Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

absorb.GIF

här är en bild...lite svårt att förklara det med bara text nämligen...

alltså, absorbanten är det röda, och det svarta är det som separerar absorbanten från väggen. alltså där är luftspalten. Men anledningen till varför jag har gjort två bilder är att jag undrar om luftspaltsutrymmet måste vara slutet, som i den första bilden. Eller om det helt enkelt går att sätta en distansbit bara.

Om ni inte förstår hur jag menar så fråga

😆

Redigerat av ChrioN
Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

antagligen jag som missförstår men jag tänkte att de har ju rätt ingående förklaringar på hur saker "ska" vara men som alltid så är det ju örat som styr...

på deras sidor är det ju en massa flikar som fördjupar varje ämne och där kan man bl a se hur de har illustrerat t ex absorbenterna med spaltutrymmet med...

Schkål iaf

Postat (redigerat)

det beror på vad du skall använda den till. Ska du sätta absorbenter på rummet behöver du inte sluta luftspalten. Tanken med att ha en luftspalt är att få ljudet att gå genom fler matrialskiftningar och längre väg.

Redigerat av MusicGene
Postat

MusicGene, aha! Visste inte..

Absorbanterna ska hängas upp på väggen, det behövs alltså inte någon sluten ram för att få den effekt man vill ha? kör på SUND

Postat

Nej det borde gå bra att bara sätta upp en 'distansbit', behöver inte vara slutet då ljudvågorna fastnar i materialet ändå (eller går igenom materialet, beroende på hur låg frekvens/tjock luftspalt det är).

Postat
Nej det borde gå bra att bara sätta upp en 'distansbit', behöver inte vara slutet då ljudvågorna fastnar i materialet ändå (eller går igenom materialet, beroende på hur låg frekvens/tjock luftspalt det är).

där kom svaret! :rolleyes:

tusentals tack.

nu har jag dock tänkt lite och visst vore det snyggt att bygga "ramar" i ek eller nått 😕

om jag har tid så blir det nog det.

pme (oregistrerad)
Postat

Du ska helst inte ha någon ram. Det är bättre om det är luft. Ljud om studsar bredvid kommer att spridas in från på undersidan och dämpas. Vill man ha något stabilare

så kan man ha ett kors. Är man sedan i ett rum med parallella väggar så kan det vara bra

att försöka ha en ganska ordentlig vinkel på sina dämpare om det går.

Postat

det är också bra om du inte har en benhård vägg bakom utan bekläder den med en absorbent (behöver inte vara särskilt tjock där). Gör nog inte så supermycket skillnad iofs.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.