iGnu Postat 4 juni 2008 Postat 4 juni 2008 Steg 1 är att gå tillbaka till arret. Behöver du verkligen sex toner på synten som kör en 3klangsföljd? kan du ta bort mindre viktiga toner som oktaver, prim och kvint utan att det förstör? då kan du höjja det instrumentet lite grann. spelar pianisten med bastoner som pianister gör när de spelar själv? (för vanligt). Gå igenom arret och ta bort onödiga grejer. varför ha 5 syntar som kör samma ackordläggning? kanske låter bättre om du sprider ut det? Steg 2 är att basskära alla spår. även diskant-grejer. Alla ljud verkar innehålla bas och grejer som stjäl energi. Steg 3 är att gruppera spåren i flera grupper och börja komprimera (för mixens skull) för redan där. har du komprimerat te.x trumpaket för soundets skull så gör du det innan. Om alla grupperna är komprimerade ett par dB är det lätt att höja mixens volym sen. Steg 4 är att bearbeta mastern med kompressor (jag gillar ej multibands) eq och limiter. nånstans där kan du slänga in en multibandskompressor som är svagt inställd. sen är det bara att känna av så musiken inte blir för platt. Ett tips för "instant-loudness-masteringsplugg" är Ozone 3 från izotope! dock får man backa lite på presetsen för att det ska fungera. (Funkar för övrigt grymt bra på sångspår)
Jagärsnabb Postat 5 juni 2008 Postat 5 juni 2008 Exakt hur du ska göra är nog att begära lite mycket! Det finns de som ägnat ett liv åt att vara duktiga ljudtekniker och det berättar man inte på en pisskvart! Kort sagt så handlar det ju om att begränsa dynamiken i musiken. Om vi tarCD:n som exempel så har den en dynamik på c:a 100dB (största möjliga skillnaden mellan starkaste och svagaste ljud). För att det ska låta högre minskar man dynamiken med (framför allt) kompressorer och limiters. När du kapar topparna minskar dynamiken och du kan "skruva upp" hela paketet några dB och få ett högre medelvärde. De flesta grunkor och program för dynamikbegränsning börjar uppföra sig egendomligt och ge hörbara defekter om de körs "hårt" så det handlar om att ta flera små steg med prylar som är någorlunda transparenta. (Om man inte tycker att pumpningar är en del av det kreativa arbetet!) Du kan knipa några dB på spåret, i gruppen, på bussen, vid nermix och vid mastring. Sammantaget lirar det betydligt högre, men om det låter bättre? Det vet i sjutton! /Jocke PS. Ett exempel: Om du håller rätt nivåer och limiterar 3dB kan du höja signalen lika mycket. 3dB motsvarar en fördubbling av ljudtrycket ut ur högtalarna. Du skrev "Ca 100 dB (största möjliga skillnaden mellan starkaste och svagaste ljud)" Jag ser ingen anldening att se det som en "flytande" gräns. Det är faktiskt precis 96dB å inget annat.. Och en rättelse.. 3 db är ingen fördubbling av ljudtrycket, var startade denna missuppfattning egentligen? 6dB är en fördubbling av ljudtrycket och en fyrdubbling av effekten. 3dB är en fördubbling av effekten och en ökning av ljudtrycket med 1,4 ggr 0 dB har således effektförhållandet 1 och ljudtrycksförhållandet 1 1 dB har effektförhållandet 1,26 och ljudtrycksförhållandet 1,12 2 dB har effektförhållandet 1,6 och ljudtrycksförhållandet 1,26 3 dB har effektförhållandet 2 och ljudtrycksförhållandet 1,4 4 dB har effetktförhållandet 2,5 och ljudtrycksförhållandet 1,6 5 dB har effektförhållandet 3,2 och ljudtrycksförhållandet 1,8 6 dB har effektförhållandet 4 och ljudtrycksförhållandet 2 😉 and so on.... För den dubbla upplevda ljudstyrkan är det 10 dB högre.
Gilbert Postat 5 juni 2008 Postat 5 juni 2008 Du skrev "Ca 100 dB (största möjliga skillnaden mellan starkaste och svagaste ljud)" Jag ser ingen anldening att se det som en "flytande" gräns. Det är faktiskt precis 96dB å inget annat.. Nästan; "The importance of bit depth in PCM audio is that it determines the maximum possible dynamic range of the signal, or the difference between the loudest possible sounds and the lowest possible noise. For a typical PCM recording, in which no noise shaping is employed and the frequency range extends most of the way to the Nyquist limit, the dynamic range in dB is equal to 1.76 + 6.02 * bits. This formula is often simplified to 6 dB per bit, which yields the common value of 96 dB for 16-bit CD audio." * D v s 98.08 dB (utan dither) om man ska vara petig. * http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_bit_depth För den dubbla upplevda ljudstyrkan är det 10 dB högre. Inte riktigt så enkelt då "upplevd fördubbling" beror på person och ljudkälla. Man brukar generellt säga att 6-10 dB motsvarar en upplevd fördubbling.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.