Jump to content
Annons

Audiophile 2496 + kompaktmixer?!

Recommended Posts

stipen (oregistrerad)
Postat

Hallå alla kloka människor! Jag har lite dumma frågor som vanligt... =)

Är det någon som har erfarenhet av att köra ett "2496" (som jag har funderingar på att köpa efter att ha läst mycket gott om det) tillsammans med en lite billigare mixer, t.ex. "Behringer UB1002" eller "Phonic MM1002"?

Kommer denna kombination att fungera? Musiken jag gör är mestadels akustisk (frånsett trummorna som jag kommer att använda någon samplad variant av) och jag hade tänkt köpa en kondensatormik typ "ADK A51e" eller liknande för att spela in akustisk gitarr och sång. Bas hade jag tänkt att lina in i bordet om nu det går (eller behöver man en line-box?)

En annan sak jag undrar över är strömförsörjning till kompaktmixerbord, behöver man en förstärkare som driver den eller hur gör man? Hade tänkt lyssna i lurar och i datorhögtalare (tills jag har råd med ett par monitorer) från mixerbordet.

Tacksam för alla svar. Mvh Stipen

Annons
Postat

Har en sådan kombination. Fungerar fint. Nackdelarna beror väl på ren snålhet från min sida. Mikrofonförstärkarna på mitt lilla Behringerbord är bra, men inte de bästa (brus när man drar upp jättemycket). EQ:n har fasta värden (100Hz, 1kHz&10kHz) vilket inte ger så stora möjligheter. Å andra sidan så använder jag externa komp/lim/gate innan "bordet", och nöjer mig med en grovinställning på "det lilla bordet". Resten fixar jag i sequenserprogrammet. Men hade jag valt att tvåla på en extra lusing vid inköp hade jag säkerligen sluppit ovanstående nackdelar.

Strömadapter medföljer vid köp av Behringers kompaktmixer. 😛

stipen (oregistrerad)
Postat

Vad sitter du på för dator? Ingra problem med latency och så?

Postat

Plockade ihop maskinen efter den mjukvara jag använder. Ett ASUS P4P800 deluxe med Celeron 2.6 klockad till 3.2 instoppat i en serverlåda på utförsäljning. 3st KingMax 512:or (Win ME klarar inte mer). 2 st Maxtordiskar (40/80) styckade i 15st 8GB:s partitioner. 2 gamla grafikkort (från en 486:a och en P100MHz:are. Ett M-AUDIO 2496 ljudkort (sitter fortfarande kvar). Minimal installation av WIN ME och kör det selektivt. Inaktiverat COM, USB, skrivarportar mm. Inga bekymmer förutom de dubbla grafikkorten (hade väl egentligen klarat mig med ett). 😉

stipen (oregistrerad)
Postat

Ah ok. Jag har ett Asus P4P800S SE-moderkort och en Celeron 2.4 Ghz, 512 mb RAM och några hårdiskar i olika storlek. Så det är kanske lite på gränsen men jag kommer inte att köra några krävande grejor. I princip bara gitarr, sång, bas och samplade trummor. Så det är väl effekterna som kan ställa till det. Om man har för mycket plug-ins. Var så länge sen jag höll på med sånt här så man känner sig lite vilsen. Gick lite kurser i studioteknik i skolan för 2 år sedan men det har jag inte så mycket nytta av nu ju. =)

Postat

Verkar helt okey. Kan du få i 512 till så blir det ännu bättre. Min uppfattning är att man ska hålla maskinen "lätt", d v s inga tunga drivrutiner för grafikkort, trådlösa möss möss och tangentbord o s v. Lika viktigt tycker jag att det är att hålla nere hårdvaran. Ju färre prylar, desto mindre för processorn att snacka med. Glömde att tillägga att jag hade en DVD-brännare i min maskin, och inget annat.

Men allting handlar om en lyckad kombination och att ha en maskin som fungerar efter ens eget arbetssätt. 😆

stipen (oregistrerad)
Postat

Vilken Behringermixer är det du har förresten? Och angående "min" dator så kan jag inte ändra för mycket då min sambo använder den till skolarbeten i diverse program. Web- och interaktionsdesign och sånt. Så helt "clean" kan jag inte hålla den. 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.