creel (oregistrerad) Postat 22 mars 2008 Postat 22 mars 2008 (redigerat) Hur fasen lyckas stora artister/band med så hög volym samtidigt som det låter perfekt? Nu snackar vi modern pop/rock/metal-musik. Att det är proffs med tokdyra grejer som mastrar fattar jag, men går det inte att åstadkomma en högljudd mix/mastering själv? Utan svindyra hårdvaruprylar, med bra VST-pluggar istället. Kan nån förklara hur man bör gå tillväga för att lyckas så bra som möjligt? Jag antar att man bör ha jobbat mycket med komprimering innan man mastrar? Om man vill "mastra" själv, hur gör man? Jag kan väldigt lite om detta, är det limitering eller normalisering? Varför är det så avancerat, på det sättet att det verkar krävas både massa kunskap och prylar för att få till det? Eller beror det mesta på mixen innan? Proffsen som mastrar, kan de få vad som helst att låta högt utan att det låter illa? Eller MÅSTE mixen innan vara bra gjord för att det ska finnas möjlighet till att få ut maximal volym? Förutom att ni förklarar hur detta funkar får ni även gärna ge förslag på bra pluggar. 😉 Redigerat 22 mars 2008 av creel
jockmic Postat 22 mars 2008 Postat 22 mars 2008 Exakt hur du ska göra är nog att begära lite mycket! Det finns de som ägnat ett liv åt att vara duktiga ljudtekniker och det berättar man inte på en pisskvart! Kort sagt så handlar det ju om att begränsa dynamiken i musiken. Om vi tarCD:n som exempel så har den en dynamik på c:a 100dB (största möjliga skillnaden mellan starkaste och svagaste ljud). För att det ska låta högre minskar man dynamiken med (framför allt) kompressorer och limiters. När du kapar topparna minskar dynamiken och du kan "skruva upp" hela paketet några dB och få ett högre medelvärde. De flesta grunkor och program för dynamikbegränsning börjar uppföra sig egendomligt och ge hörbara defekter om de körs "hårt" så det handlar om att ta flera små steg med prylar som är någorlunda transparenta. (Om man inte tycker att pumpningar är en del av det kreativa arbetet!) Du kan knipa några dB på spåret, i gruppen, på bussen, vid nermix och vid mastring. Sammantaget lirar det betydligt högre, men om det låter bättre? Det vet i sjutton! /Jocke PS. Ett exempel: Om du håller rätt nivåer och limiterar 3dB kan du höja signalen lika mycket. 3dB motsvarar en fördubbling av ljudtrycket ut ur högtalarna.
bonzo Postat 22 mars 2008 Postat 22 mars 2008 Om jag skulle plocka ut en grej som ofta resulterar i volymsvaga och mindre bra mixar är det bas/lägre mellanregistret. Lär man sig hantera det så kan man många gånger kräma ur det lilla extra som behövs. Basen stjäl mycket ljudenergi utan att ge speciellt mycket tillbaka i upplevd ljudstyrka. Ett recept är att skära i de lägre regionerna på spår som inte behöver det. Ta en traditionell rocklåt med några trumspår, bas, ett par gitarrspår och sång/körer. Allt som inte är rena basljud (kick, bas och i viss mån pukor), eller inte hör till det viktiga (körer etc) kan med fördel köras genom hipass på en EQ i varierande grad. Ofta hör man feta syntpads som ligger och brummar i bakgrunden. I nio fall av tio har de en massa bas som tar upp utrymme i onödan. Man kan börja med ganska radikala skärningar för att backa tillbaka på sånt som kan behöva lite mer kött - typ gitarrer, leadsång etc.
creel (oregistrerad) Postat 22 mars 2008 Postat 22 mars 2008 Exakt hur du ska göra är nog att begära lite mycket! Det finns de som ägnat ett liv åt att vara duktiga ljudtekniker och det berättar man inte på en pisskvart! Kort sagt så handlar det ju om att begränsa dynamiken i musiken. Om vi tarCD:n som exempel så har den en dynamik på c:a 100dB (största möjliga skillnaden mellan starkaste och svagaste ljud). För att det ska låta högre minskar man dynamiken med (framför allt) kompressorer och limiters. När du kapar topparna minskar dynamiken och du kan "skruva upp" hela paketet några dB och få ett högre medelvärde. De flesta grunkor och program för dynamikbegränsning börjar uppföra sig egendomligt och ge hörbara defekter om de körs "hårt" så det handlar om att ta flera små steg med prylar som är någorlunda transparenta. (Om man inte tycker att pumpningar är en del av det kreativa arbetet!) Du kan knipa några dB på spåret, i gruppen, på bussen, vid nermix och vid mastring. Sammantaget lirar det betydligt högre, men om det låter bättre? Det vet i sjutton! /Jocke PS. Ett exempel: Om du håller rätt nivåer och limiterar 3dB kan du höja signalen lika mycket. 3dB motsvarar en fördubbling av ljudtrycket ut ur högtalarna. Nej oj, exakt hur man går tillväga menade jag inte även om jag skrev så dumt. Tack för ditt svar. Men vad är det som gör det största jobbet för att få det så högt? Om jag skulle plocka ut en grej som ofta resulterar i volymsvaga och mindre bra mixar är det bas/lägre mellanregistret. Lär man sig hantera det så kan man många gånger kräma ur det lilla extra som behövs. Basen stjäl mycket ljudenergi utan att ge speciellt mycket tillbaka i upplevd ljudstyrka. Ett recept är att skära i de lägre regionerna på spår som inte behöver det. Ta en traditionell rocklåt med några trumspår, bas, ett par gitarrspår och sång/körer. Allt som inte är rena basljud (kick, bas och i viss mån pukor), eller inte hör till det viktiga (körer etc) kan med fördel köras genom hipass på en EQ i varierande grad. Ofta hör man feta syntpads som ligger och brummar i bakgrunden. I nio fall av tio har de en massa bas som tar upp utrymme i onödan. Man kan börja med ganska radikala skärningar för att backa tillbaka på sånt som kan behöva lite mer kött - typ gitarrer, leadsång etc. För mig är det oftast virveltrumman som slår över, så den låter dist - när jag försöker få upp volym. Och den har ju ingen bas. Men skulle det ändå kanske hjälpa att skära ner på bas menar du? Nån som har lust att ge förslag på bra plugins?
Anders F Postat 22 mars 2008 Postat 22 mars 2008 Exakt hur du ska göra är nog att begära lite mycket! Det finns de som ägnat ett liv åt att vara duktiga ljudtekniker och det berättar man inte på en pisskvart! Kort sagt så handlar det ju om att begränsa dynamiken i musiken. Om vi tarCD:n som exempel så har den en dynamik på c:a 100dB (största möjliga skillnaden mellan starkaste och svagaste ljud). För att det ska låta högre minskar man dynamiken med (framför allt) kompressorer och limiters. När du kapar topparna minskar dynamiken och du kan "skruva upp" hela paketet några dB och få ett högre medelvärde. De flesta grunkor och program för dynamikbegränsning börjar uppföra sig egendomligt och ge hörbara defekter om de körs "hårt" så det handlar om att ta flera små steg med prylar som är någorlunda transparenta. (Om man inte tycker att pumpningar är en del av det kreativa arbetet!) Du kan knipa några dB på spåret, i gruppen, på bussen, vid nermix och vid mastring. Sammantaget lirar det betydligt högre, men om det låter bättre? Det vet i sjutton! /Jocke PS. Ett exempel: Om du håller rätt nivåer och limiterar 3dB kan du höja signalen lika mycket. 3dB motsvarar en fördubbling av ljudtrycket ut ur högtalarna. Nej oj, exakt hur man går tillväga menade jag inte även om jag skrev så dumt. Tack för ditt svar. Men vad är det som gör det största jobbet för att få det så högt? Om jag skulle plocka ut en grej som ofta resulterar i volymsvaga och mindre bra mixar är det bas/lägre mellanregistret. Lär man sig hantera det så kan man många gånger kräma ur det lilla extra som behövs. Basen stjäl mycket ljudenergi utan att ge speciellt mycket tillbaka i upplevd ljudstyrka. Ett recept är att skära i de lägre regionerna på spår som inte behöver det. Ta en traditionell rocklåt med några trumspår, bas, ett par gitarrspår och sång/körer. Allt som inte är rena basljud (kick, bas och i viss mån pukor), eller inte hör till det viktiga (körer etc) kan med fördel köras genom hipass på en EQ i varierande grad. Ofta hör man feta syntpads som ligger och brummar i bakgrunden. I nio fall av tio har de en massa bas som tar upp utrymme i onödan. Man kan börja med ganska radikala skärningar för att backa tillbaka på sånt som kan behöva lite mer kött - typ gitarrer, leadsång etc. För mig är det oftast virveltrumman som slår över, så den låter dist - när jag försöker få upp volym. Och den har ju ingen bas. Men skulle det ändå kanske hjälpa att skära ner på bas menar du? Nån som har lust att ge förslag på bra plugins? Ja, virveltrumman har en grym attack i sig och detta gäller att hitta en okej balans redan vid mixning om inte den som mastrar ska få ett rent h-lvete. Men iaf, virveln kan du få bukt med genom att sätta en kompressor redan vid mixningen, samt eq:a den så att den inte snor för mycket energi. Förslag på lite masteringspluggar kan du få. Waves är ett företag som gör dyra, men väl använda och omtyckta pluggar för både mastering och mixning. En liten favorit från mig som jag testat (jämfört med wavearts final plug och izotope Ozone), i den lite lägre prisklassen är Mcdsp ML4000 Förslag på bra masterings-eq är BX_digital av brainworx, tycker den låter riktigt fint! Jag har testat alla luggar jag nämner, även att jag sedan inte äger dem är för att jag bestämde mig för att låta de som är proffs på mastering ta hand om det och att jag koncentrerar mig på mixningen. Nästan alla de pluggar jag nämner erbjuder en fullt fungerande demoversion under en begränsad tid så att du kan testa vad du tycker om 🙂 MVH Anders
creel (oregistrerad) Postat 17 maj 2008 Postat 17 maj 2008 Jag tyckte de där masteringspluginsen var värdelösa. Jag har provat samtliga Waves mastringsplugins i fullversion och de var fan bara skit. Det gick att få upp mer volym SAMT bättre ljud med Cubase Multibandcompressor! Så jag undrar... det måste ju finnas nån annan plugin (eller nåt annat) som är bättre för mig? Jag vet att det ska gå att mastra rätt bra i Wavelab? Men alltså, mastra och mastra... det jag vill är ju att minska dynamiken, utan att förändra ljudet. Hur gör jag det bäst? Jag vill alltså ha en jämn nivå på volymen.
VacUm Postat 17 maj 2008 Postat 17 maj 2008 Jag tyckte de där masteringspluginsen var värdelösa.Jag har provat samtliga Waves mastringsplugins i fullversion och de var fan bara skit. Det gick att få upp mer volym SAMT bättre ljud med Cubase Multibandcompressor! Så jag undrar... det måste ju finnas nån annan plugin (eller nåt annat) som är bättre för mig? Jag vet att det ska gå att mastra rätt bra i Wavelab? Men alltså, mastra och mastra... det jag vill är ju att minska dynamiken, utan att förändra ljudet. Hur gör jag det bäst? Jag vill alltså ha en jämn nivå på volymen. Kör med cubasekompressorn då. Att minska dynamiken utan att förändra ljudet är omöjligt, det säger ju sig självt. Jag tror ditt problem ligger i mixen.
creel (oregistrerad) Postat 17 maj 2008 Postat 17 maj 2008 Jag tyckte de där masteringspluginsen var värdelösa.Jag har provat samtliga Waves mastringsplugins i fullversion och de var fan bara skit. Det gick att få upp mer volym SAMT bättre ljud med Cubase Multibandcompressor! Så jag undrar... det måste ju finnas nån annan plugin (eller nåt annat) som är bättre för mig? Jag vet att det ska gå att mastra rätt bra i Wavelab? Men alltså, mastra och mastra... det jag vill är ju att minska dynamiken, utan att förändra ljudet. Hur gör jag det bäst? Jag vill alltså ha en jämn nivå på volymen. Kör med cubasekompressorn då. Att minska dynamiken utan att förändra ljudet är omöjligt, det säger ju sig självt. Jag tror ditt problem ligger i mixen. Du fattar inte vad jag menar tydligen. Jag menar inte ljudet på det sättet, utan karaktären, den ska inte ändras. Nej, jag vill nog inte köra med Cubasekompressorn, för den påverkade ljudet en aning (eller karaktären då). Och jag tror det finns andra som gör jobbet mycket bättre. Vadå problem ligger i mixen? Det låter ju bra när det inte är mastrat. Men när jag trycker upp den i samma volym som referenser så låter det bajs. Men med Multibandcompressor så blev det bättre som sagt.
xarl Postat 17 maj 2008 Postat 17 maj 2008 Jag tyckte de där masteringspluginsen var värdelösa.Jag har provat samtliga Waves mastringsplugins i fullversion och de var fan bara skit. Det gick att få upp mer volym SAMT bättre ljud med Cubase Multibandcompressor! Så jag undrar... det måste ju finnas nån annan plugin (eller nåt annat) som är bättre för mig? Jag vet att det ska gå att mastra rätt bra i Wavelab? Men alltså, mastra och mastra... det jag vill är ju att minska dynamiken, utan att förändra ljudet. Hur gör jag det bäst? Jag vill alltså ha en jämn nivå på volymen. OJ, nu tog du kål på dig själv..... som mer eller mindre nämnts tidigare i tråden så handlar det mer om kunskap än vilket verktyg som används. Jag tror denna produkt kan vara något för dig: Audio Auto Mastering Tool http://www.curioza.com/ Har bara testat den kort själv vid något tillfälle, otroligt konstig, men intressant.... /Xarl
Taner Postat 17 maj 2008 Postat 17 maj 2008 (redigerat) Sony Inflator: The Inflator is a unique process that can provide an increase in the apparent loudness of almost any programme, without obvious loss of quality or audible reduction of dynamic range, yet avoiding damaging increases in the peak level of the signal. The inflator process can also bring power, presence and warmth to programme material and even provide headroom overload margin above digital maximum with a subtlety and musical character reminiscent of tube systems. Waves L2: The next step in peak limiting with ARC™ (Automatic Gain Control) to add the extra gain you need to master your projects. IDR™ and ninth order filters maintain the highest quality. Enligt en hel del så ska Sony Inflator kunna höja volymen utan att förstöra låten. Du kan ju också använda Waves L2 för att höja Threshold en aning. Redigerat 17 maj 2008 av Taner
Gilbert Postat 17 maj 2008 Postat 17 maj 2008 ...som mer eller mindre nämnts tidigare i tråden så handlar det mer om kunskap än vilket verktyg som används. ABSOLUT!
DieHard (oregistrerad) Postat 18 maj 2008 Postat 18 maj 2008 Jag tyckte de där masteringspluginsen var värdelösa.Jag har provat samtliga Waves mastringsplugins i fullversion och de var fan bara skit. Det gick att få upp mer volym SAMT bättre ljud med Cubase Multibandcompressor! Så jag undrar... det måste ju finnas nån annan plugin (eller nåt annat) som är bättre för mig? Jag vet att det ska gå att mastra rätt bra i Wavelab? Men alltså, mastra och mastra... det jag vill är ju att minska dynamiken, utan att förändra ljudet. Hur gör jag det bäst? Jag vill alltså ha en jämn nivå på volymen. Du vet inte ett skit om hur man använder pluggar och sågar Waves mastringspluggar? 🙂🙂😛 Det där kommer du att få äta upp.
FlyRider Postat 18 maj 2008 Postat 18 maj 2008 Jag tyckte de där masteringspluginsen var värdelösa.Jag har provat samtliga Waves mastringsplugins i fullversion och de var fan bara skit. De är allt annat än värdelösa, det gäller bara att lära sig att ratta dem rätt. De är ju faktiskt några av de mest använda pluggarna, så vitt jag vet.
FlyRider Postat 18 maj 2008 Postat 18 maj 2008 Sen tycker jag att det bör påpekas att ljudnivå inte är allt. Lyssna på lite äldre inspelningar från 60-70-talet. Visst, det låter inte lika starkt som dagens mixar, men det kan låta grymt bra iaf, om inte bättre. Dynamik är viktigt! Men det är klart, för att höras bland dagens musik, så måste man kanske pressa mixen en hel del för att uppfattas som "lika bra" som det andra, pga att folk är vana vid starka mixar och sätter ett likamedtecken mellan det och "bra ljud"
jockmic Postat 18 maj 2008 Postat 18 maj 2008 Ett sätt att få upp medelnivån är att installera kompressorn som send-effekt. Du höjer då rms (genomsnittseffekten) utan att påverka topparna. Lägg sedan en försiktig limiter som insert på kanalen. Blanda i önskade proportioner! /Jocke
VacUm Postat 18 maj 2008 Postat 18 maj 2008 Jag tyckte de där masteringspluginsen var värdelösa.Jag har provat samtliga Waves mastringsplugins i fullversion och de var fan bara skit. Det gick att få upp mer volym SAMT bättre ljud med Cubase Multibandcompressor! Så jag undrar... det måste ju finnas nån annan plugin (eller nåt annat) som är bättre för mig? Jag vet att det ska gå att mastra rätt bra i Wavelab? Men alltså, mastra och mastra... det jag vill är ju att minska dynamiken, utan att förändra ljudet. Hur gör jag det bäst? Jag vill alltså ha en jämn nivå på volymen. Kör med cubasekompressorn då. Att minska dynamiken utan att förändra ljudet är omöjligt, det säger ju sig självt. Jag tror ditt problem ligger i mixen. Du fattar inte vad jag menar tydligen. Jag menar inte ljudet på det sättet, utan karaktären, den ska inte ändras. Nej, jag vill nog inte köra med Cubasekompressorn, för den påverkade ljudet en aning (eller karaktären då). Och jag tror det finns andra som gör jobbet mycket bättre. Vadå problem ligger i mixen? Det låter ju bra när det inte är mastrat. Men när jag trycker upp den i samma volym som referenser så låter det bajs. Men med Multibandcompressor så blev det bättre som sagt. Jodå, jag fattar. Men grejen är att man kan sätta en mix så den tar kompressor snyggare. Förmodligen har du mixat så det inte låter bra när man trycker på en limiter (snedfördelning frekvensmässigt, "fel" nivåer, "fel" kompression på spåren).
DieHard (oregistrerad) Postat 18 maj 2008 Postat 18 maj 2008 Sen tycker jag att det bör påpekas att ljudnivå inte är allt. Lyssna på lite äldre inspelningar från 60-70-talet. Visst, det låter inte lika starkt som dagens mixar, men det kan låta grymt bra iaf, om inte bättre. Dynamik är viktigt! Men det är klart, för att höras bland dagens musik, så måste man kanske pressa mixen en hel del för att uppfattas som "lika bra" som det andra, pga att folk är vana vid starka mixar och sätter ett likamedtecken mellan det och "bra ljud" Ja men det gäller att man vågar gå mot strömmen och inte likt får bara följa med, göra något för att andra gör det. Att göra något för att andra gör det är det mest meningslösa man kan göra, både när det gäller musik och annat här i livet. Ja vissa tror det är lika med bra ljud men det låter ju skit. Lite äldre plattor låter bättre som inte är lika sönderkompressade.
jockmic Postat 18 maj 2008 Postat 18 maj 2008 Ja men det gäller att man vågar gå mot strömmen och inte likt får bara följa med, göra något för att andra gör det. Att göra något för att andra gör det är det mest meningslösa man kan göra, både när det gäller musik och annat här i livet. Ja vissa tror det är lika med bra ljud men det låter ju skit. Lite äldre plattor låter bättre som inte är lika sönderkompressade. Att kolla andra kan ju vara ett bra sätt att lära sig. Sen kan man gå mot strömmen om man vill! Visst är många produktioner och återutgivningar söndertryckta. Det kan vara lärorikt att rippa lite olika låtar för att kunna "titta" på dem i en wav-editor. Det är faktiskt inte alls svårt att förstå att det låter som det gör! Har sett att många kopplar in en eq före kompressorn och en efter. Jag antar att man då kan styra hur mycket olika band komprimeras genom att höja och sänka nivån före och sedan återställa "karaktären" med eq:n efter kompressorn. Har inte själv testat detta utan tar det lite varsamt ännu så länge! /Jocke
FlyRider Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 Sen tycker jag att det bör påpekas att ljudnivå inte är allt. Lyssna på lite äldre inspelningar från 60-70-talet. Visst, det låter inte lika starkt som dagens mixar, men det kan låta grymt bra iaf, om inte bättre. Dynamik är viktigt! Men det är klart, för att höras bland dagens musik, så måste man kanske pressa mixen en hel del för att uppfattas som "lika bra" som det andra, pga att folk är vana vid starka mixar och sätter ett likamedtecken mellan det och "bra ljud" Ja men det gäller att man vågar gå mot strömmen och inte likt får bara följa med, göra något för att andra gör det. Att göra något för att andra gör det är det mest meningslösa man kan göra, både när det gäller musik och annat här i livet. Ja vissa tror det är lika med bra ljud men det låter ju skit. Lite äldre plattor låter bättre som inte är lika sönderkompressade. Precis.
jarlo Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 Sen tycker jag att det bör påpekas att ljudnivå inte är allt. Lyssna på lite äldre inspelningar från 60-70-talet. Visst, det låter inte lika starkt som dagens mixar, men det kan låta grymt bra iaf, om inte bättre. Dynamik är viktigt! Men det är klart, för att höras bland dagens musik, så måste man kanske pressa mixen en hel del för att uppfattas som "lika bra" som det andra, pga att folk är vana vid starka mixar och sätter ett likamedtecken mellan det och "bra ljud" Ja men det gäller att man vågar gå mot strömmen och inte likt får bara följa med, göra något för att andra gör det. Att göra något för att andra gör det är det mest meningslösa man kan göra [...] Nog finns det väl fler anledningar till att folk ger sig in i volymkriget...?
jockmic Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 Sen tycker jag att det bör påpekas att ljudnivå inte är allt. Lyssna på lite äldre inspelningar från 60-70-talet. Visst, det låter inte lika starkt som dagens mixar, men det kan låta grymt bra iaf, om inte bättre. Dynamik är viktigt! Men det är klart, för att höras bland dagens musik, så måste man kanske pressa mixen en hel del för att uppfattas som "lika bra" som det andra, pga att folk är vana vid starka mixar och sätter ett likamedtecken mellan det och "bra ljud" Ja men det gäller att man vågar gå mot strömmen och inte likt får bara följa med, göra något för att andra gör det. Att göra något för att andra gör det är det mest meningslösa man kan göra [...] Nog finns det väl fler anledningar till att folk ger sig in i volymkriget...? Att låta högt på tex radio är viktigt för de ambitiösa! Inom radio finns standarder och regler för vilka nivåer som ska gälla. Problemet är bara att det handlar om toppvärden. Vid komprimering vill ju höja medelvärdet och då låter det ju högre men det tar dessa standarder inte hänsyn till! 😑 /Jocke
Elof (oregistrerad) Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 Sen tycker jag att det bör påpekas att ljudnivå inte är allt. Lyssna på lite äldre inspelningar från 60-70-talet. Visst, det låter inte lika starkt som dagens mixar, men det kan låta grymt bra iaf, om inte bättre. Dynamik är viktigt! Men det är klart, för att höras bland dagens musik, så måste man kanske pressa mixen en hel del för att uppfattas som "lika bra" som det andra, pga att folk är vana vid starka mixar och sätter ett likamedtecken mellan det och "bra ljud" Ja men det gäller att man vågar gå mot strömmen och inte likt får bara följa med, göra något för att andra gör det. Att göra något för att andra gör det är det mest meningslösa man kan göra [...] Nog finns det väl fler anledningar till att folk ger sig in i volymkriget...? En anledning till att ha en pressad mix är, tvärtom mot vad många tror, att den ska spelad på radio. Det brukar ju sägas att hård mastering "blir ju ändå gjort på radio". Om man redan har en djävligt komprimerad mix så kommer den inte förändras lika mycket av att det pressas ytterligare på radio. Det är inte kul om gitarrer tar över och virvelns attack och sången försvinner i etern.
musik (oregistrerad) Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 (redigerat) Komprimering är överskattat! Det är bara att vrida på volymratten för att spela högre. Precis som när du gör ett 1-1-test och jämför en cd med en LP-skiva. Vilken låter högst? Vad är problemet? 😑 Redigerat 19 maj 2008 av musik
joachime Postat 19 maj 2008 Postat 19 maj 2008 Nog finns det väl fler anledningar till att folk ger sig in i volymkriget...? En anledning till att ha en pressad mix är, tvärtom mot vad många tror, att den ska spelad på radio. Det brukar ju sägas att hård mastering "blir ju ändå gjort på radio". Om man redan har en djävligt komprimerad mix så kommer den inte förändras lika mycket av att det pressas ytterligare på radio. Det är inte kul om gitarrer tar över och virvelns attack och sången försvinner i etern. Tror det hade större betydelse för tio år sedan (trots det ett fortfarande giltigt argument) när -12 dBFS betraktades som hett. IMHO ger ett material som ligger kring -10 till -12 dBFS i RMS inga större dynamiska överraskningar i radio.
sorq Postat 24 maj 2008 Postat 24 maj 2008 Exakt hur du ska göra är nog att begära lite mycket! Det finns de som ägnat ett liv åt att vara duktiga ljudtekniker och det berättar man inte på en pisskvart! Kort sagt så handlar det ju om att begränsa dynamiken i musiken. Om vi tarCD:n som exempel så har den en dynamik på c:a 100dB (största möjliga skillnaden mellan starkaste och svagaste ljud). För att det ska låta högre minskar man dynamiken med (framför allt) kompressorer och limiters. När du kapar topparna minskar dynamiken och du kan "skruva upp" hela paketet några dB och få ett högre medelvärde. De flesta grunkor och program för dynamikbegränsning börjar uppföra sig egendomligt och ge hörbara defekter om de körs "hårt" så det handlar om att ta flera små steg med prylar som är någorlunda transparenta. (Om man inte tycker att pumpningar är en del av det kreativa arbetet!) Du kan knipa några dB på spåret, i gruppen, på bussen, vid nermix och vid mastring. Sammantaget lirar det betydligt högre, men om det låter bättre? Det vet i sjutton! /Jocke PS. Ett exempel: Om du håller rätt nivåer och limiterar 3dB kan du höja signalen lika mycket. 3dB motsvarar en fördubbling av ljudtrycket ut ur högtalarna. Du skrev "Ca 100 dB (största möjliga skillnaden mellan starkaste och svagaste ljud)" Jag ser ingen anldening att se det som en "flytande" gräns. Det är faktiskt precis 96dB å inget annat.. Och en rättelse.. 3 db är ingen fördubbling av ljudtrycket, var startade denna missuppfattning egentligen? 6dB är en fördubbling av ljudtrycket och en fyrdubbling av effekten. 3dB är en fördubbling av effekten och en ökning av ljudtrycket med 1,4 ggr 0 dB har således effektförhållandet 1 och ljudtrycksförhållandet 1 1 dB har effektförhållandet 1,26 och ljudtrycksförhållandet 1,12 2 dB har effektförhållandet 1,6 och ljudtrycksförhållandet 1,26 3 dB har effektförhållandet 2 och ljudtrycksförhållandet 1,4 4 dB har effetktförhållandet 2,5 och ljudtrycksförhållandet 1,6 5 dB har effektförhållandet 3,2 och ljudtrycksförhållandet 1,8 6 dB har effektförhållandet 4 och ljudtrycksförhållandet 2 🙂 and so on....
jockmic Postat 25 maj 2008 Postat 25 maj 2008 Sorry! Bra att du har koll på de exakta uppgifterna. Det var ett bra tag sedan jag var inläst på det där och hade för mig att det var kring 100dB. Det här med fördubbling är ju olika på elektrisk och akustisk effekt och jag håller på att trimma filtret i mina monitorer så det blev lite tokigt att tillämpa det på kompression och nivåer! 🙁 /Jocke
creel (oregistrerad) Postat 25 maj 2008 Postat 25 maj 2008 Jag tyckte de där masteringspluginsen var värdelösa.Jag har provat samtliga Waves mastringsplugins i fullversion och de var fan bara skit. Det gick att få upp mer volym SAMT bättre ljud med Cubase Multibandcompressor! Så jag undrar... det måste ju finnas nån annan plugin (eller nåt annat) som är bättre för mig? Jag vet att det ska gå att mastra rätt bra i Wavelab? Men alltså, mastra och mastra... det jag vill är ju att minska dynamiken, utan att förändra ljudet. Hur gör jag det bäst? Jag vill alltså ha en jämn nivå på volymen. Du vet inte ett skit om hur man använder pluggar och sågar Waves mastringspluggar? 😳😆😛 Det där kommer du att få äta upp. Jag vet visst hur man använder pluggar. Ja, jag tyckte inte Waves L3-nånting var något vidare. Jag testade Sony Inflator och den spöade alla pluggar jag testat med hästlängder (nästan). Förresten har jag inte förstått varför en del skriver Sony Oxford och en del Sonnox Oxford? Hursomhelst så kan jag rekommendera Sonnox Inflator och Limiter. Jag har lyckats få upp volymen bra mycket nu utan att ljudet påverkats negativt. Varför vill jag ha maximal volym? Av flera anledningar... ska man ha nån chans idag så ska det låta bra och HÖGT! Ju högre man låter, desto mer "plats" tar man. Sen ska det låta bra också såklart, det är ju det viktigaste! Men en låt som har högt RMS-värde uppfattas som "mäktigare", mer tryck, än i en låg. Myspace är jättestort idag och vi är braaaa många som sitter och kollar in nya band. När man växlar såhär mellan olika bandsidor och lyssnar, då har man en fördel om man har hög volym anser jag, så inte lyssnaren i fråga behöver höja på sin ljudanläggning för att det ska bli samma volym som föregående band. Och jo, det ligger en del i det, att många uppfattar högt som bra. Jag tycker man når lyssnaren bättre med högre volym. Så högt som möjligt utan att musiken/ljudet påverkats det minsta negativt av "boosten" tycker jag. Obs, vi snackar modern musik nu - pop, rock, metal etc. Inte klassisk musik eller annan dynamisk musik.
nurfen Postat 4 juni 2008 Postat 4 juni 2008 Förresten har jag inte förstått varför en del skriver Sony Oxford och en del Sonnox Oxford? Det gör man inte. "Sonnox" är en lekmannaförkortning för "Sony Oxford". 😲
Gilbert Postat 4 juni 2008 Postat 4 juni 2008 Förresten har jag inte förstått varför en del skriver Sony Oxford och en del Sonnox Oxford? Det gör man inte. "Sonnox" är en lekmannaförkortning för "Sony Oxford". 😲 Sonnox är deras nya namn då Sony inte längre är inblandade. Det är alltså inte fråga om någon ”förkortning”.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.