Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag har precis fått ihop min hemmastudio och är riktigt nöjd. Har bara ett sista problem som är ganska stort! Det brusar ganska kraftigt ur monitorerna. När jag spelar musik låter dom hur bra som helst, men såfort jag stänger av musiken hörs bruset.

Jag har installerat drivrutiner och allt verkar fungera som det ska så långt.

När jag kopplar ur ljudkortet (Edirol FA-101) från datorn minskar bruset men det är fortfarande där. Jag drog slutsatsen att det därför inte kan ha något med datorn att göra. Har prövat på Mac och använder nu PC.

Går det att reparera? Kan det bero på kablarna? Finns det någon inställning jag kan ändra eller är det bara att köpa nya? Jag står inte ut med bruset!!!

Skriv gärna om ni har samma problem eller idéer om vad jag kan göra!

Tack!!

Redigerat av remotec
Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Är det kanske mer ett lågfrekvent brum?

Postat
Är det kanske mer ett lågfrekvent brum?

Hej!

jaa de skulle man kunna säga, rätt svårt att beskriva men det är ganska kraftigt! nån idé på vad det kan vara för fel?

tackar!!

drloop (oregistrerad)
Postat

Nätbrum.

Det kan bero på många olika saker.

Antar att du har ojordad ström.

Du kanske har en lysrörsarmatur i närheten som spär på brum och brus. Vissa skrivbordslampor påverkar också.

Börja med att koppla ur alla grejerna.

Koppla sedan steg för steg in prylarna.

När du säger att du kopplar ur ljudkortet så minskar problemet... är det så att du kör högtalarna från det interna ljudkortet hela tiden?

Postat
Nätbrum.

Du kanske har en lysrörsarmatur i närheten som spär på brum och brus. Vissa skrivbordslampor påverkar också.

När du säger att du kopplar ur ljudkortet så minskar problemet... är det så att du kör högtalarna från det interna ljudkortet hela tiden?

Tack för tipsen!!

Nej när jag kör monitorerna från ljudkortet! Men när ljudkortet är kopplat till datort brusar det mer än när jag kopplar ur det!

Jag ska pröva det du nämnde!

åter igen tack!

Postat
Nätbrum.

Tack för tipsen!!

Nej när jag kör monitorerna från ljudkortet! Men när ljudkortet är kopplat till datort brusar det mer än när jag kopplar ur det!

åter igen tack!

låter som om du får ngn form av jordslinga.. att jorden går runt genom utrustningen..

Postat
Nätbrum.

Tack för tipsen!!

åter igen tack!

låter som om du får ngn form av jordslinga.. att jorden går runt genom utrustningen..

uppskattar svaret! men jag är inte så haj på det där med jordad/ojordad ström. Orkar du förklara?=)

Postat

Dom flesta uttag i hus och lägenheter är ojordade men i köket brukar det alltid finnas åtminstone något jordat uttag kanske kan du skarva därifrån. Jordade uttag har 'blubbar' på sidorna så att en ojordad kontakt blir omöjlig att föra in.

Ytterligare en faktor som kan skapa brum är CRT-skärmar så då det gäller ljudarbete är dom platta bäst även om jag rent grafiskt föredrar en bra CRT skärm.

audioexcitement (oregistrerad)
Postat
Hej!

Jag har precis fått ihop min hemmastudio och är riktigt nöjd. Har bara ett sista problem som är ganska stort! Det brusar ganska kraftigt ur monitorerna. När jag spelar musik låter dom hur bra som helst, men såfort jag stänger av musiken hörs bruset.

Jag har installerat drivrutiner och allt verkar fungera som det ska så långt.

När jag kopplar ur ljudkortet (Edirol FA-101) från datorn minskar bruset men det är fortfarande där. Jag drog slutsatsen att det därför inte kan ha något med datorn att göra. Har prövat på Mac och använder nu PC.

Går det att reparera? Kan det bero på kablarna? Finns det någon inställning jag kan ändra eller är det bara att köpa nya? Jag står inte ut med bruset!!!

Skriv gärna om ni har samma problem eller idéer om vad jag kan göra!

Tack!!

Är det ett brus eller är det som ett brummande?

Brukar du lyssna riktigt högt när du lyssnar?

Är någon del "hemmalödd"

Jag undrar om problemet försvinner om du stoppar in dem i en helt annan anläggning?

Postat
Dom flesta uttag i hus och lägenheter är ojordade men i köket brukar det alltid finnas åtminstone något jordat uttag kanske kan du skarva därifrån. Jordade uttag har 'blubbar' på sidorna så att en ojordad kontakt blir omöjlig att föra in.

Ytterligare en faktor som kan skapa brum är CRT-skärmar så då det gäller ljudarbete är dom platta bäst även om jag rent grafiskt föredrar en bra CRT skärm.

Som du nämnde har jag nu prövat att koppla från ett jordat uttag i köket! Problemet kvarstår. Det är definitivt ett brus snarare än ett brum!

audioexcitement (oregistrerad)
Postat

Som du nämnde har jag nu prövat att koppla från ett jordat uttag i köket! Problemet kvarstår. Det är definitivt ett brus snarare än ett brum!

Då är det nog inte ett jordningsfel. Har du spelat extra högt? Nu kan man nog inte säga att just en särskild komponent är felet i sammanhanget, men ibland kan det vara en pajad transistor i förstärkarslutet...eller också inte. Någon tekniknörd skulle kunna mäta sig fram till felet.

drloop (oregistrerad)
Postat

Det brusar även när ingenting är anslutet alls till högtalarna?

• 4 veckor senare...
Postat

Kör du balancerade kablar till monitorerna? Testa att skruva fast en kabel mellan olika metallytor i din uppsättning. Har en mellan mitt slutsteg och mixerbord. Blev knäpptyst. Låter det som störningarna kommer från datorn så testa att vända på nätsladden. Kan vara så enkelt som ett fasfel på elnätet;)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.