Jump to content
Annons

Val av ljudkort, M-Audio MobilePre?


Qbert

Recommended Posts

Hej!

Det här blir mitt första inlägg här.

Då jag har valt att köra linux på min laptop är valet av ljudkort minst sakt begränsat, framförallt om man vill vara säker på att det fungerar och att man inte blir allt för fattig. Det ljudkort som tydligen skall fungera bra är bland annat M-Audio MobilePre. Det går att köpa ett sådant begagnat, billigt. Men. Så vitt jag har förstått är det förra generationens ljudkort.. USB 1.1, 16-bit/44.1kHz. Jag vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig av ett sådant ljudkort. Kommer att spela in akustisk gitarr och sång via en stormembransmic och lina bas. Eventuellt lägga på lite trummor om det finns något bra program för det. Jag vill ju naturligtvis att det ska låta bra och att ljudkvalitén inte ska vara något jag snabbt kommer att störa mig på.

Passar ljudkortet för mina behov eller bara för plånboken? För jag vill helst inte vara för snål vad det gäller ljudkort på grund av ljudkvalitén... men det verkar inte finnas så mycket att välja på i de billigare prisklasserna.

(Jag har kikat på alsa-projektets hemsida. Men det är väääldigt luddigt vad som fungerar bra och inte.)

Redigerat av Qbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ljudkvaliteten är oftast tillräcklig på ett sådant kort så det är väl ok. Det du bör ha i åtanke är att lantencyn inte blir den bästa pga USB gränssnittet så att spela in sång och gitarr samtidigt blir nog ingen hit(men detta kan du ju alltid göra var för sig, vilket oftast blir bättre). Fantommatning får du fixa på annat sätt då ljudkortet saknar det så en mixer eller preamp kommer du behöva.

Jag skulle personligen hellre vilja ha ett ljudkort med inbyggda preamps och fantommatning samt firewireinterface då det är viktigt med latency för mig, men då utbudet som går att använda i linux är begränsad antar jag att man tager vad man haver.. Något som inte framkommer nog ofta tycker jag är m-audios drivrutiner, i alla fall för pci-korten, dessa är väldigt bra och stabila i windows så linux drivrutinerna lär vara helt ok dem med.

*Välkommen hit förresten!*

Redigerat av bozar
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det här blir mitt första inlägg här.

Då jag har valt att köra linux på min laptop är valet av ljudkort minst sakt begränsat, framförallt om man vill vara säker på att det fungerar och att man inte blir allt för fattig. Det ljudkort som tydligen skall fungera bra är bland annat M-Audio MobilePre. Det går att köpa ett sådant begagnat, billigt. Men. Så vitt jag har förstått är det förra generationens ljudkort.. USB 1.1, 16-bit/44.1kHz. Jag vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig av ett sådant ljudkort. Kommer att spela in akustisk gitarr och sång via en stormembransmic och lina bas. Eventuellt lägga på lite trummor om det finns något bra program för det. Jag vill ju naturligtvis att det ska låta bra och att ljudkvalitén inte ska vara något jag snabbt kommer att störa mig på.

Passar ljudkortet för mina behov eller bara för plånboken? För jag vill helst inte vara för snål vad det gäller ljudkort på grund av ljudkvalitén... men det verkar inte finnas så mycket att välja på i de billigare prisklasserna.

(Jag har kikat på alsa-projektets hemsida. Men det är väääldigt luddigt vad som fungerar bra och inte.)

Hejsan och välkommen hit,

Det var en diskussion angående USB på LAU (linux-audio-user) nyss. Du kan hitta den här.

http://news.gmane.org/gmane.linux.audio.users/cutoff=46576

Gå ned till "[LAU] recommendations for usb sound card?" så kan du läsa lite där.

Precis som de säger i diskussionen så är all fördröjning i ALSA:s USB-driver lika. Det var så länge sedan jag körde USB-ljudkort på min laptop så jag minns inte vad jag hade. Men i diksussionen på LAU så anger Dominic Sacré att han kör med 4ms.

En sak som man skall komma ihåg med laptops är att de har SM-bus. Vilket är ett elände i en del burkar. Den kan mycket väl förstöra dina realtidsinspelningar. Jag hade en ACER ett tag som kickade in SMB-saker efter 30s, och 70s. Så höll den på. Att försöka sig på med vettig inspelning på en sån med låg latency funkar helt enkelt inte.

Trumprogram finns det. Det som de flesta använder är nog hydrogen. Själv föredrar jag ett enkelt sequenserprogram (seq24. riktigt enkelt) och fluidsynth. Men det är upp till var och en.

mvh,

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...