Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hallå!

Jo det är så här att jag har nu arbetat med Reason sen version 1 och känner nu att utvecklingsmöjligheterna med Reason är något begränsade. Samt att jag vill helt enkelt förnya mig, "omväxling förnöjer"!

På senare tid så har jag fått upp ögonen för Logic och fått riktigt blodad tand.

Är det en jätte stor omställning att gå ifrån PC och Reason till Mac och Logic rent arbetsmässigt (denna fråga riktar sig till er som har erfarenhet av båda)? Eller känner man igen sig i många delar?

Många gånger så har jag upplevt att ljudet i reason är en aning "svagt" och att ljudet i Logic är lite starkare (högst personlig uppfattning). Kan detta stämma?

Och till slut, har ni något man skall tänka på eller några tips inför denna flytt? 😄

MVH Jonathan A

Redigerat av JonathanA
Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Omställningen PC till Mac är inte så klurig.

Sedan frågan om att byta från Reason till Logic...

Reason är en synt.

Logic är en DAW.

Olika bestar så att säga.

Kör Reason och Logic. Reason är mycket mer flexibelt än de flesta DAWs, enkelt att koppla upp kluriga grejer i.

Det finns en massa godis i Logic som inte finns i reason och tvärtom.

Så mitt råd som jag redan sagt, kör båda.

Du kommer att få en kraftfull studio med Logic och Reason.

Postat

Har själv gjort samma byte för ett tag sedan.

Reson och Ligic skiljer sig gabska mkt, men är båda en sequnser / daw.

Iom du är ovan att jobba med audio ich virtuella instrument så kan det kännas lite knepigt ett tag, men Logic är ganska smart upbyggt så det borde inte vara några problem.

Principen med eq,kompressor i en kedja funkar på samma vis i alla prrogram skulle jag tro.

Om du bara kört pc innan så ar det ett tag att bekanta sig med osx, men det är inte svårt alls.

Har du möjlighet att testa en logicburk?

Postat
Hallå!

Jo det är så här att jag har nu arbetat med Reason sen version 1 och känner nu att utvecklingsmöjligheterna med Reason är något begränsade. Samt att jag vill helt enkelt förnya mig, "omväxling förnöjer"!

På senare tid så har jag fått upp ögonen för Logic och fått riktigt blodad tand.

Är det en jätte stor omställning att gå ifrån PC och Reason till Mac och Logic rent arbetsmässigt (denna fråga riktar sig till er som har erfarenhet av båda)? Eller känner man igen sig i många delar?

Många gånger så har jag upplevt att ljudet i reason är en aning "svagt" och att ljudet i Logic är lite starkare (högst personlig uppfattning). Kan detta stämma?

Och till slut, har ni något man skall tänka på eller några tips inför denna flytt? 😄

MVH Jonathan A

Ibland kan (iaf jag) känna att Reason har sitt eget sound, och kan nästan höra att det gjorts i Reason.

Men för att gå ontopic så tror jag mer det handlar om hur du rattar dina spakar. Med rätt eq och kompressor så borde du får starkre ljud.

eller menar du att det inte är nått tryck?

Postat
Drlop: Är det värkligen en synth, trodde det var en daw?!

Beror på hur man ser det, men egentligen är det ju ett virtuellt synthrack med sequenser och mixer snarare än en fullgod daw. Finns ju t ex inget stöd för externa effekter eller ljudinspelning.

Postat
Drlop: Är det värkligen en synth, trodde det var en daw?!
Reason is cross-platform and has a tremendous installed base. However, it cannot record or edit audio since it is a software sequencer and not a true DAW. As such, it is most popular with amateur and professional electronic music and hip hop musicians and producers who have little use for recording instruments in the studio.

Enligt Wikipedia så är inte Reason någon riktig DAW. Själv skulle jag nog inte heller kalla det för ett DAW, då denna term, enligt mig, inkluderar hårdvaran och mjukvaran. 😄

drloop (oregistrerad)
Postat

Reason bra på att göra avancerad uppkoplingar, ingen audioinspelning.

Logic smaskig inspelningstudio med allt. Men kan inte routa signalvägar och CV på samma sätt om Reason.

Logic + Reason = Grym kombination enligt mig.

Postat (redigerat)
Logic + Reason = Grym kombination enligt mig.

Och där stannar min tes.

Redigerat av ThomasJ
Postat

Okej, kanske e lite luddigt det där med DAW.

enligt kr wiki: "Digital Audio Workstation

System för digital inspelning och redigering av ljud. Detta kan vara en dator med lämpligt ljudkort och sequencer-programvara eller hårddiskporta - eller andra sorters system där man kan spela in och sedan redigera inspelningen. "

Skulle nog tollka det som att det är en daw, men nu har Reason audioinsplning vilket talar med för att det skulle gå under sequncer.

Postat

Nja Reason har ingen ljudinspelning, är antagligen ganska ointressant om det ska kallas DAW eller inte.

Reason är bland det bästa som finns kanske det bästa då det gäller att göra dom saker som Reason kan.

Så om du redan har Reason så finns det ingen som helst anledning att kasta Reason i sjön för att du skaffar Logic. Som någon nämde tidigare är det en ypperlig kombination att använda båda.

Postat (redigerat)

Jag mer än tacksam för alla svar! 😕

Det jag menar med "tryck" i ljudet så menar jag det som någon var inne på här att det man nästan kan höra att musiken är gjord i reason.

Som folk också har sagt här så hade jag inte planerat att kasta reason åt skogen utan fortsätta använda det, men då i bakgrunden till Logic.

Iom att det hela tiden skapas nya pluggar runt Logic så känns som att Logic jämnfört med reason har otroligt större utvecklingsmöjlighet.

Redigerat av JonathanA
drloop (oregistrerad)
Postat
Jag mer än tacksam för alla svar! 🙂

Det jag menar med "tryck" i ljudet så menar jag det som någon var inne på här att det man nästan kan höra att musiken är gjord i reason.

Som folk också har sagt här så hade jag inte planerat att kasta reason åt skogen utan fortsätta använda det, men då i bakgrunden till Logic.

Iom att det hela tiden skapas nya pluggar runt Logic så känns som att Logic jämnfört med reason har otroligt större utvecklingsmöjlighet.

Att man inte får tryck i Reason beror nog på hantverket.

Och att man skulle höra att det är Reason tar jag med en stor nypa salt.

Frågan har diskuterats många gånger och att Reason skilja sig markant från konkurrenter ljudmässigt

konkurrerande produkter är bara trams.

Jag tycker du gör ett bra val, det finns inget paket som är så prisvärt som Logic.

Kör på och skapa ny go musik, för nya prylar skapar ny inspiration. (Och leklust samtidigt som man totalt tappar tempo i produktionen för alla nya frustrerande egenheter som det nya programmet har).

😉

Postat

Reason bara skriker färgning! Går väldigt lätt att urskilja en Reason-produktion.

Jag ska själv gå över tänkte jag och ska gå ut lite mjukt med en beggad PowerMac medan jag gör klart dom projekten jag jobbar med i Cubase på PC:n. Lånar tråden litet och passar (återigen) på att fråga hur Logic 8 rinner på på en dual G5 på 2GHz. Klarar man sig långt eller börjar det krisa efter lite pluggar?

Postat

Behåll Reason. Kör in instrumenten i Logic med Rewire.

drloop (oregistrerad)
Postat
Reason bara skriker färgning! Går väldigt lätt att urskilja en Reason-produktion.

Jag ska själv gå över tänkte jag och ska gå ut lite mjukt med en beggad PowerMac medan jag gör klart dom projekten jag jobbar med i Cubase på PC:n. Lånar tråden litet och passar (återigen) på att fråga hur Logic 8 rinner på på en dual G5 på 2GHz. Klarar man sig långt eller börjar det krisa efter lite pluggar?

Jag har för mig att Logic grafiska gränsnitt går lite långsamt på Powermacar... I övrigt så borde pluggar tuffa på som tåget på en dual G5 2Ghz.

Angående Reason och färgning. Malström och Thor låter väldigt mycket Reason. Men när jag spelar upp mina samplingsbibliotek i NN-XT låter de likadant som i ESX24... naturligtvis beroende på filterinställningar men det är en försumbar skillnad.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.