Jump to content
Annons

Blanda 24bit och 16bit

Recommended Posts

prodman (oregistrerad)
Postat

Jab jobbar i 24 bitar men brukar dock importera trumloopar som är i 16 bitar. Vad gör det för mixen (mixdown) när jag exporterar (i 24bitar så klart)?

Skall jag jag omvandla trummorna till 24bitar innan jag importerar dom? Vad är bäst?

Annons
Postat
Vad gör det för mixen (mixdown) när jag exporterar (i 24bitar så klart)?

Så fort du mixar två ljud eller ens sänker ljudet på en av looparna börjar du utnyttja de 24 bitarna.

Postat

Så fort du mixar två ljud eller ens sänker ljudet på en av looparna börjar du utnyttja de 24 bitarna.

Vänta du bara. En dag kommer de 24 bitarna att organisera sig och gemensamt kräva kompensation för varje gång du utnyttjat dem utan kreditering.

Postat

Vänta du bara. En dag kommer de 24 bitarna att organisera sig och gemensamt kräva kompensation för varje gång du utnyttjat dem utan kreditering.

Ja, Grupp 24 vill man inte tampas med om man är bara är 16..

Alltså att bara konvertera ett 16-bitarsljud till 24 vinner du inget på

Postat

Man vinner inget på att konvertera 16 till 24 det är tom så att man förlorar på det. En konvertering gör en aproximation som inför förändringar i ursprungsfilen och desutom blir filerna större och tyngre att jobba med. Låter du dom vara 16 så hanterar DAW dom precis som dom är och det gäller även 24 och 32bitars filer vilket är att föredra.

Postat

Fast det är väl ändå inte fråga om någon approximation? Så länge vi inte blandar in dithering utan bara samplar upp från 16 till 24 bitar är de inbördes skillnaderna mellan två givna samples (som i "en mätpunkt vid konverteringen från analogt till digitalt ljud, vanligtvis 1/44100-del av en sekund") i ett ljud exakt desamma, även om 24-bitarsfilen bara utnyttjar 1/256-del av den möjliga upplösningen.

Postat

Det var just dither jag syftade på. Jag vidhåller dock att det är ganska poänglöst att skaffa sig tyngre och större filler som i princip har samma innehåll även om uppsamplingen innehåller diverse dubleringar av samma sak.

Postat

En omvandling gör inget annat än att lägga till 8 bitar med nollor, som LSB, till den ursprungliga 16-bitsfilen. En omvandling innan, är ett totalt meningslöst mellansteg, eftersom DAW-programmet ändå kommer att göra exakt detta helt automagiskt när man använder 16-bits filen...

Postat
En omvandling gör inget annat än att lägga till 8 bitar med nollor, som LSB, till den ursprungliga 16-bitsfilen. En omvandling innan, är ett totalt meningslöst mellansteg, eftersom DAW-programmet ändå kommer att göra exakt detta helt automagiskt när man använder 16-bits filen...

+1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.