Jump to content
Annons

EQ och mixing?

Tranback

Recommended Posts

Tjena jag är somsagt väldigt ny på det här och undrar vad man gör när man håller på med EQ och så och när man mixar gör man nått annat än höjer och sänker volymen?

om någon vänlig själ bara kunde göra en snabb genomgång så vorre det jätte snällt

MVH

+MusTafA+

Dela på andra sajter

Annons
jappe (oregistrerad)
Tjena jag är somsagt väldigt ny på det här och undrar vad man gör när man håller på med EQ och så och när man mixar gör man nått annat än höjer och sänker volymen?

om någon vänlig själ bara kunde göra en snabb genomgång så vorre det jätte snällt

MVH

+MusTafA+

Att EQ:a instrumenten i en låt kan liknas vid att låta varje radiokanal ha en egen frekvens att sända på. Om två radiokanaler ligger väldigt nära varandra i frekvens, så blir det överlappning: du hör båda radiokanalerna samtidigt. Inte bra. Det är bl.a. detta man vill undvika genom att EQ:a ett instrument

Målet är att se till att t.ex. gitarren inte kväver syntspåret. En lösning på detta är att låta gitarrljudet (eller syntljudet) passera genom en EQ som skär bort de frekvenser som annars skulle "kollidera" med syntljudet.

Exempel: Anta att mitt gitarrljud har sin tyngdpunkt på frekvenserna mellan 1 kiloherz och 4 kiloherz. Perfekt; men tyvärr har syntljudet sin tyngdpunkt mellan 2 och 3 kiloherz. Om jag mixar ihop dessa instrument så kommer syntljudet att kvävas av gitarren, eftersom de använder samma frekvenser. En lösning kan då vara att använda en EQ för att filtrera bort alla frekvenser mellan 2 och 3 kiloherz på gitarrljudet. Då skapas ju ett "hål" där synten passar in som en perfekt pusselbit.

Nu är det ju logiskt att undra hur man får reda på vilka frekvenser ett givet instrument använder sig av. Där kan en del begåvade musiker måla upp en bild i huvudet hur ett visst ljud ser ut frekvensmässigt. Vi andra kan använda t.ex. ett datorprogram för redigering, som innehåller funktioner för frekvensanalys. Man kan förstås också prova sig fram och stanna vid den EQinställning som får båda instrumentslingorna att bli tydliga & låta bra.

Det finns mycket mer att tillägga förstås; jag kan rekommendera en bra bok i ämnet: "The Mixing Engineers Handbook" av Bobby Owsinski

Det finns en intressant artikel på propellerheads site jag också kan rekommendera: http://www.propellerhead.se/home/discover/...e&article=part3

Lycka till & hör av dig om mitt svar blev för teknokratiskt så ska jag försöka förtydliga;-)

/Jappe/RedSkinBuddha

Dela på andra sajter

När man mixar blandar man alla ljud som ska ingå i slutmixen.. trummor, bas, gitarr, några syntar, lite sång, kanske effektljud, svischar... o massa annan skit.. 🙂

eller om man kör enbart samplade trummor, syntar o.s.v

Sen ställer man in nivåer volymmässigt, panorerar ljud åt höger eller vänster , eller om det är trummor o bas, låter dom vara i mitten.

När man sedan gjort en grov mix där alla ljud har fått sin plats kanske man har två eller fler ljud som krockar i frekvenser ( det bästa är väl här att leta upp ett annat ljud som inte behöver bearbetas, men har man ett begränsat ljudförråd får man ta vad som finns till hands.) och då kan man använda EQ o skära eller boosta vissa av dessa frekvenser för att inte den totala volymen för någon specifik frekvens ska stjälpa hela mixen.

Sen kan man använda effekter för att skapa djup och bredd på enskilda ljud eller en hel mix..

Kolla in en tidigare tråd

Redigerat av demoniqus
Dela på andra sajter

EQ för dummies:

Sänker volymen på olika frekvensområden åt dig. T.ex om du har ett gitarrsolo som låter så skarpt att det skär i öronen på dig, då kan du sänka det höga frekvensområdet lite. Eller om gitarren är alldeles för basig och stjäl all uppmärksamhet från basgången så kan du sänka det låga frekvensområdet.

Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
var kan man köpa The Mixing Engineers Handbook då?

The Mixing Engineers Handbook

Boken är mycket bra men den är också skriven på ett sätt som inte ger dig några konkreta saker som att: "låter det så här, gör så där" utan bygger mest på fundamentala saker som frekvenslära samt en massa intervjuer från en massa kända namn i branschen där de ger sin syn på hur de gått tillväga för att uppnå sina mål utan egentliga exempel så det gäller att läsa den som en vägvisare om hur man uppnår sina mål/visioner.

Den är faktiskt riktigt bra om man vill få en djupare "do it yourself" upplevelse men det krävs en hel del engagemang i ämnen för att få nåt utbyte av den, se den som en referens som måste läsas flera ggr.

Jag höjer förvisso glaset för denna bok men den kräver en hel del förkunskap om vad som är vad kring ljud, frekvenser, instrument och hur effekter påverkar alla dessa element i vad som defineras som en mix vilket alla slutresultat ändå kommer att bli och summeringen av hela boken är egentligen "skit in, skit ut" om man inte anstränger sig och tar till sig vad de lärda redan vet.

Mixning är en konst och ska därefter behandlas, practice makes perfect är enda vägen.

Schkål och botten tom när glaset står på bordet.

Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Följdfråga: Kan ett sätt att undvika frekvenskrock att man lägger tex. i exemplet ovan synten i ena högtalaren och gittaren i den andra?

det beror ju på vad man vill uppnå men att använda panorering är ju så att säga en fundamental byggsten vissa ljud ligger i mitten andra åt sidorna för att också separera intrument från varandra, men det bygger ju också på att att man ser till att de inte olika instrumenten inte krockar med varandra där de har samma frekvenser som då kommer att ta ut varandra.

Man använder gärna typ klockan som exempel för att definera hur de ligger i lyssningsbilden, t ex gitarren på klockan tre och synten kanske på klockan nio och om man har flera gitarrer/syntar så använder man fler av klockans timmar för att ge dem rum i mixbilden, viktigast är dock att se till att om det är flera gitarrer/syntar att de gärna har olika ljud (frekvenser) för att inte ta ut varandra,

ex två syntar, bör helst en vara med påtagligt register i höga frekvenser och den andra då i låga men att samtidigt inte krockar med bas eller cymbaler ja typ andra instrument som ligger i höga eller låga register.

Hoppas det inte blev för invecklat men det är så man hela tiden måste tänka.

Slurp och experimentera är enda vägen samt lyssna på hur artister man gillar har fått sin produktion gjord (alltså inte mastringen) utan hur väl instrumenten hörs i förhållande till varandra.

Redigerat av Lasse Mongo
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
var kan man köpa The Mixing Engineers Handbook då?

The Mixing Engineers Handbook

det krävs en hel del engagemang i ämnen för att få nåt utbyte av den, se den som en referens som måste läsas flera ggr.

Så sant!

Jag uppskattade boken speciellt för intervjudelen. Lärorikt att få läsa om hur proffsen gör (själv är jag en entusiastisk hobbymusiker).

Boken är kryddad med en hel del branchslanguttryck och formuleringar.

Var för sig kan vissa av intervjuerna låta smått obegripliga till en början, men sammantaget ger de aha-upplevelser. En perfekt bok på tåget. Tunnelbanan. Dasset. etc.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

När du mixar ställer du in volymnivåer för de individuella spåren (trummor, bas, gitarrer etc), samt justerar ljuden med hjälp av EQ, kompressorer och eventuella effekter om nödvändigt.

När mixningen är klar görs en mixdown som summerar alla spår till ett stereospår. Detta stereospår kan då mastras. Då handlar det i de flesta fall endast om mindre justeringar. Till exempel om du har två eller flera stereofiler som ska ha ungefär samma volym och ljud för att passa ihop i ett album. Även här kan EQ och kompressorer och allt annat användas, men vanligtvis med större försiktighet.

Dela på andra sajter

• 4 veckor senare...

Öva är ett bra tips. Man lär sig efter ett tag. Annars kan du skaffa dig en parametrisk eller grafisk EQ. Det hjälper dig lite till och gör det enkelt att få pli frekvenserna. Testa att ändra värdena mycket och exprimentera. Efter ett tag får man en ganska god känsla av hur och vad man skall arbeta. Kan rekommendera Nyquist EQ en bit ner på sidan. Enkel och smidig. Dock utan siffror för hz, vilket kan vara en liten brist.

Sedan skadar det alldrig att läsa litteratur kring det. Men jag har tyvärr inga goda böcker att tipsa om.

Redigerat av Neko
Dela på andra sajter

Tänkte inte svara utan snarare fråga (kör i Cubase SX). Är det bättre att lägga in t.ex. multibandskompressorn i mixdownen eller vänta och köra den i Wavelab? Eller är det bäst om det låter ungefär som man vill att det ska låta innan man kör ner filen till en tvåspårare och sen filar till den? 🙂

Dela på andra sajter

Mkt bra tråd och tips! Är själv grön som gräset när det gäller att skruva till en EQ. En följdfråga i ämnet: För att få en "bild" av ett visst spårs (eller för all del hela mixens) EQ så borde en Spektrumanalysator vara till hjälp. Finns sådana som mjukvaruplugg?

mvh

Bengan

Dela på andra sajter

Mkt bra tråd och tips! Är själv grön som gräset när det gäller att skruva till en EQ. En följdfråga i ämnet: För att få en "bild" av ett visst spårs (eller för all del hela mixens) EQ så borde en Spektrumanalysator vara till hjälp. Finns sådana som mjukvaruplugg?

mvh

Bengan

Det finns en hel uppsjö.

Här fick jag 9040 träffar

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.