ERROROPERATOR Postat 18 mars 2008 Dela Postat 18 mars 2008 Jag använder mig av ett Fca202 ochnu vill jag börja använda midi. Men när jag importerar midi till ett program så hör jag inget. Kan det vara så att mitt ljudkort inte kan spela midi? Om nu inte mitt ljudkort kan spela midi, finns det någon slags "adapter" jag kan koppa för att fixa ett midi-interface. Och om så är fallet. Vad vore ett bra sånt? MVH Erroroperator Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 18 mars 2008 Dela Postat 18 mars 2008 MIDI är bara ett gränssnitt.. ett slags språk.. du måste koppla in instrument, typ VSTi för att du ska höra ngt.. olm du vill spela med ett midiklav funkar det med en USB-midi sladd.. finns att köpa billigt.. funkar också med en enkel midiklaviatur.. kolla igenom forumet och läs på vad VSTi och MIDI betyder. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ERROROPERATOR Postat 18 mars 2008 Trådstartare Dela Postat 18 mars 2008 MIDI är bara ett gränssnitt.. ett slags språk.. du måste koppla in instrument, typ VSTi för att du ska höra ngt..olm du vill spela med ett midiklav funkar det med en USB-midi sladd.. finns att köpa billigt.. funkar också med en enkel midiklaviatur.. kolla igenom forumet och läs på vad VSTi och MIDI betyder. Så du menar att när jag vill koppa in en midikeyboard så gör jag det endast genom en usb-sladd och inte det där midi-sladdarna och om jag har en trum-midi fil så måste jag "fixa" det med typ ez-drummer för att jag ska höra något? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 18 mars 2008 Dela Postat 18 mars 2008 MIDI är bara ett gränssnitt.. ett slags språk.. du måste koppla in instrument, typ VSTi för att du ska höra ngt..olm du vill spela med ett midiklav funkar det med en USB-midi sladd.. finns att köpa billigt.. funkar också med en enkel midiklaviatur.. kolla igenom forumet och läs på vad VSTi och MIDI betyder. Så du menar att när jag vill koppa in en midikeyboard så gör jag det endast genom en usb-sladd och inte det där midi-sladdarna och om jag har en trum-midi fil så måste jag "fixa" det med typ ez-drummer för att jag ska höra något? jo. du kan skaffa ett MIDI-interface med, om du vill koppla in ett klav. med MIDI istället för ett med USB. dock använder de båda samma gränssnitt. MIDI.. kolla i din manual till ditt inspelningsprogram hur du gör för att koppla in olika virtuella instrument.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ERROROPERATOR Postat 18 mars 2008 Trådstartare Dela Postat 18 mars 2008 MIDI är bara ett gränssnitt.. ett slags språk.. du måste koppla in instrument, typ VSTi för att du ska höra ngt..olm du vill spela med ett midiklav funkar det med en USB-midi sladd.. finns att köpa billigt.. funkar också med en enkel midiklaviatur.. kolla igenom forumet och läs på vad VSTi och MIDI betyder. Så du menar att när jag vill koppa in en midikeyboard så gör jag det endast genom en usb-sladd och inte det där midi-sladdarna och om jag har en trum-midi fil så måste jag "fixa" det med typ ez-drummer för att jag ska höra något? jo. du kan skaffa ett MIDI-interface med, om du vill koppla in ett klav. med MIDI istället för ett med USB. dock använder de båda samma gränssnitt. MIDI.. kolla i din manual till ditt inspelningsprogram hur du gör för att koppla in olika virtuella instrument.. Det med vsti tror jag jag har koll på för tillfället men jag har en fråga till. Jag spelar in och upp via mixerbord - Kommer jag inte kunna använda mig av mixern när jag spelar in midi då? Utan kommer jag bli tvungen att köra synthen rätt in i datorn och hoppa över båda mixer och ljudkort? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 18 mars 2008 Dela Postat 18 mars 2008 MIDI är bara ett gränssnitt.. ett slags språk.. du måste koppla in instrument, typ VSTi för att du ska höra ngt..olm du vill spela med ett midiklav funkar det med en USB-midi sladd.. finns att köpa billigt.. funkar också med en enkel midiklaviatur.. kolla igenom forumet och läs på vad VSTi och MIDI betyder. Så du menar att när jag vill koppa in en midikeyboard så gör jag det endast genom en usb-sladd och inte det där midi-sladdarna och om jag har en trum-midi fil så måste jag "fixa" det med typ ez-drummer för att jag ska höra något? jo. du kan skaffa ett MIDI-interface med, om du vill koppla in ett klav. med MIDI istället för ett med USB. dock använder de båda samma gränssnitt. MIDI.. kolla i din manual till ditt inspelningsprogram hur du gör för att koppla in olika virtuella instrument.. Det med vsti tror jag jag har koll på för tillfället men jag har en fråga till. Jag spelar in och upp via mixerbord - Kommer jag inte kunna använda mig av mixern när jag spelar in midi då? Utan kommer jag bli tvungen att köra synthen rätt in i datorn och hoppa över båda mixer och ljudkort? kolla på wikipedia vad MIDI är så förstår du! Du kommer alltså inte kunna köra ett MIDIklav via mixerbordet.. om du inte har midigränssnitt på bordet förstås.. då kanske... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 18 mars 2008 Dela Postat 18 mars 2008 MIDI är bara ett gränssnitt.. ett slags språk.. du måste koppla in instrument, typ VSTi för att du ska höra ngt..olm du vill spela med ett midiklav funkar det med en USB-midi sladd.. finns att köpa billigt.. funkar också med en enkel midiklaviatur.. kolla igenom forumet och läs på vad VSTi och MIDI betyder. Så du menar att när jag vill koppa in en midikeyboard så gör jag det endast genom en usb-sladd och inte det där midi-sladdarna och om jag har en trum-midi fil så måste jag "fixa" det med typ ez-drummer för att jag ska höra något? jo. du kan skaffa ett MIDI-interface med, om du vill koppla in ett klav. med MIDI istället för ett med USB. dock använder de båda samma gränssnitt. MIDI.. kolla i din manual till ditt inspelningsprogram hur du gör för att koppla in olika virtuella instrument.. Det med vsti tror jag jag har koll på för tillfället men jag har en fråga till. Jag spelar in och upp via mixerbord - Kommer jag inte kunna använda mig av mixern när jag spelar in midi då? Utan kommer jag bli tvungen att köra synthen rätt in i datorn och hoppa över båda mixer och ljudkort? Svar: Ja, om det är ett bord som kan skicka MIDI. Annars får du spelain det via audio, då behöver du alltså lilka många in på ditt ljudkort som du vill skicka ut ifrån mixern. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.