Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag har egentligen inget riktigt vettigt att tillföra tråden, men jag känner personligen att detta med regler kan vara väldigt bra för min kreativitet.

Jag vet inte om jag är ensam om det men jag blir lätt distraherad av alla möjligheter i min dator. Jag blir så otroligt lätt distraherad av att börja skruva på ljudet och lägga på pålägg efter pålägg och skapa massiva mattor av ljud. Inte för att det är fel på något sätt. Jag gillar när det låter så. Problemet är att jag börjar jobba med ljudbilden och fastnar mellan två olika ljud på t.ex. baskaggen istället för att göra färdigt låten. Jag inser att jag nog nästan skrev mer färdiga låtar för 8-10 år sedan när jag satt med två vanliga kassettbandspelare med inbyggda mikrofoner. Nu svämmar min dator över av påbörjade projekt.

Kanske är detta bara ett problem för mig men jag har läst några saker på detta forumet den sista tiden som låtit mycket spännande. Det ena var inspelningsreglerna som någon skrev tidigare i denna tråden. Det andra var förslaget om att komponera musik genom att bara sjunga melodier över en loop och på så sätt skapa melodin innan man skapar harmonierna.

Problemet är kanske att man idag både är låtskrivare, musiker och ljudtekniker på samma gång. Blir kanske lite svårt att hålla isär det hela. Kanske kan en viss form av disciplin vara av hjälp för folk som jag. Att man måste jobba klart som låtskrivare innan man kan gå över till rollen som musiker och ljudtekniker.

Appropå regler så läste jag Trent Reznor(Nine inch nails) säga under inspelningen av vad som skulle bli nya skivan ”with teeth” att han hade gjort en regel att syntharna aldrig fick spela polyphoniskt. Alltså inga ackord, bara melodier. Denna regel verkade inte gälla gitarrer(”guitar are guitars, who gives a fuck” tror jag han sa).

Senare efter att skivan släppts så frågade någon vad som hänt med reglerna och då svarade han att regler är till för att brytas. 🙂

Jag tror nog att det kan vara en hjälp med regler/riktlinjer i början av den kreativa processen.

Jaja.. det var allt för mig. Ha det fint. 😛

Med vänlig hälsning/Kristoffer.

Annons
  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Problemet är kanske att man idag både är låtskrivare, musiker och ljudtekniker på samma gång. Blir kanske lite svårt att hålla isär det hela. Kanske kan en viss form av disciplin vara av hjälp för folk som jag. Att man måste jobba klart som låtskrivare innan man kan gå över till rollen som musiker och ljudtekniker.

instämmer med föregående talare...

Postat
Hej! Jag har egentligen inget riktigt vettigt att tillföra tråden...

Tvärtom, ett av de mest intressanta och givande inläggen i tråden! 😉

Postat

Alla arbetssätt passar inte alla, det är nog det första man måste inse. Samtidigt måste man försöka hitta sitt eget sätt att arbeta.

Jag personligen tycker om att begränsa mig något. Jag blir improduktiv av för mycket valmöjligheter. Detta på grund av att grunden till min inspiration i huvudsak kommer ifrån skruvande av ljud på syntar t.ex. Mina idéer får jag inte när jag sjunger i dushen, utan när jag sitter och rattar på mina instrument. Därav blir jag mest irriterad när det finns för mycket att välja på. Jag tycker bättre om instrument som är enkla, som inte består av 15 undermenyer för att göra en viss sak. jag vill ha allt framme, snabbt och på direkten. Detta genomsyrar hela mitt sätt att arbeta. Valet av sequenser, som jag valde trots att den är så gott som okänd, mitt val av syntar, pluggar, allt.

Men det är så JAG arbetar. Andra kanske snabbt vill få ned sina idéer, och faktiskt skiter blankt i vilket ljud det råkar vara de använder. Det kan man ju alltid pilla på i efterhand. Ytterligare andra kanske har gigantiska ljudbanker och vet exakt var och när och hur de har alla sina saker och snabbt kan plocka fram det de behöver till sina produktioner. Att då sätta in begränsningar i dessas arbetsflöde, ta bort saker, är ju rent av dumt. Det hämmar något de har. De vet precis vad som ska in vart och hur. kanske rent av det är en krånglig lösning som kräver massa merarbete, men de vet hur det skall lösas. Sålunda, jag gillar begränsningar, men alla gör det inte. Det är nog det viktigaste att inse. Alla kan inte jobba på lika förutsättningar, skulle man göra det, skulle världen faktiskt bli rätt tråkig och ointressant.

Postat

Det är ett annat klassiskt exempel på någon korkskalle som vill låta lite speciell och säga ett halvbögigt ord (Dogma) som lätt associeras med att man tänkt efter på ett kulturellt sätt.

jaha, och vad är du exempel på?? Du verkar ju ha tänkt efter rejält.

Vill du argumentera mot någon av mina ståndpunkter eller ville du bara säga att jag har fel?

Nej, fel kan du väl knappast ha eftersom det är helt subjektivt vad man upplever som en bra arbetsmetod.

Jag reagerar däremot starkt mot ditt ordval "halvbögig" som något negativt, vad blir det härnäst? Är det okej att skriva negermusik t.ex?

Nu menar jag inte att du tycker det, men jag tycker inte det är okej att slänga sig med dylika uttryck, såsom halvbögig m.m.

Du får ursäkta helt enkelt men jag använder ordet bögig / halvbögig som synonym för något som jag tycker är löjligt/mesigt. Eftersom det är så jag pratar så blir det också så jag skriver. Innan du säger något så vill jag passa på att säga att bara för att jag använder ordet på det sättet så betyder det inte att jag har någonting emot homosexuella. På samma sätt har jag inget emot cpskadade trots att jag säger att mina kompisar ibland är "helt cp" eller liknande.

Visst är det bra att inte försöka såra folk men ibland går det till överdrift. Om man inte får använda ett så vedertaget begrepp som "bögigt" så har den politiska korrektheten gått till överdrift.

Postat
...jag använder ordet bögig / halvbögig som synonym för något som jag tycker är löjligt/mesigt. Eftersom det är så jag pratar så blir det också så jag skriver. [...] Om man inte får använda ett så vedertaget begrepp som "bögigt" så har den politiska korrektheten gått till överdrift.

Jag tycker det är schysst att sträva efter att skriva som man pratar. Men som du också säger så kan ord ha flera innebörder. Det kan vara långtifrån självklart för en läsare vilken innebörd ett adjektiv som bögigt har för dig. Förklaringen, att det är helt avdramatiserat för dig, följer ju liksom inte med som en tag varje gång du skriver det. 😱

En annan sak man kan sträva efter när man skriver (utöver att skriva som man pratar) är att skriva så lättförståeligt som möjligt. Det är inte alltid dessa mål är parallella. Ett exempel: Att använda adjektiv som bögigt kan hindra läsaren att fatta det egentliga budskap du vill förmedla.

Slutligen kan man tycka att av respekt för dom som försöker få bögighet/homosexualitet till något socialt accepterat, så är din association (något som är löjligt) ganska olycklig.

Eller är det för politiskt korrekt, att solidarisera med en utsatt minoritet? 😱

Postat
Du får ursäkta helt enkelt men jag använder ordet bögig / halvbögig som synonym för något som jag tycker är löjligt/mesigt. Eftersom det är så jag pratar så blir det också så jag skriver. Innan du säger något så vill jag passa på att säga att bara för att jag använder ordet på det sättet så betyder det inte att jag har någonting emot homosexuella. På samma sätt har jag inget emot cpskadade trots att jag säger att mina kompisar ibland är "helt cp" eller liknande.

Visst är det bra att inte försöka såra folk men ibland går det till överdrift. Om man inte får använda ett så vedertaget begrepp som "bögigt" så har den politiska korrektheten gått till överdrift.

well, det är ju inte upp till mig att bestämma vad man får och inte får säga. Uttryck dig som du tycker känns bra. Men jag tycker det är lite sorgligt, oavsett grad av politisk korrekthet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.