Jump to content
Annons

Vilken inspelnings nivå ?

Recommended Posts

sparven (oregistrerad)
Postat

Tjena tjoho, är en hobbyamatör studiokille som undrar över en ganska banal men inte helt oviktig detalj.

När man recordar, viken nivå bör man spela in på. Alltså vilken nivå på insignalen.

Jag har alltig ställt in så att mätarn inte lyser gult eller rött.

Nu föstår ju t.o.m jag att det är olika beroende på vad man ska spela in, hur man ska spela in, vad man vill

uppnå och med vad man spelar in. Men finns det något siffervärde på vad som är allmänt bra.

Rock on /s

Annons
Postat
Tjena tjoho, är en hobbyamatör studiokille som undrar över en ganska banal men inte helt oviktig detalj.

När man recordar, viken nivå bör man spela in på. Alltså vilken nivå på insignalen.

Jag har alltig ställt in så att mätarn inte lyser gult eller rött.

Nu föstår ju t.o.m jag att det är olika beroende på vad man ska spela in, hur man ska spela in, vad man vill

uppnå och med vad man spelar in. Men finns det något siffervärde på vad som är allmänt bra.

Rock on /s

Jag brukar lägga mig på -3db

Postat

Som regel är det alltid bäst att spela in med så hög nivå som möjligt, utan att det någonsin klipper (digital dist låter inte kul... 😉 ).

Detta gäller framför allt om du spelar in i 16-bits upplösning. Om du i stället spelar in i 24-bits upplössning, så kan du tillåta dig att vara slarvigare och i stället sikta på kanske -6dB eller rentav -10dB, utan att riskera sämre ljudkvalitet - och du behöver inte övervaka det lika noga, eftersom det blir mindre risk att nivån blir för hög. 😄

Elof (oregistrerad)
Postat
Som regel är det alltid bäst att spela in med så hög nivå som möjligt, utan att det någonsin klipper (digital dist låter inte kul... 😉 ).

Detta gäller framför allt om du spelar in i 16-bits upplösning. Om du i stället spelar in i 24-bits upplössning, så kan du tillåta dig att vara slarvigare och i stället sikta på kanske -6dB eller rentav -10dB, utan att riskera sämre ljudkvalitet - och du behöver inte övervaka det lika noga, eftersom det blir mindre risk att nivån blir för hög. 🙂

Jag brukar inte nosa mycket högre än -12dbFS. Det blir ju crazy nivåer om det ska ut i analoga burkar när man spelar in och försöker komma nära nollan. Det kan även blir crazy nivåer UT ur analoga burkar om man ska försöka kräma upp till nära nollan in i omvandlaren.

sparven (oregistrerad)
Postat

Tackar för svaren lads, de kommer komma till användning :rolleyes:

• 3 veckor senare...
Postat

hänger på med lite frågor...

1. Tycker det är lite svårt med inspelningen, det klipper lätt, även om vi försöker hitta högsta ljudet innan inspelning är det alltid nån som höjer när det börjar bli lite exalterat, kan man köra med nån kompressor eller liknande från mixern som sätter en övre limit, eller en mjukvarudito i datorn, när man spelar in?

2. vi har syntar, dig trummor, elgitarr och mickar till mixer, sen in i datorn. Antar om man sammanfattar era svar ovan att en lagom input skulle bli 24 bitar, -6 eller -8 som högsta nivå?

3. Hur gör man sen då? Om jag nu vill ha ned det till 16 bitar. För att skära bort överflödet i 24 bitars inspelningen. Eller räcker det att köra normalise?

Postat

1. Tycker det är lite svårt med inspelningen, det klipper lätt, även om vi försöker hitta högsta ljudet innan inspelning är det alltid nån som höjer när det börjar bli lite exalterat, kan man köra med nån kompressor eller liknande från mixern som sätter en övre limit, eller en mjukvarudito i datorn, när man spelar in?

Du måste få in rätt nivå till ljudkortet, så det går inte att lösa med mjukvara. Kör på en lägre nivå in till ljudkortet och spela in i 24-bit.

2. vi har syntar, dig trummor, elgitarr och mickar till mixer, sen in i datorn. Antar om man sammanfattar era svar ovan att en lagom input skulle bli 24 bitar, -6 eller -8 som högsta nivå?

Helt ok. 😲

3. Hur gör man sen då? Om jag nu vill ha ned det till 16 bitar. För att skära bort överflödet i 24 bitars inspelningen. Eller räcker det att köra normalise?

Varför ska du skära bort "överflödet"? Det är bäst att låta det ha bästa möjliga upplösning hela vägen fram till Mastering, så låt allt vara kvar i 24-bit tills det är dags att lägga det på en audio-CD. När det ska brännas till audio-CD, så kör man med Dithering ner till 16-bit på slutmixen, som sista åtgärd före bränning.

Postat

1. så man kör inte in med dynamisk kompression från mixern till datorn, som en sorts säkerhet, eller blir det bara sämre? måste tillägga att för närvarande kör vi bara i 2 kanaler. vi kommer så småningom införskaffa nån 16-kanalare tror jag, fast då kör man väl in i den istf datorn antar jag.

tack för svaren 😲

Postat
1. så man kör inte in med dynamisk kompression från mixern till datorn, som en sorts säkerhet, eller blir det bara sämre? måste tillägga att för närvarande kör vi bara i 2 kanaler. vi kommer så småningom införskaffa nån 16-kanalare tror jag, fast då kör man väl in i den istf datorn antar jag.

tack för svaren 😛

det kan du göra

förutsättningar: du bör veta vad du gör å hur du ställer kompressorn (hårdvaru)

vill du påverka ljudbilden eller vill du bara hindra överslag?

du kan göra bägge men du bör veta hur du ska ställa olika inställnigar för att få det som du vill

i övrigt: DISCIPLIN!

alltid nån som höjer när det börjar bli lite exalterat

om ni ställer en lagom nivå för inspelning, varför vrider ni sen upp ljudet?

eller omvänt - ställ en lagom nivå som klarar när ni blir exalterade

Postat

ok, jag svamla lite kanske

så här mena jag

vi ställer in en bra nivå och testar med högt ljud så det inte blir för högt när vi spelar in

av nån konstig anledning är det ändå någon som höjer (inte jag 🙂 )

därför tänkte jag att man kunde ha någon smart anordning som automatiskt stoppar inspelningsnivån vid exv -6

typ en kompressor, limiter el ngt liknande (termostat?)

inte som förändrar ljudbilden eg. dvs som förstärker tysta ljud

kanske är limiter jag söker?

Disciplin har dock en dämpande inverkan på utlevelsen vilket jag ser som en förlust av inputs (sound, feeling)

annars är det ju inget dumt med det 😎

Postat
vi ställer in en bra nivå och testar med högt ljud så det inte blir för högt när vi spelar in

Disciplin har dock en dämpande inverkan på utlevelsen vilket jag ser som en förlust av inputs (sound, feeling)

utlevelsen, sound å feeling har inget att göra med att man springer å smyghöjer sin förstärkare efter att ljudet är färdiginställt - det är ren egotripp å ett vanligt problem speciellt live

disciplin i detta fallet är att helt enkelt ge fan i att smyghöja sig själv

annars måste du ge utrymme vid inställningen - vilket blir en gissningslek - eller använda kompressor/limiter vilket ändrar dynamiken på ett sätt som du tydligen inte vill

jag rekommenderar dig ett genröst tak upp till noll, dessutom ev en stenhård limiter som inte börjar arbeta förrän uppe vid nollstrecket å bara hindrar hemska spikar, å sist ett snack med dina polare om att ge fan i att ändra inställningarna efter att inställningarna är gjorda 😄

Elof (oregistrerad)
Postat
ok, jag svamla lite kanske

så här mena jag

därför tänkte jag att man kunde ha någon smart anordning som automatiskt stoppar inspelningsnivån vid exv -6

typ en kompressor, limiter el ngt liknande (termostat?)

inte som förändrar ljudbilden eg. dvs som förstärker tysta ljud

kanske är limiter jag söker?

annars är det ju inget dumt med det 😄

Varför inte bara skita i att ligga så högt? -6 dBFS finns ingen anledning att nå.

-6 kan se rätt svagt ut på många DAW mätare för att de är exponentiella, vilket är smått idiotiskt (nån kvarleva från 16bits tiden?) eftersom man ligger alldeles för högt med allt och sen går det i taket på masterregeln när allt summeras.

Ligg svagare in i omvandlaren helt enkelt, det kommer bara underlätta allt.

Postat

ok tack jag ska begrunda era råd 😲🙂

hoppas killen har 24 bitars nurå så får vi se

ja jo , problemet är väl i första hand peakarna

därav har våra 2 sista jam fått sångtexter - jävla peakare

jag tror dessutom att jag missuppfattat inställningarna

men vi kommer nog fram till något

limiter låter intressant, får se om mixern har nån sån

eller om det finns nån mjukvarudito

disciplin eller egotripp - tja, det är ganska mycket egotripp tror jag

det är så vi spelar för tillfället

ja vi behöver nog ett generöst tak

jag tror vi hade det i början men då blev det för lågt

24-bitars verkar ju vara ett intressant alternativ

så jag hoppas han har det

Elof (oregistrerad)
Postat
ok tack jag ska begrunda era råd 😲🙂

hoppas killen har 24 bitars nurå så får vi se

ja jo , problemet är väl i första hand peakarna

därav har våra 2 sista jam fått sångtexter - jävla peakare

jag tror dessutom att jag missuppfattat inställningarna

men vi kommer nog fram till något

limiter låter intressant, får se om mixern har nån sån

eller om det finns nån mjukvarudito

disciplin eller egotripp - tja, det är ganska mycket egotripp tror jag

det är så vi spelar för tillfället

ja vi behöver nog ett generöst tak

jag tror vi hade det i början men då blev det för lågt

24-bitars verkar ju vara ett intressant alternativ

så jag hoppas han har det

Mjukvarukompression löser inte era problem eftersom den sker efter omvandlingen.

Mixern lär inte ha en limiter.

Enda problemet är för stark nivå in i omvandlaren (ljudkortet), dra gainratten motsols, sen är det löst.

Det är inte rocket science att ställa en bra inspelningsnivå.

Postat
Vissa peakar är så snabba att mätare i tex Pro Tools (som för övrigt vissa gurs menar är kassa) så jag siktar inte speciellt högt. Sikta på -10dB så kommer dina peakar att gå några dB över detta vid tagning sen.

ok tack

tror inte vi kollar mätarna utan wav filen direkt i audacity

det låter kanske knäppt - men såna är vi 😆

funderar på om man kan köra in fler kanaler direkt in i datorn exv 12 stycken samtidigt, finns det speciella ljudkort för det? eller hur gör man? måste man skaffa en mixer med separat inspelning? (undrar om inte roland sonic cell klarar det)

Postat
Vissa peakar är så snabba att mätare i tex Pro Tools (som för övrigt vissa gurs menar är kassa) så jag siktar inte speciellt högt. Sikta på -10dB så kommer dina peakar att gå några dB över detta vid tagning sen.

ok tack

tror inte vi kollar mätarna utan wav filen direkt i audacity

det låter kanske knäppt - men såna är vi 😆

funderar på om man kan köra in fler kanaler direkt in i datorn exv 12 stycken samtidigt, finns det speciella ljudkort för det? eller hur gör man? måste man skaffa en mixer med separat inspelning? (undrar om inte roland sonic cell klarar det)

Ingen koll på Roland Sonic Cell, men det är alltså ditt ljudkort som avgör hur många fysiska kanaler du kan spela in. Givetvis processorkraft mm i datorn kommer påverka hur mycket den orkar med. En Digi 003 Rack tex klarar 18 kanalers ljudinspelning.

Postat

Normalise, det blir ett big no-no på det 😆 Normalisering kan bara degradera digital audio då det förlänger de binära orden genom en vidare uträkning. Jag citerar min vän Bob Katz: "It's also a myth that normalization improves sound quality of a recording: in fact, it can only degrade it. Technically speaking, normalization only adds one more degrading calculation and resulting quantization distortion..."

Ur boken "Mastering Audio" som jag just nu plöjer mig genom, tänk vad roligt det kan vara att studera ibland 😆

Postat (redigerat)

normalise...

ah härligt, det var gött att höra, då är jag inte helt bakom flötet då :rolleyes:

fast jag antar att du kommer få mothugg, verkar ju vara rätt vanligt att normalisera

Redigerat av dokido
Postat

Normalise, det blir ett big no-no på det :rolleyes: Normalisering kan bara degradera digital audio då det förlänger de binära orden genom en vidare uträkning. Jag citerar min vän Bob Katz: "It's also a myth that normalization improves sound quality of a recording: in fact, it can only degrade it. Technically speaking, normalization only adds one more degrading calculation and resulting quantization distortion..."

Ur boken "Mastering Audio" som jag just nu plöjer mig genom, tänk vad roligt det kan vara att studera ibland 🤪

Visst - varje bearbetning tär lite grand på ljudkvaliteten (åtminstone teoretiskt) och riskerar att lägga till artefakter, men det enda normala dödliga behöver tänka på när det gäller normalisering, är att bruset höjs lika mycket som musikinnehållet i filen.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag citerar en känd seglare: Det skall kännas kräm...

Sedan hur man får kräm tycker jag är skitsamma. Men jag normaliserar inte mina spår. Det blir kräm ändå!

Redigerat av drloop
Postat

Glömde nämna det. Jag normaliserar aldrig enskilda spår. Slutmixen normaliserar jag om låtens karaktär inte tillåter kompression.

Normalisering är alltså i stort sett en överflödig funktion, om man inte behöver den för att få upp nivån på en skitbra inspelning där man missade att ställa inspelningsvolymen på en vettig nivå... :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.