Jump to content
Annons

BOSS-pedaler


Decket (oregistrerad)

Recommended Posts

Decket (oregistrerad)

Ibland är det bra att stanna upp och höra sig för, har jag rätt?

Jag har fått för mig att BOSS-pedaler är de absolut bästa. Stämmer detta? Är det smart att variera sig? Tänkte just göra ett rätt så stort inköp och bifogar bilder över planen.

Finns det något märke som har samma effekt men låter bättre?

pedaleriz4.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom du inte verkar har provat många så åk till närmsta musikaffär och bilda din egen uppfattning om vilka pedaler du gillar. Märket är helt obetydligt, det är ljud vi pratar om. Det finns massor med bra pedaler från olika märken som är både dyrare och billigare och som låter bättre eller sämre beroende på vad man gillar. Att blanda olika märken spelar ingen roll, men det är nog vanligast. Det finns inget korrekt svar, använd öronen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tuner'n och super octav'en har jag, funkar bra

fast chorus/flanger blev en Ibanez (stereo ut)

tips: boss 10bands equlizern den kan jag inte vara utan

(men det verkar vara svårt att hitta den... 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen kan vara bra på allt! Jag tycker inte att det finns någon Boss dist eller overdrive som övertygar.Samma med deras kompressorer.

Boss starka kort är chorus och deley

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller chorus tycker jag Electro-Harmonix analoga varianter står i en klass för sig. De är överhuvudtaget väldigt bra på olika typer av modulationseffekter i mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Boss PW-10 kan jag varmt rekomendera. Låter riktigt bra! Har även förutom sina olika whawha lägen ett uni-vibe läge som är kanon. Minuset kan jag tycka är att det inte klickar till ordentligt när man trampar till på den för att få igång den. Det finns en diod som lyser när den är på så man lär sig snabt att kika på den istället, om man mot förmodan inte skulle kunna höra det... 🙂

Ha de!

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

PW-10:an kan vara lite vansklig att använda live, har för mig att den har switchar i både tå-och hälläge?

Diggar du hur boss-prylar låter så kan det annars vara en god idé att kika in någon av deras multi-boxar. GT-8 och GT-10 är grymma ljudmaskiner, plus att du får helt andra möjligheter att switchar mellan effekterna än med separata stompboxar. Skulle dessutom vara så att man tycker att man behöver lite bättre dist än vad t ex GT-8:an presterar, så finns det en loop på den för att koppla in externa pedaler. Den loopen/pedalen behandlas då på samma sätt som alla inbyggda effekter, d v s du kan stänga av och på den, byte position i signal-kedjan o s v samtidigt som vanligt patchbyte.

Ska du göra ett sådant där stort inköp så kan det ju annars vara en mycket god idé att prova olika pedaler. Provar man en chorus-pedal från 4 olika tillverkare får man garanterat 4 olika ljud. Vilket som sen låter bäst är ju helt personligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Decket (oregistrerad)

Har haft en BOSS GT-6 och var inte speciellt nöjd med den. Ljudkvalitén var inget att hurra för direkt!

Ska försöka bege mig och provspela lite olika märken för att se vilken som låter bäst.

Tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar du inte GT-6:an så är det nog långt ifrån säkert att du gillar några andra boss-pedaler heller. Nu har jag inte gjort några omfattande A/B-tester, men ljudkaraktären överlag är ju väldigt likartad. DÄREMOT, mängden inställningsmöjligheter i t ex GT-6:an, jämfört med de vanliga stompboxarna gör att det är väldigt lätt att ratta bort sig om man inte riktigt vet vad man är ute efter. Dessutom tycker jag själv att rattarna (jag har GT-8:an) är väldigt märkligt kalibrerade ibland, så rattar man det minst med ögonen så kan det nog också ställa till det...

Vill man ha något lättrattat så kan man annars prova Vox Tonelab SE eller LE. Funkar kalas till det allra mesta förutom extrem metal (har dock hört att LE:an har ändrat på det).

Link to comment
Dela på andra sajter

mellis (oregistrerad)

Letar du efter en bra overdrive-pedal så rekommenderar jag Ibanez TS-808! Jag har Boss OD-1 och Boss BD-2, men 808:an går alltid före!

Link to comment
Dela på andra sajter

Decket (oregistrerad)
Det är väl inte så att du tänkt använda detta artelleri i live-sammanhang? Det är att be om trubbel.

Varför i hela fridens namn skulle det vara några problem att använda detta live? Jag har haft många pedaler tidigare och jag har även flertalet utav de BOSS-pedaler jag har visat i planen.

Jag vill gärna ha alternativ med samma funktion med annat märke bara.

Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar också varför det inte skulle funka live? Det finns väl hur många gitarrister som helst som använder pedalbord på scen?

Om du vill lägga lite pengar på en choruseffekt så tycker jag Electro Harmonix Polychorus-pedal är helgrym. Danelectros "Tuna Melt" tremolo-pedal har också fått fin kritik, billig är den dessutom. Har själv tänkt köpa en sådan, dock inte testat den själv. Youtube finns det många bra tester på om man vill kika runt lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har experimenterat mycket med mina pedaler nu ett par månader! Från början kopplade jag in och rattade ett bra ljud per pedal och nöjde mig med det..

Men som sagt så experimenterade jag mycket nu med mina egna pedaler och jag har kommit fram till att det som får Boss-distar att ljuda väl, är att styra volymerna in och ut ur dem. Jag har bla. en boss GT3 som jag använder som preamp, och sen in i en HM3 (hyper metal..) och den verkar inte så bra vid första försök, men när man meckar lite, så klarar den av alla möjliga uppgifter, så för mig handlar det om att styra in lagom volym för att den ska dista lite svagt, och sen styra överstyrningen i de olika modulerna med volymen i den föregående pedalerna.

har ett gäng distpedaler, men jag använder mest HM3:an för att då får jag till crunchljud som tusan. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare en aspekt att ta hänsyn till är att en pedal som låter bra i en förstärkare inte nödvändigtvis låter bra igenom en annan. T.e.x så anser många att Ibanez t-s funkar bättre med Fender förstärkare än med Marshall och många föredrar Fuzz-face till Marshall men inte till Fender.

Har man bara ett pedalbord med bra strömförsörjning och kvalitets kablar mellan boxarna så är det väl inga problem att använda många pedaler live?

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar också varför det inte skulle funka live? Det finns väl hur många gitarrister som helst som använder pedalbord på scen?

Nej, det är väl klart att det går att använda på scenen. Jag använvände själv pedaler förut, men när det blev fem - sex stycken så hände det åtminstone en kväll av fem att jag stampade på fel pedal, glömde att stänga av någon, att någon annan i bandet trampade på en pedal av misstag osv. Till slut skaffade jag en Line 6-stärkare och hade allt på ett ställe. Men jag kanske bara är rörig av naturen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...