Jump to content
Annons

Rädda Windows XP - upprop från IDG


Björn Olsberg

Recommended Posts

Förlaget IDG har startat ett upprop som går ut på att rädda Windows XP från att försvinna från butikshyllorna den 30 juni i år. I praktiken innebär det annars att musikdatorer efter det inte längre kan köpas med Windows XP, vilket är den Windows-inkarnation som fortfarande anses som bäst i musikdatorsammanhang.

Infoworld i USA har hittills fått över 100 000 namnunderskrifter som kommer lämnas över till Microsoft, tillsammans med den svenska namninsamlingen.

Adress: savexp.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

XP rockar. Min installation från julen 2004 håller fortfarande snuskigt hög klass. Strular aldrig.

Däremot så skriver jag inte under någon lista där man ger sitt "godkännande till att IDG får skicka nyheter till mig via mejl", eller när man måste skriva sin adress, företag och titel. Hallå liksom, vad ska IDG med det till? Vill de rädda XP eller skicka reklam till mig? Eller spelar min röst mer roll om jag är chef eller bor på nåt fancy ställe, eller vadå?

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara hålla med, även om jag använder den lite mer subversiva metoden med påhittade mejladresser som protest istället. That'll teach 'em! 😳

Vad gäller gäller XP är det ju underligt att Microsoft inte vill sälja några exemplar av operativet till kritiskt tänkande individer som annars skaffar det på annan väg...

Link to comment
Dela på andra sajter

XP rockar. Min installation från julen 2004 håller fortfarande snuskigt hög klass. Strular aldrig.

Däremot så skriver jag inte under någon lista där man ger sitt "godkännande till att IDG får skicka nyheter till mig via mejl", eller när man måste skriva sin adress, företag och titel. Hallå liksom, vad ska IDG med det till? Vill de rädda XP eller skicka reklam till mig? Eller spelar min röst mer roll om jag är chef eller bor på nåt fancy ställe, eller vadå?

😳

Du behöver ju inte fylla i den kryssruta som säger att man vill ta emot nyhetsbrev. Simple as that.

Link to comment
Dela på andra sajter

XP rockar. Min installation från julen 2004 håller fortfarande snuskigt hög klass. Strular aldrig.

Däremot så skriver jag inte under någon lista där man ger sitt "godkännande till att IDG får skicka nyheter till mig via mejl", eller när man måste skriva sin adress, företag och titel. Hallå liksom, vad ska IDG med det till? Vill de rädda XP eller skicka reklam till mig? Eller spelar min röst mer roll om jag är chef eller bor på nåt fancy ställe, eller vadå?

😳

Du behöver ju inte fylla i den kryssruta som säger att man vill ta emot nyhetsbrev. Simple as that.

Nu står det ju iofs annorlunda ovanför namnfältet...

Link to comment
Dela på andra sajter

XP rockar. Min installation från julen 2004 håller fortfarande snuskigt hög klass. Strular aldrig.

Däremot så skriver jag inte under någon lista där man ger sitt "godkännande till att IDG får skicka nyheter till mig via mejl", eller när man måste skriva sin adress, företag och titel. Hallå liksom, vad ska IDG med det till? Vill de rädda XP eller skicka reklam till mig? Eller spelar min röst mer roll om jag är chef eller bor på nåt fancy ställe, eller vadå?

😳

Du behöver ju inte fylla i den kryssruta som säger att man vill ta emot nyhetsbrev. Simple as that.

Nu står det ju iofs annorlunda ovanför namnfältet...

Ja minsann.. ett litet prefix hade ju inte skadat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Att göra reklam för sig på en protestlista är fel.

+1

Ser ni några namn på listan som inte jag ser? Listan ska självfallet vara stängd, och lämnas som sagt över till Microsoft när uppropet är klart. Kanske missar jag något, men poängen är förstås att övertala Microsoft om att låta XP finnas kvar.

DET borde intressera musiker - om man nu inte är "Bitter gitarrmeckare" *nudge nudge IDF* 😉

EDIT: Ruskigt lätt att skriva fel på IDF och IDG. 🙂

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Att göra reklam för sig på en protestlista är fel.

+1

Ser ni några namn på listan som inte jag ser? Listan ska självfallet vara stängd, och lämnas som sagt över till Microsoft när uppropet är klart. Kanske missar jag något, men poängen är förstås att övertala Microsoft om att låta XP finnas kvar.

DET borde intressera musiker - om man nu inte är "Bitter gitarrmeckare" *nudge nudge IDF* 😉

EDIT: Ruskigt lätt att skriva fel på IDF och IDG. 🙂

förstår stavningssvårigheten. när jag ska logga in på min server råkar jag skriva idgproductions. 🙂

tycker det är surt att en protestlista ska vara representerat av ett företag som är så stort som faktiskt IDG är.. det är jättebra att ha ett namn bakom sig, men jag tycker ändå att nyhetsbrevknappen är väldigt onödig, och det skapar för mig en jädrans oseriös stämpel på det hela.

kommer inte skriva på listan, dels för att jag inte vill supporta M$ och inte heller ställa mig bakom en stor koncern med mitt namn i protest.

Jepps. jag är bitter, det är därför jag klagar. 😉 och den som undrar varför får kika under min bild.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu står det ju iofs annorlunda ovanför namnfältet...

Oh no, jag är torsk 🙂

Sorry, backar och tar tillbaka mitt förra påstående. Det finns ju tack och lov lösningar även på det - som Royen serverar.

Ok... jag trodde inte IDG ville ha en lista full med nonsensinformation, men nu har jag också skrivit på listan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skrivit under...

.. Funderade på att skriva "Eders kossighet" som titel, men jag avböjde i sista sekund 🙂

/Daniel

Edit: Hoppsan, råkade få med ett par quotes i onödan..

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev på listan igår, men kan inte minnas att texten ovanför namnfältet var formulerad på det viset.

Protestlista och anmälan till mailinglista är annars en beprövad kombo i aktivistkretsar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag bunkrat upp ett tiotal XP-licenser. Så jag klarar mig ett litet tag.

När de är slut så blir det förmodligen så att mina Mac:ar blir kvar i bruk och PC-burkarna åker ut och ersätts av Mac:ar även de...

Eller så blir det Linux i de burkar där detta kan vara praktisk.

Vista - i den form som gäller idag blir det i alla fall inte i någon burk.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev på tidigare idag. Och vid horisonten ryktas det ju om ett helt nytt Windows också... den som lever får väl se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den dag jag börjar göra reklam för microsoft, eller be dem sälja en produkt till mig blir en dyster dag. Varenda produkt som köps idag är en produkt för mycket. Att hjälpa microsoft eller vilket annat företag för den delen att bli bättre på sin marknadsföring är som att skjuta sig själv i foten!

drömmer om en värld utan reklam, utan banker, utan försäkringsbolag, utan politiker, utan krig... får nog skriva en sång om det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm.. skrev på utan ånger.. Just nu är XP på topp.. Bra drivisar bra säkerhet.. Vista är ett hån.. Förövrigt har just Microsofts ideer om att avsluta XP fått mig att på allvar välja Apples alternativ.. Tänk ändå om Microsoft kunde tänka som Linuxvärlden.. Vilken dröm.. Lansera ett litet skrakbent operativsystem för X86 processor och sen bara uppdatera det eftersom hårdvaran utvecklas.. Då skulle aldrig detta upprop behöva finnas..Microsoft skulle ha fortsatt med versionsvarianter som Windows 3.0, 3.1 3.11 (med nätverkstöd) osv.. Hela faderullan blev fel iom .införandet av Windows 95. Sen gick det åt pipan.. Om man gjort som Linuxvärlden så borde vi har varit vid ca. Windows 6.8 just nu.. Om ni förstår hur jag menar? Att börja om från noll hela tiden innebär ju bara att vi stackars betalande slutanvändare betalar för att buggtesta nåt nytt resurskrävande eleände som inte funkar som det ska förrän det är dags att pensionera det ( i guden Mammons ära http://en.wikipedia.org/wiki/Mammon ) 😳

Lite kul alternativ som funkar..

1. Apples Mac OS X förstås.

2. Gratis är gott.. http://ubuntustudio.org/

3. Saknar ni gränssnittet i nya Vista.. Testa Vixta på http://vixta.sourceforge.net/ ☺️

EDIT: Fixade inte att få in externa länkar korrekt först..

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart du får.. Med företag menas vart du jobbar.. Är du student så skriv skolans namn, Typ "titel=student, Företag=Skrantaboskolan" så fattar alla 😉

Får man inte skriva på som privatperson, eller varför är företag obligatoriskt???
Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

drömmer om en värld utan reklam, utan banker, utan försäkringsbolag, utan politiker, utan krig... får nog skriva en sång om det...

Kommunistisk diktatur tror jag det kallas...

snarare en dröm om ett bättre samhälle..

den här tråden handlar om en lista för xp. sorry för OT..

Link to comment
Dela på andra sajter

När var det Vista släpptes? Var det inte runt jul 2006? Otroligt att det inte finns kompatibilitet än.

Och så är Windows 7 på ritbordet. Release 2010 hörde jag, fast det får man ta med en nypa saltöknen.

Kommer det oxå vara kasst och svindyrt tro?

Minns när Vista var på gång (då när det kallades Longhorn) Då skulle "Blue screen of death" inte bli ensamt. Då var även "Red screen of death" på tapeten. Blå skulle vara ett "vanligt fel" och Röd skulle vara ett allvarligt fel. Snygg marknadsföring." Tja vi är väldens sämsta, största och dyraste OP-utvecklare och inkompetenta!"

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

drömmer om en värld utan reklam, utan banker, utan försäkringsbolag, utan politiker, utan krig... får nog skriva en sång om det...

Kommunistisk diktatur tror jag det kallas...

Kommunistisk diktatur har så dålig klang nu för tiden... Jag föredrar upplyst despot, eller varför inte välvillig fåraherde?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det ett SP3 på gång (eller är det nämnt här redan?? Det tjatades om det på CW-forumet, där testanvändare var ganska entusiastiska. Rejält med prestandaförbättringar.

Till XP? Så dom har inte slutat med uppdateringar till det? Det är intressant...

Såhär säger Wikipedia:

Windows XP Service Pack 3 (SP3) is currently in development. As of January 2008, Microsoft's web site indicates a "preliminary" release date to be in the first half of 2008.[30] A feature set overview has been posted by Microsoft[31] and details new features available separately as standalone updates to Windows XP, as well as features backported from Windows Vista, such as black hole router detection, Network Access Protection and Windows Imaging Component.

Microsoft has begun a beta test of SP3.[32] According to a file released with the official beta, and relayed onto the internet, there are a total of 1,073 fixes in SP3.[33]

This update to Windows allows it to be installed without a product key, and be run until the end of the 30-day activation period without a product key.

On December 4, 2007, Microsoft released build 3264 of a release candidate of SP3 to both TechNet and MSDN Subscribers. On December 18, 2007, this version was made publicly available via Microsoft Download Center.[34] The latest release of SP3 is Release Candidate 2, which was released to the private beta-testing group through its connect website on February 6, 2008, with a build number of 3300. On 19 February 2008 build number 3311 of SP3 Release Candidate 2 was released for public beta testing.[35] In order to be able to download and install SP3 Release Candidate 2, a script must be installed and any earlier version of SP3 must first be removed.[36]

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...