Jump to content
Annons

Öka hastigheten?

Recommended Posts

Andrew (oregistrerad)
Postat

Finns det nåt sätt att öka hastigheten på en mix? Typ hela alltet utan att pitcha? Vet inte hur man pitchar för den delen heller... 😄

Hur gör man ifall man vill ta reda på hastigheten på sin inspelning?

😄

Annons
Postat

Tjena!

Vilket program använder du? 😕

Om du använder Cubase SX kan du prova följande;

Om du gör klart mixen och sedan gör om allting till ett audiospår d.v.s. "audio mixdown" så borde du kunna använda dig av "time stretch" för att öka hastigheten på audiospåret utan att tonarten ändras. :rolleyes:

Time stretch hittar du om du klickar på "pekaren" i menyn i Cubase fönstret.

Lycka till 🙂

Ciao!

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

ACID är bättre än Cubase på timestretching, använd det i stället. ACID har också en tillförlitlig temporäknare.

Postat

Är nog beredd att hålla med Danny här..ACID bygger på just timestretch av audiomaterial så det borde vara det bästa alternativet.

Ett annat alternativ är att använda propellerheads Recycle för att klippa upp musiken, men den är bättre lämpad för korta loopar

Andrew (oregistrerad)
Postat

Hej hej.... Jo jag använder Cubase SX.

Ok. Timestretch var det... Insåg precis att låtfan går för lite sakta och har ingen lust att lägga om trummor och allt.... Den låter ju egentligen helt ok i det tempot med men man måste ju prova...

ACID? Ok det får jag kolla upp... Är det ett program eller vaddå? 🙂

Postat

Ok. Timestretch var det... Insåg precis att låtfan går för lite sakta och har ingen lust att lägga om trummor och allt.... Den låter ju egentligen helt ok i det tempot med men man måste ju prova...

ACID? Ok det får jag kolla upp... Är det ett program eller vaddå? 🙂

Nej ACID är det engelska ordet för syra. Det Danny sa var att: Syra är bättre än Cubase på timestretching, använd det i stället. Syra har också en tillförlitlig temporäknare.

Ja det är ett program...

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

ACID? Ok det får jag kolla upp... Är det ett program eller vaddå?  :rolleyes:

Nej ACID är det engelska ordet för syra. Det Danny sa var att: Syra är bättre än Cubase på timestretching, använd det i stället. Syra har också en tillförlitlig temporäknare.

Ja det är ett program...

Yes!

Tiden liksom bara....försvinner.

Postat

Men håller verkligen ACID's stretch en bättre kvalite än SX's? Som jag förstod frågan så ville han strecha en hel mix?

I SX kan du ju använda dig av en såkallad "MPEX algorithmus" som är skitbra ju :rolleyes: Jag har själv stretchat ned en produktion en gång från 133 ned till och 127 och resultatet blev faktiskt bra.

Andrew (oregistrerad)
Postat

AH tack Staf... Nu hittade jag det i SX! Det funkade ju faktiskt...

Kanoners!

Postat
AH tack Staf... Nu hittade jag det i SX! Det funkade ju faktiskt...

Kanoners!

rigthy tighty eusa_dance.gif

Finns även en knapp som heter "effect" i stretch rutan om du kryssar i den (eller tvärt om) kan du stretcha oändligt många bpm

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.