macot Postat 16 oktober 2004 Postat 16 oktober 2004 Jag har ett Phonic MU1705 mixerbord samt ett EMU 0404 ljudkort Micken - Preamp - är kopplat till line 1 Ljudkortets OUTPUTS är kopplade till line6 (L) line7 ® Aktiva monitorerna är kopplade till Group och från Main går sladden till ljudkortets INPUTS. Hörlurarna går i Phones. Problemet Genom L/R(main) / GP(group)-knappen (på Line1) väljer jag att ljudet ska skickas från Micken(line1) till Main (alltså vidare till datorn) Jag vet inte om den kopplingen är rätt för nu ändrar jag mickens "gain" till ljudkortet både på Line 1:s Gain och på Line 1:s volymregel, samt på Main-volymregeln. Jag vill använda Line 1s volymregel för att ändra volymen på medhörningen i hörlurarna utan att jag ändrar det utgående mickljudet som går vidare till ljudkortets INPUTS. Hur ska jag koppla? Ska jag kanske använda 2T Rec uttaget på mixern till ljudkortets INPUTS?
Lundin Postat 16 oktober 2004 Postat 16 oktober 2004 (redigerat) Line 1's regel kan du inte ändra utan att volymen ändras på utgången eftersom den styr hur stark mikrofonsignalen ska vara i mixen För att ändra medhörningen i lurarna har du Controlroom eller phones för det ändamålet.. när du ställer regeln för micksignalen vill du ju ha den så optimal som möjligt hela tiden för att då få en så bra inspelning som möjligt.. drar du ner Line 1's regel blir ju inspelningen lägre.. Edit: Kollade manualen och... såg att det var en rätt användbar mixer, med controlroom, 2 bussar, efx-send m.m Jag skulle nog testa att skicka någon av bussarna till ljudkortets ingångar istället och använda MAIN out till monitorerna ( eller Controlroom out ) Om du använder bussarna kan du skicka ut ett eller flera ljud - separerat från main-mix, vilket kanske är att föredra om du t.e.x har en sångerska som står o sjunger till din låt, men du bara vill spela in sången utan alla instrument... Hon kommer fortfarande höra hela instrumenteringen...men det som hamnar på hårddisken är bara hennes sång... det blir ganska omöjligt om du har main-out kopplat till ljudkortet Redigerat 16 oktober 2004 av demoniqus
macot Postat 16 oktober 2004 Trådstartare Postat 16 oktober 2004 Tack för svaret ! Men om jag ändrar volymen till Phones så ändras ju även volymen från musiken som spelas upp från datorn .. . ? Jag vill endast ändra volymen på micksignalens volym i hörlurarna. Jag skulle nog testa att skicka någon av bussarna till ljudkortets ingångar Vilka bussar? :/ Japp jag vill bara spela in sång utan alla instrument. mixerbordet http://www.phonic.com/products/individual_.../mu1705zoom.jpg
Lundin Postat 16 oktober 2004 Postat 16 oktober 2004 Ok..bussarna kallas också Groupchannels...mitt misstag... och det var tydligen bara 1 buss... group 1 o 2??.. Hursomhelst..prova att ta in retursignalen från ljudkortet i 2-t rtn istället..det är en medhörningsingång som tidigare var vanlig som kassettretur eller bandspelarretur ( gamla analoga grejern alltså.) och den ska inte påverkas av reglarna. Dessutom kan du ju ändra utsignalen från din sequencer eller inspelningsprogram och på så sätt få lägre lyssningsvolym i lurarna... på det sättet påverkas inte inspelningsnivån
Esset Postat 28 oktober 2004 Postat 28 oktober 2004 jag skulle skicka sången (kanal 1) till datorn via aux tappningen och sen köra ljudkortet utgångar in på kanal 6-7 så kan du mixa rätt friskt med medhörningen och samtidigt bara spela in sången (se till att aux är ned vriden på samtliga andra kanaler än där du kopplat micken)
android Postat 28 oktober 2004 Postat 28 oktober 2004 (redigerat) jag skulle skicka sången (kanal 1) till datorn via aux tappningen och sen köra ljudkortet utgångar in på kanal 6-7 så kan du mixa rätt friskt med medhörningen och samtidigt bara spela in sången (se till att aux är ned vriden på samtliga andra kanaler än där du kopplat micken) Håller med! Och har du bara ställt "snäppen" bredvid aux-ratten på sångkanalen till "pre" (tror jag och Esset), så kan du ställa sångnivån ut i lurarna utan att signalen till datorn ändras. Edit: Tänkte som sagt lite fel... Redigerat 28 oktober 2004 av android
Esset Postat 28 oktober 2004 Postat 28 oktober 2004 Håller med!Och har du bara ställt "snäppen" bredvid aux-ratten på sångkanalen till "post" (tror jag, rätta mig om jag har fel!), så kan du ställa sångnivån ut i lurarna utan att signalen till datorn ändras. Den måste stå på PRE alltså före regel står den på POST så ändras volymen till datorn när du rör på regeln
android Postat 28 oktober 2004 Postat 28 oktober 2004 Ok, tänkte tydligen åt fel håll... Har ändrat däruppe för att undvika ytterligare förvirring.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.