Jump to content
Annons

Elctro är inne


Lalas

Recommended Posts

Jag har suttit och lyssnat lite på vad som släpps på vinyl nu... om man kollar in både techno och house i olika stilar finns electroinfluenserna överallt, vi snackar säkert 80% av alla nysläpp.

Och P3 Dans som säkert många av er gillar, spelar även dom mycket electroinfluerat.

Är det vad som gäller 2005? 808 och 303 och en massa digitala ljud...

För mig känns det som ett steg tillbaka, men snart sitter jag väl ändå där och bygger en electroinfluerad låt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har också sett att elektro kommer mer och mer. Fast om det är 80% är kanske lite överdrivet? Jag har fått för mig att soundet går mer tillbaka mot det analoga och lite oldskool över det hela?

Föressten är det inte lite mycket folk som gör basgångarna ala junior jack nu för tiden? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ow, sorry! 🙂

Egentligen behöver man bara säga (skriva) Kraftwerk för att definiera electro. Har visserligen utvecklats en del så man slipper robotfetischerna, men syntarna är kvar.

Electro är visserligen en av de luddigare genrerna, kanske för att det finns förhållandevis få "rena" electro-producenter. Man kan visserligen peka på skivbolaget Warp, och på de amerikaner som influerades av framförallt Kraftwerk, vars musik sedan blev (Detroit-) techno och hiphop (Derrick May, Juan Atkins, Afrika Bambaataa, osv).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då fattar jag.

Är bara inte inne i "techno"-svängen, och jag var lite nyfiken eftersom jag brukar säga att vi gör electropop... Blir väl inte helt "korrekt" enligt den här definitionen, men who cares... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, "electro" som term myntades ju av funk- och diskofolket i USA alldeles i början av 80-talet. Kraftwerk var tillsammans med Telex och Gary Numan och sånt främsta inspirationen till den rörelse som utvecklade funken och diskon till mer elektronisk dansmusik.

Electro är funk och disko uppdaterat med 80-talsteknik, typ.

Exempel på klassisk electro:

Malcom X - No Sell Out

Africa Bambaata - Looking for the Perfect Beat

Jonzun Crew - Pack Jam

Extra T's - E.T. Boogie

Typiska electro-klischéer: 808-ljud (claves och clap - alltid! 😉 ), 16-delsbasar och sågtandssyntar i stabfigurer - och vocoder såklart.

Och så kicken på 1, 7 och 15. 😆

Idag har ju begreppet kommit att innefatta mycket mer än det "klassiska" soundet, men det var typ såhär det började.

Att electrons popularitet gått i vågor är givet, minns hur hela Stockholm blev electrofrälsta typ 1995 till exempel.

/Magister D

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi håller på och rekomenderar gamla electrolåtar så är det ju läge att komma med en gammal superklassiker: Hashim med "Al Naafiysh". När jag var liten var det obligatoriskt att ha två exemplar av den vinyltolvan och sedan träna på mer eller mindre coola scratch-trix med dessa två skivor. Just feel it!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi håller på och rekomenderar gamla electrolåtar så är det ju läge att komma med en gammal superklassiker: Hashim med "Al Naafiysh". När jag var liten var det obligatoriskt att ha två exemplar av den vinyltolvan och sedan träna på mer eller mindre coola scratch-trix med dessa två skivor. Just feel it!!!!!

Hehe, när jag var liten hade skulle man ha två ex av Blue Monday och taktmixa.

Conny fick aldrig till det, så jag köpte hans ena. 😏

Hashim-låten är ju grym för övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, när jag var liten hade skulle man ha två ex av Blue Monday och taktmixa.

Conny fick aldrig till det, så jag köpte hans ena. 😏

Men hur svårt kan det vara att taktmixa mellan två exemplar av samma skiva?!? Inte direkt svårt att få dom att gå i takt.

För att fortsätta ge tips om bra electro: Cybotron - Clear. Juan Atkins (som skrivits om nedan) + någon till om jag inte minns fel. Kanske lite väl mycket plagiat av kraftwerk men sjukt bra. Tänkte nästan köpa den originaltolvan för någon vecka sedan på Mosebacke records, men tyckte att 350 kr var lite väl dyrt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, när jag var liten hade skulle man ha två ex av Blue Monday och taktmixa.

Conny fick aldrig till det, så jag köpte hans ena. 😛

Men hur svårt kan det vara att taktmixa mellan två exemplar av samma skiva?!? Inte direkt svårt att få dom att gå i takt.

😏

Vi var 12 år gamla eller så, och ville bara att dum-dum-du-du-du-du-du-du-du-du-dum-dum skulle gå om och om igen.

Du kanske scratchbattlade redan i lågstadiet, men vi som bodde på landet var glada om vi ens hittade en maxisingel... 😆

edit - en till:

Xena - On The Upside

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske scratchbattlade redan i lågstadiet, men vi som bodde på landet var glada om vi ens hittade en maxisingel...  😏

Det hade varit kul om det varit så....men jag var i ärlighetens namn ganska kass på scratch. Har i efterhand insett att jag hade en mixer med för lång crossfader och fel crossfaderkurva. Var dock såklart en riktig jävel på långa och tajta taktmixar! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

De är detta de handlar om 😉

http://www.planetelectro.com/streetsounds.htm

Edit: lycklig ägare av samtliga 🙂

Grymma grejjer.....men vet inte om Roxanne Shante, Aleem och Grandmaster Flash mm är Electro direkt....även om dom har gjort bra låtar!

De va inte det jag menade utan stilen electro och dess ursprung, finns att läsa på sidan + dessa utmärkta samlingar. Dock e de ju så att på alla samlingar ramlar de in en å annan hermelin 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Glaskatten (oregistrerad)

Hehe, när jag var liten hade skulle man ha två ex av Blue Monday och taktmixa.

Conny fick aldrig till det, så jag köpte hans ena. 😳

Men hur svårt kan det vara att taktmixa mellan två exemplar av samma skiva?!? Inte direkt svårt att få dom att gå i takt.

För att fortsätta ge tips om bra electro: Cybotron - Clear. Juan Atkins (som skrivits om nedan) + någon till om jag inte minns fel. Kanske lite väl mycket plagiat av kraftwerk men sjukt bra. Tänkte nästan köpa den originaltolvan för någon vecka sedan på Mosebacke records, men tyckte att 350 kr var lite väl dyrt....

Tror du menar RecordMania eller Snickars Records i närheten, Mosebacke Records priser brukar ligga betydligt lägre än dessa, tror knappt jag har sett en 12" för över 100 kronor (även väldigt ovanliga) hos Mosebacke Records.

Link to comment
Dela på andra sajter

wikipedia säger:

Electro, även kallat electro funk, är en elektronisk form av hiphop som är direkt influerad av Kraftwerk och funk. Genren fick sitt stora genombrott i början av 80-talet.

Vanlig utrustning inom electro-musik är trummaskiner, sequencrar och syntheseizrar. En legendarisk trummaskin som fortfarande används idag är Roland TR-808.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du menar RecordMania eller Snickars Records i närheten, Mosebacke Records priser brukar ligga betydligt lägre än dessa, tror knappt jag har sett en 12" för över 100 kronor (även väldigt ovanliga) hos Mosebacke Records.

Och årets besserwisser-pris går till dig som bumpar en 18 månader gammal tråd för att påpeka att jag blandat ihop två skivaffärer 😳 . Klart du har rätt.

Var föresten inne en sväng på både mosebacke records och record mania i går. Hittade en del kul som jag kollat efter ett tag: Otis Clay och LP'n "The only way is up", och den asgrymma LP'n "Introduction" med Mr Fingers 😱 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...