Jump to content
Annons

Tror Gud på dig?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

det är frågan vi alla bör ställa oss.

Svara så utförligt ni kan på den, så att ni kan godkännas. Maxpoäng 10.

Förklaring: Vad är det som gör att Gud ska tro på just dig?

thanks_for_the_info.jpg

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)
Fråga med utropstecken i slutet?

NEJ! Frågan är ju "Tror Gud på dig?"

När ni sedan delgett i denna tråd vad som gör att Gud ska tro på just dig,

genom att övertyga honom om det, så säger hans företrädare helt enkelt "Thanks for the info!"

Varsågod att börja.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Men försök nu.

Tänk er detta som en tentafråga som kan ge 10 poäng.

Vad skulle ni skriva?

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Men försök nu.

Tänk er detta som en tentafråga som kan ge 10 poäng.

Vad skulle ni skriva?

🙂

Vart inte så svårt val....

Givetvis ett stort NEJ 😉

Bedömning av ditt tentasvar: UNDERKÄND, 0 poäng.

Kommentar: Hur kan någon skriva endast "Nej" som sitt uttömmande försök till svar på varför Gud ska tro på just honom?

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är det som att svara på frågan varför en fantasifigur som Gargamel, Harry Potter, Sherlock Holmes eller Svarte Petter skulle tro på mig. För mig är gud/gudar inget annat än fantasifigurer som det blir lite svårt att skriva en hel uppsats om varför de skulle tro på någon. Det är lite ointressant, men kan säkert bli kul om man tar sig tid och hittar på lite saker just för berättelsens skull 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar: Gud tror på mig, eftersom om han har skapat mig så borde han veta exakt vem jag är. Om det inte fanns någon väldigt speciell mening med mig, hade han aldrig skapat mig. Alltså är jag väldigt unik och betydelsefull. Han har skrivit om mig och alla stordåd som jag ska göra i sin stora bok där uppe. Ni vet, den där som är full av namn på frälsta små kineser, negerbarn från Kongo-land. Indianer, eskimåer, svenska barn med hjärtat rent. Jag vill möta dem i himlen, när hans bok är full av namn.

Amen.

eller... 😐

(har för övrigt lånat lite text från en sång jag lärde mig på söndagsskolan, så det är inte mina ord om raserierna... hoppas inte det sänker min poäng, musik)

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
För mig är det som att svara på frågan varför en fantasifigur som Gargamel, Harry Potter, Sherlock Holmes eller Svarte Petter skulle tro på mig. För mig är gud/gudar inget annat än fantasifigurer som det blir lite svårt att skriva en hel uppsats om varför de skulle tro på någon. Det är lite ointressant, men kan säkert bli kul om man tar sig tid och hittar på lite saker just för berättelsens skull 🙂

Så du har inte gjort något speciellt bra i ditt liv överhuvudtaget? Jag tror du har fel.

Tänk längre, tänk att Gud är Svarte Petter om det underlättar. Varför skulle han tro på dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Svar: Gud tror på mig, eftersom om han har skapat mig så borde han veta exakt vem jag är. Om det inte fanns någon väldigt speciell mening med mig, hade han aldrig skapat mig. Alltså är jag väldigt unik och betydelsefull (1p). Han har skrivit om mig och alla stordåd som jag ska göra i sin stora bok där uppe. Ni vet, den där som är full av namn på frälsta små kineser, negerbarn från Kongo-land. Indianer, eskimåer, svenska barn med hjärtat rent. Jag vill möta dem i himlen, när hans bok är full av namn.

Amen.

eller... 😛

(har för övrigt lånat lite text från en sång jag lärde mig på söndagsskolan (0.5p), så det är inte mina ord om raserierna... hoppas inte det sänker min poäng, musik)

(Bör kompletteras för godkännande, men ett initiativ till start i alla fall, 1.5p så långt, av 10 möjliga.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag hade fått den frågan på en tenta hade jag noga övervägt om jag valt rätt utbildning. Hade antagligen skrivit något liknande i mitt svar också.

Jag håller med Eternal och anser dessutom inte att tentan är seriös 😉

Religiösa skolor är inget för mig, men detta är med största sannolikhet en fråga som de studenterna kan få på en tenta.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Ordet "tro" kan betyda många saker - vad menar du?

Ja alltså, tror du att Gud tror på dig? Eller bör han tro på dig? Dvs. vad är det som gör att han borde tro på dig?

Tro på att du är ett gott råmaterial, att ta med i hans team. Att tro på att just du skulle vara något att bry sig om.

Precis som folk ställer sig frågan om Gud ska vara något att bry sig om. För mig är tron på Gud en fråga om ifall

man tycker att Gud har gjort något bra, dvs. om det är någon att bry sig om överhuvudtaget.

Tror man inte på Gud, så tycker man väl bara att han gjort dåliga grejer, och inte är någon att följa.

Vad har just du gjort av goda gärningar? Ge exempel på saker du gjort som gett dig "positiv karma" om man så vill.

Antag att du har dött och står och ska förklara hur du levt för någon i en annan värld.

Hur skulle du klara det testet? Vad skulle du säga?

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Ordet "tro" kan betyda många saker - vad menar du?

Ja alltså, tror du att Gud tror på dig? Eller bör han tro på dig? Dvs. vad är det som gör att han borde tro på dig?

Tro på att du är ett gott råmaterial, att ta med i hans team. Att tro på att just du skulle vara något att bry sig om.

Precis som folk ställer sig frågan om Gud ska vara något att bry sig om. För mig är tron på Gud en fråga om ifall

man tycker att Gud har gjort något bra, dvs. om det är någon att bry sig om överhuvudtaget.

Tror man inte på Gud, så tycker man väl bara att han gjort dåliga grejer, och inte är någon att följa.

Vad har just du gjort av goda gärningar? Ge exempel på saker du gjort som gett dig "positiv karma" om man så vill.

Antag att du har dött och står och ska förklara hur du levt för någon i en annan värld.

Hur skulle du klara det testet? Vad skulle du säga?

🙂

:musik

"..Don´t you wish your girlfriend was hot like me..." 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
"..Don´t you wish your girlfriend was hot like me..." 🙁

Om det var allt du skulle säga, så skulle du nog betecknas som imbecill.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Vadå? ska man förklara sina handlingar för en gud när man dör? Vad är det för paradis? Har de inte hört talas om Demokrati?

Ja, detta är inget märkligt. Tvärtom går det igen i många olika religioner, men även inom hypnosterapi t.ex.

Man får stå till svars för sina handlingar.

Demokrati har inte med saken att göra.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå? ska man förklara sina handlingar för en gud när man dör? Vad är det för paradis? Har de inte hört talas om Demokrati?

Ja, detta är inget märkligt. Tvärtom går det igen i många olika religioner, men även inom hypnosterapi t.ex.

Man får stå till svars för sina handlingar.

Demokrati har inte med saken att göra.

:rolleyes:

:musik

Det är ju fan skandal. REVOLUTION!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Vadå? ska man förklara sina handlingar för en gud när man dör? Vad är det för paradis? Har de inte hört talas om Demokrati?

Ja, detta är inget märkligt. Tvärtom går det igen i många olika religioner, men även inom hypnosterapi t.ex.

Man får stå till svars för sina handlingar.

Demokrati har inte med saken att göra.

😲

:musik

Det är ju fan skandal. REVOLUTION!

Det FINNS en reklamationsavdelning där också har jag hört... :rolleyes:

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

"..Don´t you wish your girlfriend was hot like me..." :rolleyes:

Om det var allt du skulle säga, så skulle du nog betecknas som imbecill.

ja, jag lär väl få vända om och hoppa jämnfota rakt ner i skärselden

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Om vi bortser från det tämligen naiva i en existentialistiskt gudsbild (dvs att gud är en varelse som rent konkret ingriper i våra liv), så ligger det i själva gudsbegreppet att du är sedd, att du är förlåten, att du är behövd osv. Svaret ligger liksom i frågan.

Ps. Freud hälsar att han samtycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...