Jump to content
Annons

Köpa nytt ljudkort...


gewden

Recommended Posts

Hej hej!

Har lite problem med när jag spelar in och är lite nybörjare så nu önskar jag lite hjälp. Jag misstänker att det är ett nytt ljudkort jag behöver.

Jag använder mig av cubase sx3 när jag spelar in och har väldigt hög latency in och innan ljudet kommer ut igen är det nästan en sekund! Vad jag har förstått så beror det på mitt ljudkort och jag förstår att ett nytt måste införskaffas. (Har bara något standard som jag fick till min pc)

Nu till det intressanta:

Jag införskaffade nyligen Guitar Rig 3. Demos från deras hemsida låter helt underbart vilket det självklart inte gör för mig. Beror det här också på ljudkortet? Jag spelar hårdrock och är mest intressrad av att lyckas få till ett fint distat ljud. Väljer jag någon av de inbyggda inställnigrna för ett sådant låter det väldigt, väldigt mesigt och ökar själv och lägger på mer dist så brusar det väldigt mycket och ljudet blir allt annat än vackert.

Kopplar gitarren direkt i line in på ljudkortet. Inget emellan.

Sammanfattningsvis: 🙂

Jag vill alltså ha ett ljudkort som sänker latencyn och som samtidigt funkar bra med guitar rig 3 (om det nu är det som är felet). Gärna externt. Har en budget på runt 2000 ungefär. Är tacksam för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej hej!

Har lite problem med när jag spelar in och är lite nybörjare så nu önskar jag lite hjälp. Jag misstänker att det är ett nytt ljudkort jag behöver.

Jag använder mig av cubase sx3 när jag spelar in och har väldigt hög latency in och innan ljudet kommer ut igen är det nästan en sekund! Vad jag har förstått så beror det på mitt ljudkort och jag förstår att ett nytt måste införskaffas. (Har bara något standard som jag fick till min pc)

Nu till det intressanta:

Jag införskaffade nyligen Guitar Rig 3. Demos från deras hemsida låter helt underbart vilket det självklart inte gör för mig. Beror det här också på ljudkortet? Jag spelar hårdrock och är mest intressrad av att lyckas få till ett fint distat ljud. Väljer jag någon av de inbyggda inställnigrna för ett sådant låter det väldigt, väldigt mesigt och ökar själv och lägger på mer dist så brusar det väldigt mycket och ljudet blir allt annat än vackert.

Kopplar gitarren direkt i line in på ljudkortet. Inget emellan.

Sammanfattningsvis: 🙂

Jag vill alltså ha ett ljudkort som sänker latencyn och som samtidigt funkar bra med guitar rig 3 (om det nu är det som är felet). Gärna externt. Har en budget på runt 2000 ungefär. Är tacksam för alla svar!

Köp inte M-audios FW410. Annars finns det flera andra som funkar bra, t ex Mbox 2 har jag hört mycket gott om o då får man ju Protools LE på köpet också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mbox 2 kostar ju 5000 så jag antar att det är utanför din prisklass. Skulle rekommendera Presonus Inspire eller Firebox(tror jag den heter) som är firewirekort och bör ha lägre latency än Mbox 2 som använder usb. Om du får bra ljud i guitarrig beror mycket på mickarna i gitarren och ditt eget spel, sen är tagningarna på Natives hemsida dubbade många gånger och med flera olika inställningar, dvs många olika modeller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopplar gitarren direkt i line in på ljudkortet. Inget emellan.
Inte så konstigt om det låter tunnt och brusigt. Skaffa en DI-box? 😄

Det bästa för dig är att skaffa ett ljudkort med instrumentingång där du kan plugga på gitarren direkt.

Line6 TonePort UX2 kan nog vara ett passande val för dig. Kostar 2295:- i Sverige, en aning billigare om du köper från Tyskland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopplar gitarren direkt i line in på ljudkortet. Inget emellan.
Inte så konstigt om det låter tunnt och brusigt. Skaffa en DI-box? 😄

Det bästa för dig är att skaffa ett ljudkort med instrumentingång där du kan plugga på gitarren direkt.

Line6 TonePort UX2 kan nog vara ett passande val för dig. Kostar 2295:- i Sverige, en aning billigare om du köper från Tyskland.

Presonus Inspire har också instrumentingång och är dessutom billigare, 2000kr. Nackdelen med The TonePort UX2 är ju gränssnittet men fördelen är förstärkarmodelleringarna, line6 har väldigt bra sådana anser jag. Vad har du för dator?

Link to comment
Dela på andra sajter

har du testat asioforall drivrutiner för alla ljudkort, de kan säkert förbättra latencyn.

köp ett firewire kort, det finns nått för runt 2000:- och även billigare

4sound har ett för 995:- och musikbörsen ett för 1395:- som ska vara helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Om jag har förstått det rätt så behöver jag ett ljudkort med intrumentingång alltså. Det skulle ge mig en fin signal? Är det en sådan DI-box i dessa ljudkort? Eller har jag förstått det helt fel? Ny får ursäkta 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag har förstått det rätt så behöver jag ett ljudkort med intrumentingång alltså.
Ja.
Det skulle ge mig en fin signal?
Ja.
Är det en sådan DI-box i dessa ljudkort?
På sätt och vis... Du behöver inte omvandla signalen om du har ett ljudkort med instrumentingång. Men en box har också andra användningsområden. Med DI-box kan du också skicka vidare signalen till en ev. gitarrförstärkare samtidigt som du tar en linesignal till datorn.
Eller har jag förstått det helt fel? Ny får ursäkta 😉
Nepp, köp ett ljudkort och använd ASIO-drivrutinerna.

Som en bonus får du dessutom bättre latency/minska fördröjningarna av ljudet, så då är bägge problemen lösta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Tack för all hjälp. Mycket trevligt.

En sista fråga bara: Har tittat in mig på en firebox nu. Skulle den lösa mina problem? Speciellt med guitar rig 3. Latencyn löser den ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej!

Har lite problem med när jag spelar in och är lite nybörjare så nu önskar jag lite hjälp. Jag misstänker att det är ett nytt ljudkort jag behöver.

Jag använder mig av cubase sx3 när jag spelar in och har väldigt hög latency in och innan ljudet kommer ut igen är det nästan en sekund! Vad jag har förstått så beror det på mitt ljudkort och jag förstår att ett nytt måste införskaffas. (Har bara något standard som jag fick till min pc)

Nu till det intressanta:

Jag införskaffade nyligen Guitar Rig 3. Demos från deras hemsida låter helt underbart vilket det självklart inte gör för mig. Beror det här också på ljudkortet? Jag spelar hårdrock och är mest intressrad av att lyckas få till ett fint distat ljud. Väljer jag någon av de inbyggda inställnigrna för ett sådant låter det väldigt, väldigt mesigt och ökar själv och lägger på mer dist så brusar det väldigt mycket och ljudet blir allt annat än vackert.

Kopplar gitarren direkt i line in på ljudkortet. Inget emellan.

Sammanfattningsvis: 😛

Jag vill alltså ha ett ljudkort som sänker latencyn och som samtidigt funkar bra med guitar rig 3 (om det nu är det som är felet). Gärna externt. Har en budget på runt 2000 ungefär. Är tacksam för alla svar!

Köp inte M-audios FW410. Annars finns det flera andra som funkar bra, t ex Mbox 2 har jag hört mycket gott om o då får man ju Protools LE på köpet också.

hehe, varför inte?

Har ett och det funkar kalas!

Efter att installerat senaste drivers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Tack för all hjälp. Mycket trevligt.

En sista fråga bara: Har tittat in mig på en firebox nu. Skulle den lösa mina problem? Speciellt med guitar rig 3. Latencyn löser den ju.

Den skulle fungera bra, däremot rattar den inte guitar rig åt dig 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är inte att ratta guitar rig utan att allt låter skit i det med mitt nuvarande kort. Av att döma av hjälpen jag fått här är det för att jag får för dålig signal från guran. Det är varken fel på den eller mitt spelande 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Då du kommer få bra mycket starkare signal, utan att du behöver öka på gainen så mycket, kommer du få en betydligt bättre signal i instrumentingångarna på kortet och därmed bättre ljud in i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Var det jag hade hoppats på. Tack, tack 😛

Just nu måste jag öka gain så mycket att till sist låter som jag står i en grotta med korsdrag eller något när jag inte spelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är inte att ratta guitar rig utan att allt låter skit i det med mitt nuvarande kort. Av att döma av hjälpen jag fått här är det för att jag får för dålig signal från guran. Det är varken fel på den eller mitt spelande :rolleyes:

Menade bara att om du skaffar en Firebox är det inte utrustningen det är fel på om du inte får till det 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...