Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Har spelat in distgitarr och det låter riktigt fint, men så fort jag spelar palm mute så får jag mycket bas i ljudet och det slår över och knaster uppstår. Tror att det beror på att det bildas så mycket basaktiga ljudfrekvenser vid palm mute. Jag antar att det krävs lite EQ-skills här. Någon som har tips på hur jag bör EQ gitarren? Jag har inte riktigt förstått termer som "skär bort 100 hz" så försök gärna förklara i babytermer he, he. Tack på förhand.

Annons
Postat

Kolla din favorit-EQ, det måste finnas någon förinställning med s.k. highpass (släpper bara igenom frekvenser från ett visst värde och uppåt). Börja vid 80Hz och testa dig fram.

Postat

På beskrivningen verkar det som att signalen klipper på inspelningen. Det har att maskera delvis men det bästa är att du lägger om gitarrerna på lägre nivå.

Postat

Själva gitarrerna klipper inte, men i kombination med alla övriga instrument så klipper det i mastringskanalen. Men jag är övertygad om att rätt EQ på gitarrerna får bort oljudet för jag har varit med om liknande förr. Just att palm mute skapar väldigt starka basfrekvenser. Jag skulle nog behöva skära bort lite basfrekvenser i gitarrkanalen och antar att jag får testa mig fram i Cubase EQ-inställningar. Kanske rent av finns något sjysst EQ plugin med lite pre-sets?

Postat

Testade Kjaerhus Classic EQ som är ett gratisprogram och drog ner vid 200 från 0 till -4 vilket verkar ha skurit bort en del bas och fått mycket av basknastret att försvinna. Låter detta vettigt eller är jag helt off? 😄

Postat (redigerat)

sneapc4gq8.gif

Gitarrer skär jag bort vid 60hz och lägger på C4an som på bilden.

Har du ingen C4a så går det nog bra med en annan multibandskompressor.

Redigerat av TwistMe
Postat

TwistMe, det där låter aningen avancerat för mig. Har inte riktigt koll på det här med EQ. Vad innebär t ex att "skära bort" vid 60hz? Vad ska jag skära bort och hur? 😄 Någon som använder Kjaerhus Classic EQ och som kan visa?

Tack för all hjälp hittills!

Postat

Tror jag fick det som jag ville. Kanske inte någon proffslösning, men tycker man det låter bra så låter det bra eller hur? 😄 Tack alla.

creel (oregistrerad)
Postat

Neeeej! Du ska inte EQ:a, det är en fusk/nöd-lösning.

Har du för mycket bas vid palm mutes så är det tecken på att du har micken dumt placerad.

Prova flytta runt micken tills du får rätt ljud.

Är det en 412:a du mickat upp? Sätt micken ganska rakt mot mitten av en kon, börja från det lägen och prova sedan vinkla och flytta den i sidled om du vill ha mer bas.

Postat

Har du för mycket bas vid palm mutes så är det tecken på att du har micken dumt placerad.

Såhär kan man tänka men man kan också göra som du gjort, eqa i efterhand. Resultatet borde bli detsamma.

Om någon hävdar motsatsen vill jag gärna höra en naturvetenskaplig förklaring på det.

Eller om nån relaterar till "bättre feeling" så går det också bra, det är ju skitviktigt har jag lärt mig. T.ex låter mina gröna kablar bättre på lugna låtar och de röda bättre på arga.

Postat (redigerat)

Är det en 412:a du mickat upp? Sätt micken ganska rakt mot mitten av en kon, börja från det lägen och prova sedan vinkla och flytta den i sidled om du vill ha mer bas.

Iom att proffsen använder sig av multibandskompressor för att få bort dominerande palm-mutes så borde det inte räknas som fusk. Imo.

(Tolka nu inte svaret som spydigt)

/Jonas

Redigerat av TwistMe

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.