Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan studio-forum 😛

jag har köpt en b3 kondensator (mik), en vtb-1 studioprodjekts (pream) och ett ESI juli@ (ljudkort)

Allt är ju byggt på 48v fantomatning som ni säkert hajjar =)

jag spelar in hiphop/song, mest hiphop men är då sugen på att uppgradera till sommaren när jag lagt undan en hel del pengar... Varför jag vill uppgradera är för att jag vill kunna ha en högre accapella utan att ljudet blir smutsigt och dåligt...

Jag kommer ha en stor budget till sommaren (runt 20 tusen och uppåt) men dock är det inte tänkt att jag ska spendera så mycket på musiken då jag har mycket annat att stå i just för tillfället... men det är ju trots allt en grej jag kommer ha med mig hela mitt liv och en sak jag aldrig kommer sluta med 🙂

då är frågan vilka delar kan man uppgradera i? kan man t.ex. köpa ett bra mixxerbord med fantomatning, eller en bättre mikrofon? jag vill iaf sikta på en hög ljudkvalité

ni har säkert många andra ideér också som ni kan dela med er 🙂

tack för ev. svar 🙂 !

Annons
Postat
Och vad har du tänkt att plugga in dessa grejjer i? Och vad använder du för program?

jag hade tänkt plugga in det i datorn i esi juli@ om jag förstår din fråga rätt...

jag använder adobe audition 3.0 😛

Postat

jag kanske skrev det lite oklart i min post, men grejer som jag spelar in på nu är vtb-1 b3 och juli@, min fråga är vad jag bör kolla på vid ev uppgradering!

Postat

Men va fanken, det där är väl utomordentligt bra utrustning. Tror att det handlar mer om inställningar och akustik (som tidigare påpekats) snarare än din mic/preamp/ljudkort. Har en VTB-1, EMU 1820 och en SP B1 och är supernöjd. Har visserligen investerat i lite akustikbehandling och ett sE Reflexion Filter som gör sitt till.

Postat

Som andra har varit inne på, så är det en utmärkt idé att se över akustiken. Det kan göra stor skillnad att behandla rummet på lämpligt sätt.

Om du funderar på att uppgradera micen, så kan du jämföra ett gäng olika micar genom att hämta ljudexempel från min testsite.

En annan sak som kan vara värd att fundera på, är lyssningen. Med bättre lyssning får du lättare att göra riktigt bra mixar - men glöm inte akustiken - för annars får du kanske inte ut det bästa du kan få ur monitorerna...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.