Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)
Automation på BMP.

..På BPM gissar jag att du menar?

Hur gör man?

😄

Redigerat av naked
Annons
Postat
Automation på BMP.

Hur gör man?

😆

Högerklicka på Tempo och "Create automatioon clip" 🙂

Postat
Automation på BMP.

Hur gör man?

:rolleyes:

Högerklicka på Tempo och "Create automatioon clip" 😲

Haha.. såklart. Löjligt att jag inte förstod det! 😎

Tack!

Darteis (oregistrerad)
Postat
Automation på BMP.

Hur gör man?

😛

Högerklicka på Tempo och "Create automatioon clip" 😛

Haha.. såklart. Löjligt att jag inte förstod det! 😛

Tack!

Jag tycker det suger att göra så efterssom BPM spannet är mellan 10-999 om jag inte minns fel och således är det svårt att gå från exempelvis 80 bpm till 160.. krävs en massa pillande, sänka känsligheten på musen till max, zomma tills din monitor kan användas som stjärnkikare och därefter blåsa upp det lite till i photoshop 😆

• 2 veckor senare...
Postat
Automation på BMP.

Hur gör man?

🙂

Högerklicka på Tempo och "Create automatioon clip" 😄

Haha.. såklart. Löjligt att jag inte förstod det! 😄

Tack!

Jag tycker det suger att göra så efterssom BPM spannet är mellan 10-999 om jag inte minns fel och således är det svårt att gå från exempelvis 80 bpm till 160.. krävs en massa pillande, sänka känsligheten på musen till max, zomma tills din monitor kan användas som stjärnkikare och därefter blåsa upp det lite till i photoshop 😉

När du ändrar värden i ett aotomation clip visas det i vänstra hörnet vilket värde du ställer det på

Postat
Efter att ha varit uppe och flummat runt i FL hela natten kom jag helt plötsligt på svaret på hur jag gör en keyboard split till två eller flera vst-or i FL från ett midi-klaviatur 🙂

Man behövde ju bara göra ett Layer med de vst-or man vill ha med och sen ändra Key Regions för varje vst som beskrivet här under punkt 4: http://www.flstudio.com/htmlhelp/html/chansettings_misc.htm

Pinsamt att jag inte kommit på det tidigare, men får väl vara glad att jag kom på det förr eller senare iaf, lol 😉

Denna förstod jag inte? Kan du förklara lite närmre? Något som är användbart?

Postat
Automation på BMP.

Hur gör man?

🙂

Högerklicka på Tempo och "Create automatioon clip" 😄

Haha.. såklart. Löjligt att jag inte förstod det! 😄

Tack!

Jag tycker det suger att göra så efterssom BPM spannet är mellan 10-999 om jag inte minns fel och således är det svårt att gå från exempelvis 80 bpm till 160.. krävs en massa pillande, sänka känsligheten på musen till max, zomma tills din monitor kan användas som stjärnkikare och därefter blåsa upp det lite till i photoshop 😉

När du ändrar värden i ett aotomation clip visas det i vänstra hörnet vilket värde du ställer det på

Men tyvärr så tycker jag att automations suger i FL. De borde göra om det helt så att man kan

finjustera kurvorna med hjälp av ex piltangenterna, eller att man ev skulle kunna öppna upp automationkurvan

i något eget fönster för att sedan kunna zooma och pilla hur man vill... Typ något interface liknande Edison vore

ju kanon! Fast speciellt framtaget för automations då...

Postat

sidechaina..jag vet fortfarande inte hur man gör,eller varför & eller när. man ska göra det..

jag har tänkt att jag ska sätta mig in i det någondag, men det blir aldrig av!

😉

Postat
Efter att ha varit uppe och flummat runt i FL hela natten kom jag helt plötsligt på svaret på hur jag gör en keyboard split till två eller flera vst-or i FL från ett midi-klaviatur 😄

Man behövde ju bara göra ett Layer med de vst-or man vill ha med och sen ändra Key Regions för varje vst som beskrivet här under punkt 4: http://www.flstudio.com/htmlhelp/html/chansettings_misc.htm

Pinsamt att jag inte kommit på det tidigare, men får väl vara glad att jag kom på det förr eller senare iaf, lol 😆

Han menar att tex c3-c4 är ett instrument, och c4-c6 är ett annat. Typ bas där nere och piano där upp, i ett instrument, som han sen ska kunna spela på midi-klaviaturen! Bas linjen på vänster hand och piano riffen på högra, fattar du?

Postat
Efter att ha varit uppe och flummat runt i FL hela natten kom jag helt plötsligt på svaret på hur jag gör en keyboard split till två eller flera vst-or i FL från ett midi-klaviatur 😄

Pinsamt att jag inte kommit på det tidigare, men får väl vara glad att jag kom på det förr eller senare iaf, lol 😆

Nja, beror på hur du använder FL 🙂

Det gör så att du t.ex. kan spela upp ljud från ett vst-intrument från övre halvan av ditt midi-klaviatur, och ett annat instrument från undre halvan. Eller ännu fler om så önskas. För mig är detta användbart då jag tycker om att sitta och spela på mitt klaviatur i FL för inspiration. Då kanske jag kör någon pad från lägre delen av mitt klaviatur, och en lead från övre. Blev det något klarare? 🙂

Postat
Efter att ha varit uppe och flummat runt i FL hela natten kom jag helt plötsligt på svaret på hur jag gör en keyboard split till två eller flera vst-or i FL från ett midi-klaviatur 😛

Pinsamt att jag inte kommit på det tidigare, men får väl vara glad att jag kom på det förr eller senare iaf, lol 😛

Nja, beror på hur du använder FL 😄

Det gör så att du t.ex. kan spela upp ljud från ett vst-intrument från övre halvan av ditt midi-klaviatur, och ett annat instrument från undre halvan. Eller ännu fler om så önskas. För mig är detta användbart då jag tycker om att sitta och spela på mitt klaviatur i FL för inspiration. Då kanske jag kör någon pad från lägre delen av mitt klaviatur, och en lead från övre. Blev det något klarare? 😎

Absolut! Tackar för den infon! Ska jag definitivt prova på så fort jag får hem nya musikdatorn 😄

Låter perfekt för, när man, som sagt skall sitta och leka med klaviaturen =)

• 1 månad senare...
Postat

Det som tog mig längst tid var att hitta VSTarna ^^ riktigt pinsamt, satt en jävligt bra stund och körde med packs när en kompis frågade mig varför jag inte hade några riktigt bra synthar, och blev helt paff. Mixern kom allt bra sent de med 🙂

Har man kört helt från början utan hjälp från någon kommer de enklaste sakerna ofta himla sent. lite irriterande ^^

Postat

Hahaha! Skön tråd får man säga, jag kan ju gott säga att hela förbaskade mixern kom sent för mig och inte alls för så länge sedan hittade jag compressorn... Dessutom tog det ett tag för automation samt alla VSTer, dessutom funktionen för att arrangera fönster. Hah.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag blev av med oskulden väldigt sent... 🙂

Postat
Hahaha! Skön tråd får man säga, jag kan ju gott säga att hela förbaskade mixern kom sent för mig och inte alls för så länge sedan hittade jag compressorn... Dessutom tog det ett tag för automation samt alla VSTer, dessutom funktionen för att arrangera fönster. Hah.

Tell me more about this arrangera fönster, snälla?

jestericious (oregistrerad)
Postat

nått jag lärde mig rätt så sent, men som kan göra så otroligt mycket var att sidechaina reverb på mina leads.. Man får sidechainkänslan men ändå med bra stuns i leaden eftersom man inte behöver ha någon attack på volymen.

annars var det att arrangera fönsterna. Inte behövt det förrens nyligen när jag började arbeta med två skärmar..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.