Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Med tanke på att det t o m finns "cracks" till Shareware, för at man ska slippa få upp en copyright-text vid start, så är folk nog i allmänhet ganska snåla, tyvärr.

Jag betalar gärna för sådant som erbjuds gratis och som jag märker är användbart, eftersom jag vill visa uppskattning för det jobb en programmerare har lagt ner.

Jag tror att det är bättre att du själv sätter ett pris, än att folk får bestämma själva, eftersom det är svårt att avgöra själv om man ska skicka typ en tia eller tre hundringar... Har man för stor valfrihet i det läget, så är det nog lätt att försöka fundera över det, men sedan ändå glömma bort det.

Postat (redigerat)

Kan inte påminna mig att jag faktiskt använt något dylikt program, men kan säga att jag nog inte hade donerat av den rätt dåliga anledningen att jag inte orkar skaffa Paypal bara för att ge bort 10 dollars. Hade jag å andra sidan haft Paypal och använt ett sådant program i någon större utsträckning är det inte omöjligt att jag hade donerat. Bra svar, va? 😳

PS. Jag har iofs donerat några tusenlappar till Propellerheads för att få använda Reason, men jag antar att det inte räknas. DS.

Redigerat av royen
Postat

Jag som har Paypal kan berätta att det är väldigt smidigt. Och visst har det hänt att jag donerat, till exempel till Open Office Org.

Postat (redigerat)

Jag låter folk donera för de enkla små pluggar jag gör, jag donerar också pengar till andra utvecklare.

Hittills ligger det väl på att jag fått femhundra kronor och donerat det tredubbla, lite halvtaskig business för mig med andra ord 😛

Redigerat av Majken
Postat (redigerat)
Jag tror att det är bättre att du själv sätter ett pris, än att folk får bestämma själva, eftersom det är svårt att avgöra själv om man ska skicka typ en tia eller tre hundringar... Har man för stor valfrihet i det läget, så är det nog lätt att försöka fundera över det, men sedan ändå glömma bort det.

Så du ger och anser att man bör ge efter sin uppskattning eller efter hur mycket man använder ett program? Självklart håller jag med dig om att det är viktigt att på något sätt uppmuntra arbetet som de flesta utvecklare lägger ner utan att få något för det.

Jag tycker att det känns lättare om det finns en "prislapp", så att man vet hur mycket man "ska" betala om man känner för det. Det är ibland väldigt svårt att bestämma sig för lämpligt belopp på egen hand.

Du kan förresten också göra som jag har gjort på min testsite, lägga upp Google-annonser. Det är något som de flesta nog tycker är ett enkelt och smidigt sätt att visa uppskattning. Det kostar inget och är inget besvär att klicka på en sådan annons och se om det finns något av intresse där - och alla sådana klick ger ju ett litet bidrag. Väldigt litet, men dock... 😛

Redigerat av Claes
Postat
Jag som har Paypal kan berätta att det är väldigt smidigt. Och visst har det hänt att jag donerat, till exempel till Open Office Org.

Jag har också Paypal, och visst betalning är smidig men jag tycker inte transaktionen mellan mitt bankkonto och mitt paypal-konto är särskilt smidig. Vad jag menar är att med kortbetalning så sker en donation spontant och enkelt, till skillnad från paypal där jag får utföra en kanske inte krånglig men något jobbig transaktion för att sedan vänta ex antal dagar innan jag kan ge en donation. Visst det kanske låter som lättja men jag tror att det skulle resultera i att fler ger donationer dit de önskar.

Det är enkelt att koppla sitt paypal-konto till ett kontokort.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.