Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hade tänkt att flytta in micen från det värdelöst dämpande rummet till en garderob, detta utan att lägga ut ett öre (dyra festivaler i sommar 😄), alltså genom att enbart använda sig av saker som redan finns i hemmet (täcken, filtar etc. etc.)

Så för att göra ett antal långa frågor korta; hur bör jag göra? Filtar, täcken? Hur bör jag placera/hänga dem? Placering av mic? Etc. etc.

Alla tips och rekommendationer välkomnas.

dsc07154zf2.jpggarderobsmttxv0.jpg

Redigerat av falskpost
Annons
Postat

Jag tror på filtar eller ludna täcken på dom tre väggarna inne i garderoben och något liknande i taket, så du har något som fångar upp eventuella reflektioner som uppstår när du sjunger in i garderoben.

drloop (oregistrerad)
Postat

Ångest!

Postat (redigerat)
Hade tänkt att flytta in micen från det värdelöst dämpande rummet till en garderob, detta utan att lägga ut ett öre (dyra festivaler i sommar 😉), alltså genom att enbart använda sig av saker som redan finns i hemmet (täcken, filtar etc. etc.)

Så för att göra ett antal långa frågor korta; hur bör jag göra? Filtar, täcken? Hur bör jag placera/hänga dem? Placering av mic? Etc. etc.

Alla tips och rekommendationer välkomnas.

Steg ett: Ge upp garderoben! Även om du skulle fylla dem med prof. dämpmaterial så skulle det låta burkigt. Man behöver luft omkring sig för att inte få en massa läskiga reflexioner. Ett vanligt vardagsrum låter betydligt bättre än en trång dämpad garderob enligt mig. Minst 10 m2 vill jag ha i ett sångbås.

På vilket sätt är rummet "värdelöst" dämpat ? En soffa eller säng (eller båda) suger upp en hel del. Har du en garderob så öppna dörrarna. Det är också bra med diffusion så bokhyllor och andra föremål som kan diffusera ljudet är bra. Se upp för parallella ytor där du kan få ett sk fladdereko. Klappa i händerna så kan du hitta problemställen. Häng upp tjocka filtar och täcken på kala ytor för att eliminera dessa problem. Sätt lite små krokar i taket så att du lätt kan ta ner dem igen. Häng dem en bit ut från väggen så dämpar de ännu bättre.

Matte

Redigerat av Audiorent
Postat

Har du två fulla garderober bredvid varandra? Öppna dörrarna och släng upp resten av dina kläder på dörrarna och lägg en madrass på dörrarna. Backa in mellan dörrarna, som nu är belamrade med kläder, så att du har ryggen mot garderoberna. Ställ micken framför dig och sjung ut mot rummet. Billigaste sångbåset du kan tänka dig. Reflektionerna som rummet skapa borde släckas ut av kläderna i garderober och på dörrarna. Billigare går det inte att komma. (OK, det blri inte perfelt men i alla fall bättre.)

Sjunger du in mot en garderob som är full av akustikmaterial så kommer micken ändå fånga samtliga reflektioner som kommer från rummet bakom dig. Låter med andra ord kass. Precis som Matte sa här ovan.

Postat

Tack för svaren!

På vilket sätt är rummet "värdelöst" dämpat ? En soffa eller säng (eller båda) suger upp en hel del.

Rummet är ungefär 5*3 meter och möblaget består endast av en massa instrument och ett skrivbord, vilket bör vara rätt värdelöst dämpat om jag inte med mina minimala kunskaper inom ämnet har fel?

Har du två fulla garderober bredvid varandra? Öppna dörrarna och släng upp resten av dina kläder på dörrarna och lägg en madrass på dörrarna. Backa in mellan dörrarna, som nu är belamrade med kläder, så att du har ryggen mot garderoberna. Ställ micken framför dig och sjung ut mot rummet. Billigaste sångbåset du kan tänka dig. Reflektionerna som rummet skapa borde släckas ut av kläderna i garderober och på dörrarna. Billigare går det inte att komma. (OK, det blri inte perfelt men i alla fall bättre.)

Det är just det "krånglet" och fixandet jag vill komma ifrån. Alltså att enbart ha allting samlat på ett ställe utan att behöva hänga upp och fixa när jag ska spela in för att sedan behöva plocka ner allting när jag är klar för att det inte ska se ut som när en 7-åring leker kojbygge.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.