Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

(Jag visste inte var jag skulle lägga den här tråden, ledsen om den ligger fel)

Jag har ett problem som har uppstått från ingenstans, efter att jag har öppnat cubase så lägger allt annat ljud av. Har absolut ingen aning om varför. När jag försöker sätta på en låt i Windows Media Player står det:

"Det går inte att spela upp filen på grund av ett problem med ljudenheten. Det finns eventuellt inte någon ljudenhet installerad på datorn, ljudenheten används kanske av ett annat program, eller också fungerar inte enheten som den ska"

Det känns där som att det kanske borde vara ljudkortet som är paj, men det funkar att spela in och lyssna (och använda monitor) i Cubase. Riktigt skumt. Man måste starta om datorn för att få tillbaks ljudet och kunna lyssna på musik, men när man öppnar Cubase igen så skiter det sej.

Jag har Audiophile 2496 som ljudkort.

Annons
Postat

Okej, smärre uppdatering.

Samma sak händer när jag öppnar MiniHost, så det är väl nåt "musikigt" som laddas upp som pajar alltihop. När jag försöker spela upp en låt i Guitar Pro står det dessutom:

"Omöjligt att öppna MIDI-porten. Vänligen stäng andra MIDI-program eller modifiera dina MIDI-inställningar."

Detta förstås även när Cubase/MiniHost är nerstängt igen. Hoppas nån kan klura ut nånting.

Tack

Postat (redigerat)

Sök i manualen efter "Releas ASIO Driver in background", eller liknande. Kanske kan texten variera lite beroende på vad du kör för version.

Redigerat av Assar
Postat
Sök i manualen efter "Releas ASIO Driver in background", eller liknande. Kanske kan texten variera lite beroende på vad du kör för version.

Okej, jag hittade det. Var inte markerat så jag markerade det, fast ingen skillnad. Eller kanske måste starta om datorn eller nåt först?

Postat

aja, det verkar inte hända nåt. en annan sak är att om en låt är igång när man väl öppnar cubase så börjar låten gå i dubbel hastighet, och gör så tills man stänger av den. då går den ju inte att sätta på igen.

tror ni att det här är ett ärende för studioforumet, eller borde jag ta det i nåt datorforum istället?

Postat

Jag hade samma problem när jag hade en enkärning processor. Som datorn bara kunde lokalisera ett ljudkort i taget. När jag nu har en dubbelkärnig processor funkar det jättebra att ex lyssna på musik samtidgit som jag spelar in, om jag skulle vilja det. Så jag tror att ditt problem är något du får leva med. Och har man egentligen så stor användning av att behöva lyssna på musik när du ska spela in? eller vill du typ rippa grejjer?

Postat
om en låt är igång när man väl öppnar cubase så börjar låten gå i dubbel hastighet

Detta tyder ju på att cubase ändrar samplingsfrekvensen den spelar upp ljud med och dina andra mjukvaror inte gillar den så går inte dessa efter att du har startat cubase. Titta om du kan ändra samplingsfrekvensen någonstans, t.ex i inställningarna till ditt ljudkort.

/H.

Postat
Jag hade samma problem när jag hade en enkärning processor. Som datorn bara kunde lokalisera ett ljudkort i taget. När jag nu har en dubbelkärnig processor funkar det jättebra att ex lyssna på musik samtidgit som jag spelar in, om jag skulle vilja det. Så jag tror att ditt problem är något du får leva med. Och har man egentligen så stor användning av att behöva lyssna på musik när du ska spela in? eller vill du typ rippa grejjer?

Okej, jag vet inget om processorer, så det där låter ju inte så kul.

Tja, jag tycker det är kul att rippa grejer ibland, och då vill man ju gärna höra orginalet. Eller om man bara vill pilla lite i cubase och sen använda datorn till ditten och datten så vill man gärna ha ljud utan att behöva starta om den...

om en låt är igång när man väl öppnar cubase så börjar låten gå i dubbel hastighet

Detta tyder ju på att cubase ändrar samplingsfrekvensen den spelar upp ljud med och dina andra mjukvaror inte gillar den så går inte dessa efter att du har startat cubase. Titta om du kan ändra samplingsfrekvensen någonstans, t.ex i inställningarna till ditt ljudkort.

/H.

Jo, det finns möjligthet att ändra samplingfrekvensen, det finns ett antal frekvenser mellan 8.000 och 96.000.

Men den står inställd på 44,100 och försöker man byta så hoppar den tillbaks av sig själv (och då finns det ändå ett alternativ som heter "Rate Locked" som inte är ikryssat). Men 44,100 borde väl funka bra för både allmänt datorljud och cubase? Och dessutom så ställer man ju ändå inte in samplingsfrekvens i cubase förrän i projektet, och här skiter det sig medan cubase laddar. Väldigt skumt och jobbigt problem... Men tack för hjälpen hittills.

Om ni har fler förslag så mottages de tacksamt 😉

Postat

Okej, som vanligt kommer jag med uppdatering:

Nu kommer inte felmeddelandet upp i Media Player längre och allt ljud yttrar sig, fast det är såklart fortfarande i dubbel hastighet.

Jag har också kommit på att det går att importera låtar till cubase och lyssna där om jag behöver, men fortfarande rätt irreterande att man måste starta om datorn om man behöver vanligt ljud.

Nån mer än processormannen som har varit med om nåt liknande?

Postat

Kör du ASIO-drivrutinen i Cubase är ljudkortet upptaget och du kan inte använda det i några andra program.

Get with it.

Postat
Kör du ASIO-drivrutinen i Cubase är ljudkortet upptaget och du kan inte använda det i några andra program.

Get with it.

Okej... men Audiophile 2496 satte jag in nyligen, och det inbyggda Realtek sitter kvar. Kan jag använda realtek kortet till övriga datorangelägenheter och Audiophilet bara till Cubase på nåt sätt?

Postat

Get with it.

Okej... men Audiophile 2496 satte jag in nyligen, och det inbyggda Realtek sitter kvar. Kan jag använda realtek kortet till övriga datorangelägenheter och Audiophilet bara till Cubase på nåt sätt?

Ja det kan du, om din dator kan använda två lljudkort - kräver dubbelkärnigt!

Postat

Get with it.

Ja det kan du, om din dator kan använda två lljudkort - kräver dubbelkärnigt!

Ajajaj.. nåja, jag får väl lära mig att leva med det då. Konstigt bara att det funkade fint ett par veckor innan det blev såhär.

Tack så mycket för alla svar och all hjälp iallafall:-)

Postat

Antalet kärnor i processorn har inget med saken att göra, välj ditt Realtek-kort för uppspelning av Windowsljuden, sen väljer du 2496-kortet i Cubase, jag gör själv så i min gamla laptop och det fungerar alldeles utmärkt ! (Pentium 4 Mobile 1,4 ghz)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.