guitarpilot Postat 16 mars 2008 Dela Postat 16 mars 2008 Det verkar inte bättre än att min Epiphone Les Paul Standard har fått sig en spricka från sadeln snett ner på halsen 7-8 cm och en liten spricka på andra sidan av sadeln... Jag kan inte avgöra om det är trät eller bara lacken som har spruckit, men det ser i vilket fall inte roligt ut! Jag köpte den begagnad så jag vet inte vad som kan ha hänt med den innan jag fick den, men jag undrar iaf om man kan laga det innan den går av helt. 😄 Eller måste man byta hela halsen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 16 mars 2008 Dela Postat 16 mars 2008 Det verkar inte bättre än att min Epiphone Les Paul Standard har fått sig en spricka från sadeln snett ner på halsen 7-8 cm och en liten spricka på andra sidan av sadeln... Jag kan inte avgöra om det är trät eller bara lacken som har spruckit, men det ser i vilket fall inte roligt ut! Jag köpte den begagnad så jag vet inte vad som kan ha hänt med den innan jag fick den, men jag undrar iaf om man kan laga det innan den går av helt. 😄 Eller måste man byta hela halsen? epiphone:arna har en tendens att spricka i limningen mellan hals och greppbräda uppe vid halssadeln. ett halvenkelt ingrepp att limma, men dessvärre kan man för utseendets skull behöva lacka om där med..kan bli lite knepigt då.. och framförallt dyrt.. har halsen spruckit rakt över eller längs med eller hur har den spruckit?? posta gärna bilder så man ser hur det ser ut.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
guitarpilot Postat 16 mars 2008 Trådstartare Dela Postat 16 mars 2008 Vänster sida: Höger sida: Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 16 mars 2008 Dela Postat 16 mars 2008 aha, så det är på båda sidor.. tyvärr är det inte ovanligt att gibsonstyle huvuden går sönder.. här syns en itusågad hals/huvuddel och anledningen till att de så lätt går sönder är att det är så pass lite material som hålle ihop hela skiten.. 😉 svårt att se på dina bilder, men jag skulle tippa på att lacken har spruckit på grund av att instrumentet fått några törnar.. och du kan förmodligen spela på tills att sprickan blir ännu större.. vill du akut få den lagad kan du höra av dig till mig eller någon annan instrumentmeckare.. finns ett gäng i sthlm, sen finns GNU-Lars på västkusten med.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
guitarpilot Postat 16 mars 2008 Trådstartare Dela Postat 16 mars 2008 okej, jag kör väl på då, och får väl vara ännu mer försiktig än innan! Hur mycket skulle det kosta att laga den? Och vad är de som görs med den då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 16 mars 2008 Dela Postat 16 mars 2008 okej, jag kör väl på då, och får väl vara ännu mer försiktig än innan! Hur mycket skulle det kosta att laga den? Och vad är de som görs med den då? bra...försiktigt är bra! 😉 när man lagar den får man först försöka få en övverblick på hur pass stor sprickan är, sen får man försiktigt öppna up hålet och få in lim. sen ska allt pressas ihop och torka ordentligt.. innan man låter den torka och efter att man satt dit limtvingar så torkar man bort överflödigt lim.. efteråt så rengör man så inget lim syns, putsar och lackar. i värsta fall kan man få slipa ner lacken grundligt och lacka om hela halsen.. om det visar sig vara en större spricka kan man vara tvungen att ta bort lacken kring det området och sen laga.. då måste man lacka om halsen med.. annars blir det lätt färgskiftningar i lacken, och det är inte alltid så snyggt.. beroende på vem som lagar den kan det gå runt tusingen.. ibland mer ibland mindre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.