna den färdigmixade stereofilen till Mastering. Den ska vara i WAV-format med 24-bits upplösning och den ska inte ha körts genom Dithering. Dithering kan behövas utifall man jobbar i 32 bitars upplösning, men det börjar bli väl matematiskt på den nivån.
creel (oregistrerad) Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 Ska du lämna iväg en låt för mixning, så behövs alla separat spår. Ska du lämna låten för Mastering, så ska du göra den bästa mixning du klarar av och lämna den färdigmixade stereofilen till Mastering. Den ska vara i WAV-format med 24-bits upplösning och den ska inte ha körts genom Dithering. Dithering kan behövas utifall man jobbar i 32 bitars upplösning, men det börjar bli väl matematiskt på den nivån. Vad är dithering? Är dithering aktiverat standard?
shadewind Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 Och skippa att komprimera allt liv ut ur skiten. Sikta på -10dB som högsta signal så blir det plats över för mastring. Prata med den som skall mastra, kostar inget, spar massor av onödigt strul. G. Vaddå "plats över för mastring"? Bara det inte är komprimerat så spelar det ju ingen roll om materialet peakar vid 0 dBFS eller vid -10 dBFS.
Anders F Postat 24 mars 2008 Postat 24 mars 2008 Är det sång med så kan du skicka med sångspåret som separat fil då det ibland kan behöva lite extra "boost" efter masteringen. Det skadar inte att skicka med den, och masteringsteknikern avgör sedan om han/hon behöver den. Annars är det bästa som redan sagts i tråden att prata med teknikern sjäölv vad han/hon vill ha. MVH Anders
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.