Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan Hejsan,

Efter att jag köpt mig en ny dator och installerat Windows XP 64 bit versionen, så började mitt annars så trogna ljudkort Audiophile 192 att krångla, såvitt som jag förstår.

Jag har tidigare haft Win XP 32 bit versionen installerad(då med helt annan hårdvara), men eftersom stödet för RAM inte uppgår till mer än ~3GB så blev jag tvungen att byta till 64 bit eftersom jag nu har införskaffat mig 6GB i RAM.

Problemen började således efter detta byte och inte innan.

När jag spelar in med min mikrofon så märker jag hur det hackar till vid inspelningen, ungefär som om man spelat in ett ljudklipp och datorn inte hinner att ladda det tillräckligt fort, vilket ger ett litet "ghschh" ljud, alltså otänkbart att fortsätta med.

Att M audio vad gäller stöd för just Win 64-bit versionerna är urusla(den enda drivrutinen till Xp 64 bit är från 2005 och även BETA) så antog jag genast att detta skulle vara problemet, att drivrutinerna var instabila och således inte 100% buggfria.

Men eftersom ett nytt ljudkort är relativt dyrt och kanske inte heller lösningen på mitt problem, så skulle jag väldigt gärna vilja höra vad ni tror om det hela, kanske någon som haft ett liknande problem och löst det på annat sätt?

Lite info vad gäller dator och program;

Hårdvara

MK ASUS P5Bi965 -- Moderkort

CPU Core 2 Duo E67502,66GHz,4MB,1333MHz,S775 -- Processor

DDR2 2GB PC6400 Orig.DIMM 240-pin, 800Mhz totalt 6GB -- Ram

GK PCIe SP GF8600GT 512HDMI -- Grafikkort

M Audio, Audiophile 192 -- Ljudkort

Program

Ableton 6

Operativsystem

Windows Xp pro 64x Edition Sp2

mvh,

Vinc

Redigerat av Kujas
Annons
Postat

Ganska troligt problemet är relaterat till hårdvaran (datorn, inte ljudkortet alltså...).

Sök på forumet på: "chipset", "nvidia", "nforce", "Texas Instrument", "moderkort" o s v för mer läsning i ämnet.

drloop (oregistrerad)
Postat

Kolla med M-Audio supporten.

kallekula (oregistrerad)
Postat
Hejsan Hejsan,

Efter att jag köpt mig en ny dator och installerat Windows XP 64 bit versionen, så började mitt annars så trogna ljudkort Audiophile 192 att krångla, såvitt som jag förstår.

Jag har tidigare haft Win XP 32 bit versionen installerad(då med helt annan hårdvara), men eftersom stödet för RAM inte uppgår till mer än ~3GB så blev jag tvungen att byta till 64 bit eftersom jag nu har införskaffat mig 6GB i RAM.

Problemen började således efter detta byte och inte innan.

När jag spelar in med min mikrofon så märker jag hur det hackar till vid inspelningen, ungefär som om man spelat in ett ljudklipp och datorn inte hinner att ladda det tillräckligt fort, vilket ger ett litet "ghschh" ljud, alltså otänkbart att fortsätta med.

Att M audio vad gäller stöd för just Win 64-bit versionerna är urusla(den enda drivrutinen till Xp 64 bit är från 2005 och även BETA) så antog jag genast att detta skulle vara problemet, att drivrutinerna var instabila och således inte 100% buggfria.

Men eftersom ett nytt ljudkort är relativt dyrt och kanske inte heller lösningen på mitt problem, så skulle jag väldigt gärna vilja höra vad ni tror om det hela, kanske någon som haft ett liknande problem och löst det på annat sätt?

Lite info vad gäller dator och program;

Hårdvara

MK ASUS P5Bi965 -- Moderkort

CPU Core 2 Duo E67502,66GHz,4MB,1333MHz,S775 -- Processor

DDR2 2GB PC6400 Orig.DIMM 240-pin, 800Mhz totalt 6GB -- Ram

GK PCIe SP GF8600GT 512HDMI -- Grafikkort

M Audio, Audiophile 192 -- Ljudkort

Program

Ableton 6

Operativsystem

Windows Xp pro 64x Edition Sp2

mvh,

Vinc

Hej! Knasster kan mycket väl bero på att latencyn är ställd på för mycket(lite) Kolla med att ändra värdettill mer tex.

ha det

Postat (redigerat)

Jag tror att jag delvis löste problemet genom att uppgradera mitt moderkort. Installerade om en drivrutin till JMB36X styrenheten.

Ska se mer imorgon när jag kan spela in 😉

Redigerat av Kujas
Postat
Hej! Knasster kan mycket väl bero på att latencyn är ställd på för mycket(lite) Kolla med att ändra värdettill mer tex.

ha det

Med rätt hårdvara så kan man köra Audiophile 192 på lägsta latency utan problem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.