Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej .

Använder en Frost ACM och Cubase.

Tycker det är svårt att få överblick och kontroll vid mix och dessutom svårt att finlira med musen.

Är det någon som vill dela med sig sina erfarenheter att mixa med tex Behringer BCF 2000, Novation zero, m audio evolution uc-33 el dyl.

Vilken är bäst, lättarbetad, prisvärd osv.

Mycket tacksam för svar.

Urban

Annons
maart (oregistrerad)
Postat
Hej .

Använder en Frost ACM och Cubase.

Tycker det är svårt att få överblick och kontroll vid mix och dessutom svårt att finlira med musen.

Är det någon som vill dela med sig sina erfarenheter att mixa med tex Behringer BCF 2000, Novation zero, m audio evolution uc-33 el dyl.

Vilken är bäst, lättarbetad, prisvärd osv.

Mycket tacksam för svar.

Urban

Jag har en BCF2000 som jag är jättenöjd med. Använder den till Pro Tools (7.4) och Adobe Audition (3) och den funkar jättebra till båda. Här kan du läsa mer jag har skrivit om den i en annan tråd: https://www.studio.se/index.php?showtopic=49126&hl=

Postat

Novation ReMOTE Zero SL och Automap Universal har inte hela uppsättningen funktioner för mixerbordet ( i Cubase ) då dess starka sida är riktad åt VSTi's och nu i senaste inkarnationen av mjukvaran även extern MIDI-utrustning, syntar, effekter m.m

Så jag tror inte du kommer få full användning av denna kontroller om du bara ska ha den för mixning.

Annars är nya mjukvaran helt underbar att jobba med när det kommer till att tilldela varje pot och slider en parameter

Däremot kan jag tycka att de löst kontrollbiten av Cubase transportfunktioner väldigt bra genom att inte använda standard midi-CC, vilket i vissa lägen kunde dubbla funktioner i vissa VSTi's

och det blev skitkonstigt när man samtiidigt använde automation 😆

Typ att låten helt plötsligt började spola baklänges eller att loopfunktionen

slogs av/på

Det finns ju andra äldre, mer dedikerade Controllers för Cubase, tänker närmast på Houston men den jag tyckte såg bäst ut v.s funktionalitet var nog M-Audio's 8kanals kontroller som kändes väldigt intuitiv, däremot innehöll den ( har jag för mig ) ett flerkanals audiointerface också och sen gick den ju lös på runt 12 papp vilket känns lite i överkant om man bara vill få kontroll på vissa saker.

Du kanske kan få tag på nån beggad Mackie controller via blocket, de ska ju vara bra har jag både läst och hört.. hmm.. undrar om det var Baby HUI jag tänkte på?

Well..lycka till i jakten

• 4 veckor senare...
Postat

Kör på Mackie Controller Universal och 2 Extenders; 24 kanaler motoriserade reglar och tydlig scribblestrip. Kan fan hålla på i timmar utan att sträcka sig efter musen 🙂 Underbara maskiner. Rekommenderas så varmt att det finns inte.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag tycker det är svårt att använda en kontroller med få reglar när man mixar. Jag tycker det bli lätt att man sitter och scrollar i sin DAW i allafall.

Många reglar gillar jag, men det kostar ...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.