Jump to content
Annons

Onestream studio, färdig!

Recommended Posts

DanielEnstrom (oregistrerad)
Postat

Tjenare,

Som någon av er (Lee, Anders mfl.) kanske kommer ihåg så startade jag ett studiobygge i höstas (Gammal tråd). Nu är detta klart, och jag tänkte visa hur det blev. Utfallet blev alldeles utmärkt, den enda plumpen i protokollet är att ljudläckaget i frånluftsventilationen är lite för stort. Får se om jag bygger någon ytterlilgare ljudfälla där. Annars, här är slutresultatet!

Studio

- Fullständigt "rum-i-rummet", enda fysiska kontakten med gamla garaget via U-boats och mjuka ventilationsrör

- "Låda-i-låda" datorlåda med plats för fyra datorer, switch och kanalfläkt med varvtalsregulator. Helt tyst, kan spela in kloss mot lådan utan läckage!

- Forcerad tilluftsventilation med 1200 mm ljuddämpare, 200 cc ventilationsdiameter

- ca 12 m^2

- 3 lager ardex S40 limmade gips i vägg och tak, 2 lager 22 mm golvspån i golv

- Egenbyggt bord i 22 mm MDF, utdragbar skiva över masterkeyboard

- Låter (i mina öron) mycket rakt och bra vid mixplats, mina profel högtalare har aldrig låtit så bra. Jag hör saker jag aldrig hört förr. Har inte mätt frekvensgång än, finns på att göra lista.

Mvh

Daniel

Annons
Postat

rent och fint 🙂

ta en ny bild om 5 månader...

då har det nog blivit så där hemtrevligt rörigt "som det får vara" 😉

Circulate (oregistrerad)
Postat
Tjenare,

Som någon av er (Lee, Anders mfl.) kanske kommer ihåg så startade jag ett studiobygge i höstas (Gammal tråd). Nu är detta klart, och jag tänkte visa hur det blev. Utfallet blev alldeles utmärkt, den enda plumpen i protokollet är att ljudläckaget i frånluftsventilationen är lite för stort. Får se om jag bygger någon ytterlilgare ljudfälla där. Annars, här är slutresultatet!

Studio

- Fullständigt "rum-i-rummet", enda fysiska kontakten med gamla garaget via U-boats och mjuka ventilationsrör

- "Låda-i-låda" datorlåda med plats för fyra datorer, switch och kanalfläkt med varvtalsregulator. Helt tyst, kan spela in kloss mot lådan utan läckage!

- Forcerad tilluftsventilation med 1200 mm ljuddämpare, 200 cc ventilationsdiameter

- ca 12 m^2

- Låter (i mina öron) mycket rakt och bra vid mixplats, mina profel högtalare har aldrig låtit så bra. Jag hör saker jag aldrig hört förr. Har inte mätt frekvensgång än, finns på att göra lista.

Mvh

Daniel

Får man lov att fråga var du har köpt den där sjukt snygga tavlan som hänger bakom datorskärmarna? 😉

Postat
Tjenare,

Studio

- ca 12 m^2

Mvh

Daniel

Får man lov att fråga var du har köpt den där sjukt snygga tavlan som hänger bakom datorskärmarna? 😉

Det vill jag också veta 🙂

Postat
Tjenare,

Studio

- ca 12 m^2

Mvh

Daniel

Det vill jag också veta 🙂

Tavlan är egentligen en absorbent (95mm isover skiva) som jag gjort en ram kring och spänt över ett tyg. Tyget är köpt på Åhlens för typ 150:-/metern (Gick ca 1.5 m).

Kul att ni gillar det!

Mvh

Daniel

Circulate (oregistrerad)
Postat
Tjenare,

Studio

- ca 12 m^2

Mvh

Daniel

Får man lov att fråga var du har köpt den där sjukt snygga tavlan som hänger bakom datorskärmarna? 🙂

Det vill jag också veta 😉

Tavlan är egentligen en absorbent (95mm isover skiva) som jag gjort en ram kring och spänt över ett tyg. Tyget är köpt på Åhlens för typ 150:-/metern (Gick ca 1.5 m).

Kul att ni gillar det!

Mvh

Daniel

Tack! är verkligen min stil! 😄 Ska ner och kolla efter tyger någon dag framöver! 😛

Postat
Spelar du in sång och andra ackustiska instrument i mixrummet?

Hej,

Jo, faktiskt just nu kl 10 kommer min kompanjon som sjunger och spelar ak gura och vi skall göra första inspelningen i den nya studion. Vi har spelat in förr, men aldrig i detta rum. Ska bli mycket spännande och höra reflexer, ev. ventilationsspill etc. Lägger upp länkar så fort jag har några ljudprov. Än så länge finns bara "i burken" prov. Kan lägga upp sådana också om någon vill höra.

Planen är att kunna göra små live inspelningar (typ trio, piano/bas/gitarr/litet trumset) men jag har inte nog många bra mickar för detta än. Finns även detta på "att göra" lista (eller kanske "att göra när pengarna finns listan" 😆 ).

Mvh

Daniel

Postat (redigerat)

Grymt stilrent, skön design, härliga färger

Sen träden/trädet man ser, det ser nästan ut att vara ett fönster, alltså ett fönster sen utanför ett träd, ser så j*vla snyggt ut!

Anyway, grattis ser grymt fint ut! 🙂

Mvh

Froma.

Redigerat av Froma
drloop (oregistrerad)
Postat

Lådorna som "lådorna" (högtalarna) står på, har du byggt dessa själv också?

Mycket snyggt måste jag säga.

Postat (redigerat)
Lådorna som "lådorna" (högtalarna) står på, har du byggt dessa själv också?

Mycket snyggt måste jag säga.

Tjenare,

Jo, det som högtalarna står på sitter ihop med själva bordet, så de är också självbyggda. Jag ville ha en enda stor, tung möbel som skulle vibrera så lite som möjligt och det verkar funka riktigt bra. Jag har inte känt av (ej mätt ännu) vare sig kännbara eller hörbara vibrationer i bordet, hade ev. planer på att använda auralex mopads men just nu känns det inte nödvändigt.

Om ni vill se lite mer av byggprocessen finns det en blogg (numera avslutad) här.

Blog

Spelade in för första gången i går (sång) var lite nervös hur det skulle låta, datorljud/ventilationsspill etc. Det blev kanon! Väldigt lite rum (vilket jag ville ha eftersom rummet är så litet), direkt, "nära" ljud. Dock blev det rätt varmt med all elektronik och två personer under en hel dag. Svårfixat utan att montera luftkonditionering gissar jag (och det hade jag inte tänkt).

Mvh

Daniel

P.S. Mer bilder finns här, Album

Redigerat av DanielEnstrom
Postat

Mysig studio du har snickrat ihop! Vad har kalaset gått lös på (själva bygget, inte tekniken alltså) ?

Skulle vara intressant att veta.

Mvh

UmeM.

Postat
Mysig studio du har snickrat ihop! Vad har kalaset gått lös på (själva bygget, inte tekniken alltså) ?

Skulle vara intressant att veta.

Mvh

UmeM.

Hej,

Totalt så har allt gått på ca 31000.

Byggmaterial (virke, spik/skruv, gips, isolering) 10000

Lim 4000

Elmaterial 4000

Färg, golv 3000

MDF board 1800

Ventilation 2500

Tyg (absorbenter) 1500

Lampor, matta, Stol 4000

Nåt i den stilen.

Mvh

Daniel

Postat

Jo, jag kan tro det. Att ha ett rum helt dedikerat för musik, ostört och utan konkurrens är guld värt. Om man tänker hur vi använde dessa 15 m^2 förut (skrotförråd) så har vi ju helt plötsligt fått ett rum till i huset utan att egentligen offra någonting. Även om det kostar en del pengar så känns det ganska lite för vad man fått. Kan bara rekommendera detta! Jag menar, andra "snart-40-åringar" köper väl skotrar och motorcyklar så jag borde väl ha kvar en del pengar för utrustning, eller hur?

Mvh

Daniel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.