Jump to content
Annons

Extrahera röst från bakgrundsmusik

Recommended Posts

tattarn (oregistrerad)
Postat

Har en filmtrailer där jag vill extrahera en röst och bara rösten (Ja, default trailer-rösten hehe). Det är musik i bakgrunden, stråkmusik om det gör någon skillnad. Jag vet att det finns vissa program som man kan ta bort vocals med, men inte tvärt om. Går det? Det borde väl gå att göra det tvärt om på nåt sätt så man bara får rösten?

Annons
Postat
Har en filmtrailer där jag vill extrahera en röst och bara rösten (Ja, default trailer-rösten hehe). Det är musik i bakgrunden, stråkmusik om det gör någon skillnad. Jag vet att det finns vissa program som man kan ta bort vocals med, men inte tvärt om. Går det? Det borde väl gå att göra det tvärt om på nåt sätt så man bara får rösten?

Ämnet har varit på tal innan och vad jag förstått är detta inte möjligt med ett bra resultat sålänge rösten delar frekvenser med något annat instrument. Någon jämförde problemet med att det är lika lätt som att plocka ut ett ägg ur en färdig limpa bröd 😛

Det enklaste man kan göra är att be den som äger rättigheter och/eller skapat alstret om lov att använda vad man nu vill och be denne skicka detta till sig?

Rätta mig gärna där jag har fel 🙂

tattarn (oregistrerad)
Postat

Okej. Det går inte att minska volymen en aning då? Så rösten förstärks och musiken sänks? Det bör ju gå att mixtra lite med det, grejen är den att jag har skitdålig koll på detta och behöver lite tips på var jag kan börja nånstans, vilka inställningar man kan pilla med osv.

tattarn (oregistrerad)
Postat

Okej, tack för de snabba svaren!

Postat

om du har tillgång till bara bakgrundsmusiken så kan du nog få bort den mesta musiken bakom rösten genom att fasvända musiken mot den blandade tagningen

men troligen är musiken påverkad av röstpålägget så du kommer inte få bort allt

tattarn (oregistrerad)
Postat
om du har tillgång till bara bakgrundsmusiken så kan du nog få bort den mesta musiken bakom rösten genom att fasvända musiken mot den blandade tagningen

men troligen är musiken påverkad av röstpålägget så du kommer inte få bort allt

Hur fasvänder man något?

Postat

Det finns ett plugin som heter Voicetrap som är till för att ta bort antingen rösten eller bakgrundsmusiken. Resultaten varierar.

Här är ett exempel från låten Daughter - Home.

Original: Youtube

Borttagen röst (30 Sekundersklipp): Borttagen

Bara röst (30 Sekundersklipp): Bara

Vill du veta mer om pluginet kan du besöka Cloneensemble.com som är deras hemsida.

Hoppas det var till nytta!

creel (oregistrerad)
Postat
Snart kommer det att vara möjligt.

Läs mer under artikeln om nya verisionen av Melodyne, en aktiv tråd här på forumet.

MvH

Viktor

Nej, då har du missuppfattat vad nya Melodyne är till för.

tattarn (oregistrerad)
Postat

Munkie det är ju perfekt! Tack!

Postat

Läs mer under artikeln om nya verisionen av Melodyne, en aktiv tråd här på forumet.

MvH

Viktor

Ja fast tekniken är ett steg på vägen till att kunna göra även sånna här saker... eller ja det borde det vara iaf...

Postat
Jag vet att det finns vissa program som man kan ta bort vocals med

Har hållt på med musik och inspelning i hela mitt liv men aldrig sett ett sådant program (som funkar)!

Vilket program är det du menar som skulle klara av att ta bort vocals?

Postat
Munkie det är ju perfekt! Tack!

Nja det funkar skit som alla andra sådana program tyvärr!

tattarn (oregistrerad)
Postat

Även fast det inte blev perfekt så funkade det kanon för just det här ändamålet

Postat (redigerat)

MvH

Viktor

Ne, det vill jag inte påstå, det finns teknik i nya melodyne som kommer öppna stora möjligheter för att lyfta fram enskilda stämmor. Ifall de kan lyftas fram kan de även tas bort i stor grad. Jag vet att det inte är programmets huvudsyfte eftersom jag arbetar med det idag, men utvecklingen kommer leda till att man kommer kunna ta bort delar ur en låt.

Versionen som kommer till hösten, ska kunna hantera toner i ett ackord, separat - men om man har en färdig mix, så blir det inte fullt så enkelt. I ett sådant fall kommer nämligen alla instrument som spelar samma ton, att ligga som en kombinerad ton - och inte separata toner för varje instrument. Denna begränsning står beskriven på Celemonys hemsida - och det innebär att om man ska plocka fram (eller ta bort) en enskild sak (t ex leadsången), så kommer alla toner som sången har gemensam med något instrument, att bli sång+allt annat som tar samma ton, medan de toner som sången är ensam om, kommer att bli enbart sång (om det nu fungerar som det är tänkt...).

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.