Jump to content
Annons

Rädda Windows XP - upprop från IDG


Björn Olsberg

Recommended Posts

Uppföljning: Över 6000 svenska namnunderskrifter samlades ihop och av allt att döma så kommer Microsoft inte att lägga XP i graven den 30 juni. Säga vad man vill om företag och databaser - men namnunderskrifter fungerade. Den som skrev under tycker jag ska sträcka på sig! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Uppföljning: Över 6000 svenska namnunderskrifter samlades ihop och av allt att döma så kommer Microsoft inte att lägga XP i graven den 30 juni. Säga vad man vill om företag och databaser - men namnunderskrifter fungerade. Den som skrev under tycker jag ska sträcka på sig! 🙂

Hoppas detta inte är ett aprilskämt...

Link to comment
Dela på andra sajter

De kanske bara hotade med att lägga ner XP för att de visste att försäljningen av XP skulle öka lavinartat om sådana besked kom ut... Fritt fram för konspirationsteorier... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppföljning: Över 6000 svenska namnunderskrifter samlades ihop och av allt att döma så kommer Microsoft inte att lägga XP i graven den 30 juni.

Vet du hur många namnunderskrifter det blev totalt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju verkligen hoppas att Microsoft tar till sej detta att,

användarna kanske inte vill ha svullstiga OS som ala Vista..

Jag e väldigt nyfiken på systemkraven på nästa generation Windows,

skulle inte alls förvåna mej om dualcore och 2gb ram är ett måste..

Link to comment
Dela på andra sajter

Circulate (oregistrerad)

Är det så att dom kommer ta bort Windows XP för alltid så får man nog ta till andra metoder för att i fortsättningen kunna använda det operativsystemet. 🙂 Tråkigt men sant, jag kommer inte ge med mig bara för att gates vill slopa det.

Link to comment
Dela på andra sajter

De kanske bara hotade med att lägga ner XP för att de visste att försäljningen av XP skulle öka lavinartat om sådana besked kom ut... Fritt fram för konspirationsteorier... 🙂

Jag visste väl att Vista ( det urbota trista - se där, 1:a raden i nästa schlager-bidrag ) bara var till för att få XP att se bra ut........ 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så att dom kommer ta bort Windows XP för alltid så får man nog ta till andra metoder för att i fortsättningen kunna använda det operativsystemet. 😛 Tråkigt men sant, jag kommer inte ge med mig bara för att gates vill slopa det.

det låter som en del tror att wxp inte kommer fungera längre efter att supporten förvinner

Link to comment
Dela på andra sajter

Circulate (oregistrerad)
Är det så att dom kommer ta bort Windows XP för alltid så får man nog ta till andra metoder för att i fortsättningen kunna använda det operativsystemet. 🙂 Tråkigt men sant, jag kommer inte ge med mig bara för att gates vill slopa det.

det låter som en del tror att wxp inte kommer fungera längre efter att supporten förvinner

OEM-licensen då? byter jag dator, eller uppgraderar måste jag ha en ny licens. Och ska dom sluta sälja Win XP .. fortsätter dom att göra nya licenser ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så att dom kommer ta bort Windows XP för alltid så får man nog ta till andra metoder för att i fortsättningen kunna använda det operativsystemet. 😱 Tråkigt men sant, jag kommer inte ge med mig bara för att gates vill slopa det.

det låter som en del tror att wxp inte kommer fungera längre efter att supporten förvinner

OEM-licensen då? byter jag dator, eller uppgraderar måste jag ha en ny licens. Och ska dom sluta sälja Win XP .. fortsätter dom att göra nya licenser ändå?

Det är inga bekymmer. Jag har kört med samma OEM-licens i ett par olika konfigurationer. De har koll på licenserna i 3 månader eller något sådant, har jag hört - så om man inte bygger ny dator oftare än så, så blir det inget gnäll när man ska aktivera om det, utan man kan säga att man behövde byta delar i datorn för att hålla den uppdaterad - eller för att hårddisken rasade eller vad som nu har hänt. Jag har inte behövt förklara hittills, men vet att vissa har behövt göra det. Den automatiska aktiveringen brukar döremot inte fungera i det läget, utan man brukar behöva komma fram och prata med någon som lämnar ut en ny aktuell aktiveringskod.

Vad som händer, är däremot att det slutar komma uppdateringar via Windows Update - men det innebär ju inte att XP är obrukbart den dagen de släpper supporten för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så att dom kommer ta bort Windows XP för alltid så får man nog ta till andra metoder för att i fortsättningen kunna använda det operativsystemet. 😱 Tråkigt men sant, jag kommer inte ge med mig bara för att gates vill slopa det.

det låter som en del tror att wxp inte kommer fungera längre efter att supporten förvinner

OEM-licensen då? byter jag dator, eller uppgraderar måste jag ha en ny licens. Och ska dom sluta sälja Win XP .. fortsätter dom att göra nya licenser ändå?

Det är inga bekymmer. Jag har kört med samma OEM-licens i ett par olika konfigurationer. De har koll på licenserna i 3 månader eller något sådant, har jag hört - så om man inte bygger ny dator oftare än så, så blir det inget gnäll när man ska aktivera om det, utan man kan säga att man behövde byta delar i datorn för att hålla den uppdaterad - eller för att hårddisken rasade eller vad som nu har hänt. Jag har inte behövt förklara hittills, men vet att vissa har behövt göra det. Den automatiska aktiveringen brukar döremot inte fungera i det läget, utan man brukar behöva komma fram och prata med någon som lämnar ut en ny aktuell aktiveringskod.

Vad som händer, är däremot att det slutar komma uppdateringar via Windows Update - men det innebär ju inte att XP är obrukbart den dagen de släpper supporten för det.

LoL...Jag har bytt prylar och uppdaterat oem dator ett antal ggr...OCH aktiverat samma XP....

UTAN tjafs

Link to comment
Dela på andra sajter

Circulate (oregistrerad)
Är det så att dom kommer ta bort Windows XP för alltid så får man nog ta till andra metoder för att i fortsättningen kunna använda det operativsystemet. 😱 Tråkigt men sant, jag kommer inte ge med mig bara för att gates vill slopa det.

det låter som en del tror att wxp inte kommer fungera längre efter att supporten förvinner

OEM-licensen då? byter jag dator, eller uppgraderar måste jag ha en ny licens. Och ska dom sluta sälja Win XP .. fortsätter dom att göra nya licenser ändå?

Det är inga bekymmer. Jag har kört med samma OEM-licens i ett par olika konfigurationer. De har koll på licenserna i 3 månader eller något sådant, har jag hört - så om man inte bygger ny dator oftare än så, så blir det inget gnäll när man ska aktivera om det, utan man kan säga att man behövde byta delar i datorn för att hålla den uppdaterad - eller för att hårddisken rasade eller vad som nu har hänt. Jag har inte behövt förklara hittills, men vet att vissa har behövt göra det. Den automatiska aktiveringen brukar döremot inte fungera i det läget, utan man brukar behöva komma fram och prata med någon som lämnar ut en ny aktuell aktiveringskod.

Vad som händer, är däremot att det slutar komma uppdateringar via Windows Update - men det innebär ju inte att XP är obrukbart den dagen de släpper supporten för det.

Ahh tack! skönt att veta! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in det här då:

http://www.reactos.org/sv/index.html

Ett XP kompatibelt OS, men open source...

Ser intressant ut - om de lyckas få det att fungera med vettiga drivrutiner & de stora DAW-programmen , såg inga i kompatibilitets-listan nu, med undantag för Reaper.

Bra tips, värt att hålla ögonen på.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Då var det över då.

Nu går det bara att köpa Windows XP OEM tillsammans med ny dator från t ex Dell/HP/Lenovo.

Retail-versionen av XP försvinner från butikerna så fort lagret tar slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Men OEM-versionerna går väl att köpa ett tag till (det är väl bara de som säljs iallafall... 🙂 )?

OEM-versionerna kan du inte köpa löst from. idag. Då är det först till kvarn på det som finns kvar i butikerna.

För att få ny XP-licens krävs att du köper en ny dator med Vista Business-licens, vilken kan nedgraderas till XP Pro.

T ex Dell har 3 datormodeller som kan levereras med XP OEM (trots att du egentligen betalar för det dyrare Vista Business)

Microsoft har gjort undantag för Eee PC och andra "lågpresterande budgetdatorer". Till dessa kommer det att finnas XP-licenser.

Supporten är det inget fel på, som tidigare har lugnats i tråden. Det kommer uppdateringar/fixar/support för XP tom 2014, trots att operativet egentligen är nedlagt.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Supporten är det inget fel på, som tidigare har lugnats i tråden. Det kommer uppdateringar/fixar/support för XP tom 2014, trots att operativet egentligen är nedlagt.

Det är väl typ då Vista kommer att vara stabilt 🙂

Och Windows 7 lika buggigt som Vista är idag.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inga bekymmer. Jag har kört med samma OEM-licens i ett par olika konfigurationer. De har koll på licenserna i 3 månader eller något sådant, har jag hört - så om man inte bygger ny dator oftare än så, så blir det inget gnäll när man ska aktivera om det, utan man kan säga att man behövde byta delar i datorn för att hålla den uppdaterad - eller för att hårddisken rasade eller vad som nu har hänt. Jag har inte behövt förklara hittills, men vet att vissa har behövt göra det. Den automatiska aktiveringen brukar döremot inte fungera i det läget, utan man brukar behöva komma fram och prata med någon som lämnar ut en ny aktuell aktiveringskod.

Då kanske det/de blir tuffare när det gäller att köra på samma OEM..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...