Jump to content
Annons

Terratec Axon AX-50


joakimsbas

Recommended Posts

Annons

Tjenare!

Jag äger själv en en gammal Roland Gr-33 gitarrsynt och spelar den med en Godin Freeway med inbyggd midi-mikrofon.

Och det fungerar väl sådär... Det är alltid så himla svårt att hitta den rätta balansen mellan rätt stränghöjd och antalet felljud du får ifall strängen är för nära micken eller för långt ifrån. Här skulle åtminstone jag behöva proffshjälp. Men midimikrofoner och gitarrer är en så liten nisch . Så ifall du inte bor i en storstad (vilket jag inte gör) så är proffshjälp svår att få.

Därför rusade jag iväg i somras för att testa Axon-Ax 50 på Jam i Stockholm. Tänkte att midi-teknologin säkert gått fram en del sedan Roland Gr-33 presenterades 2001. Men tyvärr ... Samma problem med felmeddelanden s.k glitches och skumma biljud. Kanske det skulle ha funkat bättre med min egen Godin med inbyggd mick -nu testade jag den via en Behringergitarr tror jag med Axonmick.

Detta är MYCKET en fråga om att sitta och fininställa parametrar för att anpassa dem till din spelstil- och ändå kan du inte riktigt vara säker på att det alltid låter riktigt ok.

Men jäkligt kul är det att använda live - speciellt att riva av en fet Hammond-matta i ett band med två gitarrister och publiken står och skrapar sig i huvudet och undrar var i helvete DET ljudet kommer ifrån.

Det skall sägas till gitarrsyntarnas försvar- det är mycket fast i dig själv hur skicklig gitarrist du är.Du måste spela oerhört tydligt och distinkt. Minsta slarv ger oönskade toner.

Ändå tror jag nog att Axon är det bästa och enda alternativet just nu. Roland har väl inte gjort nåt i gitarrsyntväg på många,många år.

Redigerat av Max4rock
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Därför rusade jag iväg i somras för att testa Axon-Ax 50 på Jam i Stockholm. Tänkte att midi-teknologin säkert gått fram en del sedan Roland Gr-33 presenterades 2001. Men tyvärr ... Samma problem med felmeddelanden s.k glitches och skumma biljud. Kanske det skulle ha funkat bättre med min egen Godin med inbyggd mick -nu testade jag den via en Behringergitarr tror jag med Axonmick.

Utdrag från Studios recension (taget från Jam´s hemsida) "Så skriver tidningen Studio när dom utmärker AX100 till Bäst i test 2006. Så här skriver dom: "Visst, den är inte gratis, men om du är en gitarrist som vill ta steget in i midi-världen är Axon AX 100 värd varenda krona. Trigga ljud från den medföjande modulen eller annan valfri midi-enhet med din vanliga gitarr. " I testet konstateras också att det som du säger, hänger en hel del på gitarristen.

Efter att ha lirat på en sån här som funkar kanon för brutala dist/synt- och orgelmattor så är nog Axon verkligen ett steg framåt. Nog för att vi talar om anslagskänslighet här som drar nytta av strängarnas egenskaper, så handlar det om precisa ettor och nollor som ska levereras.

Kolla in den här, fina grejor 😉 Tror att det var den sista guran som Roland gjorde.

Edit: Länken funkade inte så bra. Här är lite om 700-modellen jag snackade om ovan. http://www.angelfire.com/trek/hillmans3/hillgt13.html

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare själv, o tack för svaret... Verkar inte vara nåt att satsa på då'rå. De utlovar ju att alla problem ska vara lösta, åtminstone med storebror AX 100...

Har visat sig att en kompis äger en AX 100 och jag ska låna den o testa den, så jag lovar skriva ner intrycken sen.

MVH Joakim

Tjenare!

Därför rusade jag iväg i somras för att testa Axon-Ax 50 på Jam i Stockholm. Tänkte att midi-teknologin säkert gått fram en del sedan Roland Gr-33 presenterades 2001. Men tyvärr ... Samma problem med felmeddelanden s.k glitches och skumma biljud. Kanske det skulle ha funkat bättre med min egen Godin med inbyggd mick -nu testade jag den via en Behringergitarr tror jag med Axonmick.

Utdrag från Studios recension (taget från Jam´s hemsida) "Så skriver tidningen Studio när dom utmärker AX100 till Bäst i test 2006. Så här skriver dom: "Visst, den är inte gratis, men om du är en gitarrist som vill ta steget in i midi-världen är Axon AX 100 värd varenda krona. Trigga ljud från den medföjande modulen eller annan valfri midi-enhet med din vanliga gitarr. " I testet konstateras också att det som du säger, hänger en hel del på gitarristen.

Efter att ha lirat på en sån här som funkar kanon för brutala dist/synt- och orgelmattor så är nog Axon verkligen ett steg framåt. Nog för att vi talar om anslagskänslighet här som drar nytta av strängarnas egenskaper, så handlar det om precisa ettor och nollor som ska levereras.

Kolla in den här, fina grejor 😳 Tror att det var den sista guran som Roland gjorde.

Edit: Länken funkade inte så bra. Här är lite om 700-modellen jag snackade om ovan. http://www.angelfire.com/trek/hillmans3/hillgt13.html

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Tjenare själv, o tack för svaret... Verkar inte vara nåt att satsa på då'rå. De utlovar ju att alla problem ska vara lösta, åtminstone med storebror AX 100...

Har visat sig att en kompis äger en AX 100 och jag ska låna den o testa den, så jag lovar skriva ner intrycken sen.

MVH Joakim

Hur gick det med intrycken då? Dom här prylarna har testats o jämförts alldeles för lite tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...