Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej...håller på att brottas med en lite rootsig reggaeinspirerad låt. Största problemet just nu är att leadsång(jag), körer(3-4x jag) o blås(3x altsax) grötar ihop sig.

Jag har alltså 7-8 spår som ligger ganska nära i frekvens o karaktär(röst o sax)

Grejen är att jag vill ha bra tryck o närhet på hela paketet - inga softa körer eller saxar i fjärran...utan ganska rufft o nära blues/gospelstuk...alla bjäbbar dessutom i mun på varann lite då o då...o då blir det så klart tjockt!!!

Jag har panorerat blås-vänster, ledsång-mitt m svag vänstertwist(L7), körer-höger men drar jag isär det för mycket blir det ju spretigt o fult...

Tacksam för tips!

Annons
Postat

Körer kan man ofta köra genom hipass på en EQ för att få det lite mer hanterbart. Det brukar gå att skära förvånansvärt mycket utan att man tappar för mycket. Funkar på blåset också. Själv är jag aldrig rädd för att panorera så långt bort det behövs. En sista åtgärd kan vara att helt enkelt arra om. Allt på en gång funkar sällan bra, då måste man kompromissa.

Postat
Körer kan man ofta köra genom hipass på en EQ för att få det lite mer hanterbart. Det brukar gå att skära förvånansvärt mycket utan att man tappar för mycket. Funkar på blåset också. Själv är jag aldrig rädd för att panorera så långt bort det behövs. En sista åtgärd kan vara att helt enkelt arra om. Allt på en gång funkar sällan bra, då måste man kompromissa.

Lite pinsamt...jag hade slarvat med EQ:n...hade massor med botten kvar! Blir kanske lätt så när man sitter o mixar långt inpå småtimmarna när man eg är alltför grötig i kolan o öronen.

Så nu har jag skurit botten, vässat lite vid 4khz(kör) o 5khz(blås)...dragit ner reverb till nästan snustorrt. Jag har också dragit ner kompressor för att få in mer luft...O det låter naturligtvis mycket, mycket bättre...

Men jag kanske ändå måste in med saxen till slut, vi får se...låten ska få vila ett par dar...tack för svaret!

/Robert

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.