Jump to content
Annons

Inbyggd firewire VS Firewire Expresscard

Recommended Posts

Shii (oregistrerad)
Postat

Min laptop har en firewireport som sitter på moderkortet. Eftersom denna inte är tillverkad av Texas Instrument så räknar jag med problem inför mitt köp av externt ljudkort. Däremot finns en input för Expresscard i laptopen, så därför har jag spanat på några sådana kort med firewire.

Är det någon skillnad på att köra firewire via expresscard istället för genom det inbyggda. Jag tänker då på cpu-belastning, snabbhet, latency osv.. Angående snabbheten är jag nyfiken på om expresscard saktar ner processen gällande både externa ljudkort och externa hårddiskar. Allt detta gäller Firewire 400 om någon undrar.

Tack på förhand!

Annons
Postat

Vet inte hur det är med laptops men för stationära datorer gör ett pci kontrollerkort ett bättre jobb än de inbyggda och kräver mindre av processorn då det går på en annan buss.

Postat

Det beror helt på vad som sitter i från början och vad man köper. Om du ska köpa ett nytt så rekommenderas Texas Instrument (TI) då de fungerar bäst med musikljudkort. Innan du köper något ska du förstås prova om det interna fungerar.

Vet inte hur det är med laptops men för stationära datorer gör ett pci kontrollerkort ett bättre jobb än de inbyggda och kräver mindre av processorn då det går på en annan buss.

Enda skillnaden (förutom eventuellt fabrikat som spelar stor roll) är att man byter till en annan buss, inte nödvändigtvis en snabbare.

Tips om FW finns på RMEs hemsida ( http://www.rme-audio.de/english/techinfo/fw800alert.htm ).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.