Tuss Postat 17 mars 2008 Postat 17 mars 2008 Ska till och köpa ny dator med Vista. Har hört att cubase inte funka med amd-prossesorer, utan att man måste köra med intel. Är detta sant? Vilken version av cubase är kompatibel med cubase, och vilken storlek på ram måste man minst ha? Hur snabb prossesor krävs? Oj det var många frågor...Hoppas någon kan hjälpa en ovetande tjej som vill att datorn skall funka också för låtskrivande pojkvän... Tacksam för svar../Tuss
Lundin Postat 17 mars 2008 Postat 17 mars 2008 (redigerat) Vilken version av Cubase har du tänkt dig och vad ska du primärt använda programmet till - Inspelning av riktiga instrument eller enbart MIDI, eller givetvis en kombination av båda som förmodligen är det vanligaste med just Cubase. Har du några externa syntar? Något klaviatur? Ljudkort? Och framförallt vad har du för budget. Jag kan, nu med facit i handen och många arbetstimmar med nya riggen, helhjärtat rekommendera en Core2Quad ( 6600 modellen ) och 2Gb RAM - det räcker väldigt långt även när man brassar på med många tunga plug-ins Jag använder dessutom en helt fläktlös kylare ( Ninja Scythe REV 2 ) och ett Antec P182B chassie så datorn är nästintill knäpptyst vilket är väldigt skönt när man spelar in slasksång och behöver sitta nära datorn. Just den processorn är väldigt billig om man jämför pris /prestanda, däremot använder jag Windows XP Professional, vet inte varför andra har stora problem med Vista, men det verkar vara dagens sanning. Lycka till Redigerat 17 mars 2008 av Lundin
Linus Postat 17 mars 2008 Postat 17 mars 2008 (redigerat) Visst funkar AMD-processorer till Cubase! Steinberg har tom optimerat Cubase för både AMD och Intel. När du startar Cubase på en AMD-maskin använder Cubase en kodsnutt som gör att programmet flyter bättre med de instruktioner som finns i AMD-processorn. Likadant fungerar det när du startar Cubase med Intel. Till sist skulle jag trots allt rekommendera dig en Intel-maskin. Intels nya CPU:er har ett litet försprång gentemot AMD. Windows Vista är inte ett bra val i dagsläget. Försök att få Windows XP på datorn. Redigerat 17 mars 2008 av Linus
Tuss Postat 17 mars 2008 Trådstartare Postat 17 mars 2008 Vilken version av Cubase har du tänkt dig och vad ska du primärt använda programmet till - Inspelning av riktiga instrument eller enbart MIDI, eller givetvis en kombination av båda som förmodligen är det vanligaste med just Cubase. Har du några externa syntar? Något klaviatur? Ljudkort? Och framförallt vad har du för budget. Jag kan, nu med facit i handen och många arbetstimmar med nya riggen, helhjärtat rekommendera en Core2Quad ( 6600 modellen ) och 2Gb RAM - det räcker väldigt långt även när man brassar på med många tunga plug-ins Jag använder dessutom en helt fläktlös kylare ( Ninja Scythe REV 2 ) och ett Antec P182B chassie så datorn är nästintill knäpptyst vilket är väldigt skönt när man spelar in slasksång och behöver sitta nära datorn. Just den processorn är väldigt billig om man jämför pris /prestanda, däremot använder jag Windows XP Professional, vet inte varför andra har stora problem med Vista, men det verkar vara dagens sanning. Lycka till Tack för svaret!!!! Sx3. Han lägger gitarr och sång själv, övrigt får programmet tjäntgöra med. Ljudkort trodde jag ingick, men man kanske måste uppgrader det... 🤪 Blä, vad allt blev krångligt. Vi hade nog tänkt oss en dator i 8-10000 kronors-klassen. Kanske ska man hålla sig till gamla xp, torts allt....
Tuss Postat 17 mars 2008 Trådstartare Postat 17 mars 2008 Visst funkar AMD-processorer till Cubase! Steinberg har tom optimerat Cubase för både AMD och Intel. När du startar Cubase på en AMD-maskin använder Cubase en kodsnutt som gör att programmet flyter bättre med de instruktioner som finns i AMD-processorn. Likadant fungerar det när du startar Cubase med Intel. Till sist skulle jag trots allt rekommendera dig en Intel-maskin. Intels nya CPU:er har ett litet försprång gentemot AMD. Windows Vista är inte ett bra val i dagsläget. Försök att få Windows XP på datorn. Tack för svaret! Det får kanske bli så då...suck, jag som hade sett fram emot ny grafik och nya finesser att lattja med..men man får väl falla till föga för den skapande ådran i familjen... 🤪 Tack igen!
Lundin Postat 20 mars 2008 Postat 20 mars 2008 Du kan få en rejäl fet dator om du väljer att uppdatera vissa delar och behålla andra. Lite beroende på vad din gamla dator håller för standard kanske du kan återanvända monitor, hårddisk och chassiet och komma ner i pris. Ett bra, väl fungerande PCI-ljudkort med låg latency kan du få för 1000:-, men till skillnad från ett internt ljudkort blir det ett par hundra gånger bättre resultat och roligare när du använder interna syntar och effekter i Cubase. Att köpa en ny processor Core2Quad Q6600, snabba 2Gb RAM, nytt grafikkort (ex.HD3850) kostar ungefär 5000:- Nytt chassie 1100:- ( Antec P182B Gun Metal Black ) Nätdel 8 -900:- Moderkort 9 - 1000:- ( priserna är baserade på vad delarna kostade när jag byggde min dator.) Så du ser.. din budget är inte på långa vägar spräckt, men du har här en kompetent ryggrad i din nya studio som kommer ge dig ett brett leende varje gång du vill arbeta med din sensate hit. Lycka till
Tuss Postat 20 mars 2008 Trådstartare Postat 20 mars 2008 Du kan få en rejäl fet dator om du väljer att uppdatera vissa delar och behålla andra. Lite beroende på vad din gamla dator håller för standard kanske du kan återanvända monitor, hårddisk och chassiet och komma ner i pris. Ett bra, väl fungerande PCI-ljudkort med låg latency kan du få för 1000:-, men till skillnad från ett internt ljudkort blir det ett par hundra gånger bättre resultat och roligare när du använder interna syntar och effekter i Cubase. Att köpa en ny processor Core2Quad Q6600, snabba 2Gb RAM, nytt grafikkort (ex.HD3850) kostar ungefär 5000:- Nytt chassie 1100:- ( Antec P182B Gun Metal Black ) Nätdel 8 -900:- Moderkort 9 - 1000:- ( priserna är baserade på vad delarna kostade när jag byggde min dator.) Så du ser.. din budget är inte på långa vägar spräckt, men du har här en kompetent ryggrad i din nya studio som kommer ge dig ett brett leende varje gång du vill arbeta med din sensate hit. Lycka till Hej och tack för ditt engagemang! 😉 Menar du att man ska ha ett externt ljudkort då, som man kopplar via USB, typ? Kanske är en korkad fråga, men jag är som sagt inte superhemma på det här med ljud och grafik... 🙂 Låg lantency säger du...vad betyder det i "siffror" och specifikationer, tro?? Chassie har jag förvisso ett svinschysst med massa ledigt utrymme, så det är inget större problem. Hittade en med just den processorn du nämner, 3 Gb i RAM och 1T i hårddisken. Det tyckte jag lät bra, men det hjälper ju inte att ha en superdator om ljudkortet suger.../Tuss
bozar Postat 20 mars 2008 Postat 20 mars 2008 Tycker inte du ska ta Q6600, den är gammal och utdaterad, ska du ha en intel quad så väljer du en quad ur q9000 serien, de är märkbart snabbare.
Lundin Postat 20 mars 2008 Postat 20 mars 2008 Du kan få en rejäl fet dator om du väljer att uppdatera vissa delar och behålla andra. Lite beroende på vad din gamla dator håller för standard kanske du kan återanvända monitor, hårddisk och chassiet och komma ner i pris. Ett bra, väl fungerande PCI-ljudkort med låg latency kan du få för 1000:-, men till skillnad från ett internt ljudkort blir det ett par hundra gånger bättre resultat och roligare när du använder interna syntar och effekter i Cubase. Att köpa en ny processor Core2Quad Q6600, snabba 2Gb RAM, nytt grafikkort (ex.HD3850) kostar ungefär 5000:- Nytt chassie 1100:- ( Antec P182B Gun Metal Black ) Nätdel 8 -900:- Moderkort 9 - 1000:- ( priserna är baserade på vad delarna kostade när jag byggde min dator.) Så du ser.. din budget är inte på långa vägar spräckt, men du har här en kompetent ryggrad i din nya studio som kommer ge dig ett brett leende varje gång du vill arbeta med din sensate hit. Lycka till Hej och tack för ditt engagemang! 🙂 Menar du att man ska ha ett externt ljudkort då, som man kopplar via USB, typ? Kanske är en korkad fråga, men jag är som sagt inte superhemma på det här med ljud och grafik... 🙂 Låg lantency säger du...vad betyder det i "siffror" och specifikationer, tro?? Chassie har jag förvisso ett svinschysst med massa ledigt utrymme, så det är inget större problem. Hittade en med just den processorn du nämner, 3 Gb i RAM och 1T i hårddisken. Det tyckte jag lät bra, men det hjälper ju inte att ha en superdator om ljudkortet suger.../Tuss Ett PCI-baserat ljudsystem innebär att du sätter ljudkortet i datorn alltså. Exempel på PCI-baserade ljudkort är detta M-Audio Audiophile 24/96 . Sen finns det andra ljudkort som kanske passar dig bättre beroende på vad du ska göra, om du har någon extern mixer, om du ska kunna ta med dig inspelningen mellan olika datorer o.s.v Att tänka på om du inte har någon mixer är att ljudkortet måste ha rätt anslutningar på sig för att det inte ska blir problem vid anslutning av exempelvis vissa mikrofoner. Ja visst är det bättre med så snabb processor som möjligt, men jag tycker att totalprestandan i hela kedjan är viktigare när det nu finns en begränsad budget.. men har man en budget som matchar 45nm-serien rakt igenom: moderkort, minne, nätdel, kylning,grafik m.m m.m så är ju det absolut bäst.
bozar Postat 20 mars 2008 Postat 20 mars 2008 Tycker inte du ska ta Q6600, den är gammal och utdaterad, ska du ha en intel quad så väljer du en quad ur q9000 serien, de är märkbart snabbare. Q9000 serien är inte dyrare än Q6000 serien vid samma frekvens, Q9300 och Q9100 är lika billiga som Q6600 men är betydligt snabbare och drar mindre ström så orkar du vänta tills dessa finns i butik så gör det.
Lundin Postat 20 mars 2008 Postat 20 mars 2008 (redigerat) Nu var det ju inte så stor skillnad i pris så det finns kanske en liten vits med att köpa en snabbare propp med annan tillverkninsteknik men tyvärr så räcker det inte bara att byta processorn för att datorn ska bli vare sig snabbare eller strömsnålare. Kan ju vara värt att ha med i bakhuvet om du nu väntar tills de finns i handeln. Bozar Den här revolutionerande prestandaskillnaden du nämner i Cubase på att byta till de här nya processorerna: Har du en prestandagraf man kan se nånstans? Redigerat 20 mars 2008 av Lundin
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.