Jump to content
Annons

HD med 120GB 7200rpm eller 250GB 5400rpm?


Shii (oregistrerad)

Recommended Posts

Shii (oregistrerad)

Jag ska byta ut min gamla stationära mot en bärbar. Tyvärr kommer jag behöva kompromissa på prestandan pga ekonomiska skäl, men jag vill endå få ut så mycket som möjligt av pengarna.

Det jag undrar mest över är att jag (för samma kostnad) kan välja mellan en hårddisk på 120GB 7200rpm och en på 250GB 5400rpm. Vad är att prioritera, varvtal eller utrymme? Jobbar mycket med samplingar och pluggar så det vore bra med mycket utrymme för bibliotek osv men samtidigt har jag hört att högt varvtal är att föredra när man jobbar mycket med samplingar. Stämmer detta?

Nu när jag endå är igång tänkte jag även ställa lite bonusfrågor:

Grafikkortet som följer med är ett sånt där inbyggt som äter av ram-minnet som jag har förstått det, nämligen en Intel GMA X3100. Men eftersom jag tidigare klarat mig okej på 1gb ram och nu kommer att ha 2gb i min nya så borde jag väl klara mig fint endå?

Vad är det för större skillnader på processorerna Intel Core Duo och Intel Core 2 Duo?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror på om du ska använda en extern hårddisk också.

5400-varvaren duger som systemdisk. Skaffa en extern Firewire-hårddisk där du lägger musikprojekten/instrument/samplingar osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

7200rpm är snabbare men låter mer, prestandan för dig lite nämare än stationärdators hårddiskar men inte riktigt. Kan du komplettera med en extern hårddisk så skulle jag alla gånger ta en 7200 om prisskillnaden inte är för stor. Vet inte vad du har för samplingar men har du den som enbart inspelnings och mix dator så räcker 120 GB längre än man tror.

Grafikkortet kommer sluka lite ram men det gör alla mobilagrafikkretsar då de lånar från ramminnet vid behov, det är återigen en fråga gällande dina samplingar, använder du extremt mycket så kan det vara för lite men för de flesta är det nog.

Coreduo är sämre och äldre än Core2duo och då processorn spelar stor roll för mixning och inspelning bör du inte snåla med den. En processor i 7000 serien om du väljer en äldre bärbar eller en processor i 8000 serien om du väljer en nyare bärbar är att föredra.

Vad har du för budget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...