Jump to content
Annons

Väldigt låg vol på mellan kanalen, stratocaster

Stonerbox

Recommended Posts

Tjenixens!

Jag har en hemmabyggd kopia på fenders startocaster, som min pappa byggde när jag var liten bebis 😐

Nu när den är närmare 23 år gammal och elektroniken börjar ge sig en anning. Jag har brus och sprak om jag sänker volym ratten till absolut i bott men dock inte om jag stannar precis innan. Det är väl förmodligen ärjat i ratten.

Den har fem kanaler om jag minns rätt, när jag ställer den på mellan kanalerna blir ljud-ut nivån mycket låg.

Jag har öppnat upp gitarren och kikat på sladdar men alla lödningar sitter som berget fortfarande.

Så vad kan det engentligen vara?

Keep the good days comming!

Glada hälsningar: Stonerbox 🙂

Redigerat av Stonerbox
Dela på andra sajter

Annons

Pröva med kontaktspray i mikrofonswitchen kanske? Eller byt den, jag bytte precis min 5-vägs switch på min Ibanez och den nya kostade bara 180 kr. Du kanske ska byta volympoten också. Det är ju inga pengar.

Dela på andra sajter

som henke sa

plus att du kan ju kolla om det är nån helt annan mick än dom andra som låter lägre - alltså annan modell/märke med lägre utsignal

sen kan du förstås kolla om den micken sitter mycket längre från strängarna än övriga

ju närmare desto högre signal - för nära kan orsaka andra problem

Dela på andra sajter

Pröva med kontaktspray i mikrofonswitchen kanske? Eller byt den, jag bytte precis min 5-vägs switch på min Ibanez och den nya kostade bara 180 kr. Du kanske ska byta volympoten också. Det är ju inga pengar.

Oj det var billigt! Ska kolla lite sen när pengarna kommer.

som henke sa

plus att du kan ju kolla om det är nån helt annan mick än dom andra som låter lägre - alltså annan modell/märke med lägre utsignal

sen kan du förstås kolla om den micken sitter mycket längre från strängarna än övriga

ju närmare desto högre signal - för nära kan orsaka andra problem

Misstänker att mellan registermicken sitter en anning lågt... Ska kolla det.

Tack för era svar och ha en riktigt fin dag!

/Stonerbox

Dela på andra sajter

Om du vill förstöra dina potar halvhjärtat kan du gärna ta kontaktspray. Vill du göra det ordentligt kan du lika gärna hälla koncentrerad saft på hela gitarren!

kontaktspray geggar bara ihop skiten. en pot kostar några kronor och tar typ 5min att byta. om du inte skulle ha råd med en pot så ska du ha rengöringsalkohol, finns att köpa på apoteket.

byt kondingen som sitter på tonkontrollen också så vinner du förmodligen väldigt mkt sound.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Om du vill förstöra dina potar halvhjärtat kan du gärna ta kontaktspray. Vill du göra det ordentligt kan du lika gärna hälla koncentrerad saft på hela gitarren!

kontaktspray geggar bara ihop skiten. en pot kostar några kronor och tar typ 5min att byta. om du inte skulle ha råd med en pot så ska du ha rengöringsalkohol, finns att köpa på apoteket.

byt kondingen som sitter på tonkontrollen också så vinner du förmodligen väldigt mkt sound.

JA, då blir det saft!

nä, skämt åsido jag skall köpa nyadelar, förmodligen en ny gitarr inom snar framtid också (Firebird mm...)

Förresten, snyggt jobbat på gitarrerna måste jag säga! Kollade på bilderna via modem... jesus it took along time

Redigerat av Stonerbox
Dela på andra sajter

Kloka ord från IDF...

En stor varning för kontaktspray. Det förstör det mesta när det gäller elektronik. Jag har sedan många år tappat räkningen på alla förstörda prylar jag reparerat efter det att folk geggat ner dem med kontaktspray. Och ibland är det bara soptippen som gäller.

Om du ska göra rent använd som sagt isopropylalkohol, finns på apoteket.

Och om det är så att du tycker att gitarren har ett speciellt värde för dig eftersom det är din far som gjort den, så kanske du skulle ta hjälp av någon yrkeskunnig gitarrmek...

Redigerat av Violiner
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kloka ord från IDF...

En stor varning för kontaktspray. Det förstör det mesta när det gäller elektronik. Jag har sedan många år tappat räkningen på alla förstörda prylar jag reparerat efter det att folk geggat ner dem med kontaktspray. Och ibland är det bara soptippen som gäller.

Om du ska göra rent använd som sagt isopropylalkohol, finns på apoteket.

Och om det är så att du tycker att gitarren har ett speciellt värde för dig eftersom det är din far som gjort den, så kanske du skulle ta hjälp av någon yrkeskunnig gitarrmek...

Ja, fast jag kan fixa bytet själv.

Redigerat av Stonerbox
Dela på andra sajter

joeljungell (oregistrerad)

Joels bror säger:

Det där med att ljudnivån sänks på mittenkanalen beror nog troligtvis på att mickarna inte är riktigt rätt kopplade.

Jag har en Telecaster där jag kopplat mickarna "out of phase" med flit. För mig är det en fördel då jag har bryggmicken rätt men halsmicken fel, det gör att jag kan gå från att sola till at slänga på ett tystare och mjukare kompsound genom att bara byta mick, i stället för att klampa på pedaler och ha mig.

Så känn efter om det inte är någonting för dig innan du börjar skruva och mixtra!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.