Jump to content
Annons

Amatörstudio - hjälp!


Winden

Recommended Posts

Hej. Ska först av allt påpeka att jag är en nybörjare vad gäller ljud

och ljudtermer. Jag har ingen aning om vad olika in-/uttag heter och vad sladdar

har för beteckningar osv.

Jag tänkte bygga ihop en liten amatörhemmastudio för inspelning, främst hiphop, och plånboken är inte tjock

ska jag säga er. Men jag har:

- Dator med högtalare

- MIDI-keyboard

- Karaokemixer

- 2 karaokemickar

Hade tänkt införskaffa mig ett nytt ljudkort, "Audiophile 2496" heter det.

Det kostar ungefär 120e, och jag har läst att det är ett väldigt bra budgetkort.

(Ifall andra alternativ i samma prisklass finns, informera mig)

Min frågor är:

- Kan jag börja spela in ifall jag skaffar det nämnda ljudkortet

och kopplar i karaokemixern med mick? (På karaokemixern finns såna vanliga stereouttag, röda

och vita hål, you know. Såna finns på ljudkortet också så jag antar att det går att koppla ihop?)

- Vad har mixern för funktion? Inte bara min karaokemixer, utan mixers i allmänhet?

- Hur funkar MIDI-keyboarden egentligen? Kan jag få in ljudfiler i datorn om jag kopplar

dit keyboarden?

Jag är medveten om att kvaliteten inte är nåt att hänga i julgranen om man jämför med "riktig"

studioutrustning. Dvs. "vanlig" mixer, vanlig mikrofon osv. Men jag vill testa först. Det går ju

alltid att testa sig fram och uppgradera vid behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tjena.. mycket frågor.. men jag kör några snabba svar...

En mixer kan man ha till olika saker. Men vanligast när man spelar in i dator är att man använder mikrofonförstärkarna som finns i (brukar stå "gain" på ratten) Förstärkarna behövs precis som namnet säger för att förstärka upp signalen som kommer från mikrofonen eftersom den är svag. Har du mikrofonförstärkare på din karaeoke mixer så skall det kunna funka.

Eftersom samma saker kan heta 100 olika saker på alla mixrar så är det nog lättast om du kan hänvisa till nån sida med teknisk information om din mixer.

Ett midikeyboard och midi i sig själv är inga ljud eller ljudfiler. Midi är en kommunikation. Alltså får du inga ljud från ditt midiklaviatur. Jag är ingen pedagog och gå in på vad midi är är ett långt kapitel. Google är människans bäste vän.. eller sök här på forumet.

Men skaffar du ljudkortet och din mixer har mikrofonförstärkare (vilket den nästan måste ha) så kan du spela in när som helst..=)

Redigerat av ponkass
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!

Jag hittar tyvärr varken tillverkaren eller produkten på internet. Den är väl lite underground, om man säger så. 😄

Jag har spelat in en del grejer på kassett från karaokemixern, så den borde väl således ha mikrofonförstärkare? Jag menar, man kan vrida bass, treble, echo, volume och såna saker.

Ursäkta min okunnighet, det är nästan första gången jag ger mig in på såna här saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

På baksidan finns hål.

2 för vardera uttag. Eller hur man nu säger det.

"TAPE" - "VCR" - "PLAY" - "REC"

På framsidan finns 4 mickuttag. Såna stora runda hål. ^^

Till höger om mickuttagen finns knappar att trycka på.

Alltså antingen ON eller OFF.

"Tape/VCR" - "Surround" - "Audio-out"

Man kan ställa in Volume, Bass, Treble, Mediume på mickarna.

Sen finns Echo och Delay också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...