Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan studio-forum 😛

jag har köpt en b3 kondensator (mik), en vtb-1 studioprodjekts (pream) och ett ESI juli@ (ljudkort)

Allt Àr ju byggt pÄ 48v fantomatning som ni sÀkert hajjar =)

jag spelar in hiphop/song, mest hiphop men Àr dÄ sugen pÄ att uppgradera till sommaren nÀr jag lagt undan en hel del pengar... Varför jag vill uppgradera Àr för att jag vill kunna ha en högre accapella utan att ljudet blir smutsigt och dÄligt...

Jag kommer ha en stor budget till sommaren (runt 20 tusen och uppĂ„t) men dock Ă€r det inte tĂ€nkt att jag ska spendera sĂ„ mycket pĂ„ musiken dĂ„ jag har mycket annat att stĂ„ i just för tillfĂ€llet... men det Ă€r ju trots allt en grej jag kommer ha med mig hela mitt liv och en sak jag aldrig kommer sluta med 🙂

dÄ Àr frÄgan vilka delar kan man uppgradera i? kan man t.ex. köpa ett bra mixxerbord med fantomatning, eller en bÀttre mikrofon? jag vill iaf sikta pÄ en hög ljudkvalité

ni har sĂ€kert mĂ„nga andra ideĂ©r ocksĂ„ som ni kan dela med er 🙂

tack för ev. svar 🙂 !

Annons
Postat
Och vad har du tÀnkt att plugga in dessa grejjer i? Och vad anvÀnder du för program?

jag hade tÀnkt plugga in det i datorn i esi juli@ om jag förstÄr din frÄga rÀtt...

jag anvĂ€nder adobe audition 3.0 😛

Postat

jag kanske skrev det lite oklart i min post, men grejer som jag spelar in pÄ nu Àr vtb-1 b3 och juli@, min frÄga Àr vad jag bör kolla pÄ vid ev uppgradering!

Postat

Men va fanken, det dÀr Àr vÀl utomordentligt bra utrustning. Tror att det handlar mer om instÀllningar och akustik (som tidigare pÄpekats) snarare Àn din mic/preamp/ljudkort. Har en VTB-1, EMU 1820 och en SP B1 och Àr supernöjd. Har visserligen investerat i lite akustikbehandling och ett sE Reflexion Filter som gör sitt till.

Postat

Som andra har varit inne pÄ, sÄ Àr det en utmÀrkt idé att se över akustiken. Det kan göra stor skillnad att behandla rummet pÄ lÀmpligt sÀtt.

Om du funderar pÄ att uppgradera micen, sÄ kan du jÀmföra ett gÀng olika micar genom att hÀmta ljudexempel frÄn min testsite.

En annan sak som kan vara vÀrd att fundera pÄ, Àr lyssningen. Med bÀttre lyssning fÄr du lÀttare att göra riktigt bra mixar - men glöm inte akustiken - för annars fÄr du kanske inte ut det bÀsta du kan fÄ ur monitorerna...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.