Jump to content
Annons

Modulation på mina ljud med E-MU Proteus 1..

Recommended Posts

Sprites (oregistrerad)
Postat

hej

får inte bort modulations ljudet på ljuden (framför allt på piano ljudet) på min E-mu Proteus 1, kan den ha hängt sig eller nåt?

har prövat o rucka fram och tillbaka på den, men ljudet "vibrerar" fortfarande som om 'modulation" alltid är på, trots att jag inte rört på hjulet.. 🙂

vågar jag öppna synthen o kolla vad det kan vara (om den kanske hängt sig), eller är det kanske en förslitnings grej, typ att jag inte kan göra något åt problemet.. det är ju frustrerande och inte kul o spela med 'modulation' på, på alla ljud. det är en sak på mer diffusa ljud, då hörs det ju ändå inte, men på t ex piano så hörs det direkt, låter inte bra alls.. 🙁

någon som har förslag? vill ogärna lämna in den, kostar förmodligen skjortan..

hälsningar /sprites

Annons
Postat

Finns det inga inställningsmöjligheter för vad modulationshjulet gör?

I så fall kan du ju helt enkelt bara dra ner mängden modulation som hjulet ger till noll...

Sprites (oregistrerad)
Postat

ska kolla efter om det finns såna inställningar, återkommer..

Sprites (oregistrerad)
Postat

verkar inte hitta någon inställning för modulationen.. har testat med att ta bort effekter som är automatiskt till-lagda i 'performace', men det hörs ff modulation på ljuden, och det hörs ju då som tydligast när jag kör med piano.. hm.. hm...?

• 2 veckor senare...
Postat

Hur har det gått?

Är lite ute och gissar eftersom jag inte är bekant med synthen i fråga, men det borde finnas nånstans! Det verkar ju va en "kapabel" synth i övrigt...

Inställningarna för mod-hjulet kan va "dolt" bland andra grejer...

Så lyssna på ljudet efter vad det är som moduleras:

Om det är volymen - kolla t.ex. sidan med inställningar för VCA eller VCA env eller vad nu EMU kallar det för...

Är det filtret - kolla filtrets ("VCF") inställningar...

etc...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.