Björn Olsberg Postat 12 mars 2008 Postat 12 mars 2008 MUSIKMESSE, Frankfurt: Celemony, tillverkaren bakom Melodyne, visar upp imponerande teknik som tar tonhöjdskorrigering till en ny nivå. Den nya tekniken gör det möjligt att justera tonhöjd, timing, med mera - för enstaka noter i flerstämmigt inspelat material. Tekniken, kallad Direct Note Access, kommer ingå i alla framtida versioner av Melodyne. Läs mer på www.studio.se
tbruce Postat 12 mars 2008 Postat 12 mars 2008 I like. Nu är det bara att vänta tills någon tillverkar bygger in detta överallt i ett mer komplett musikprogram.
IDF Postat 12 mars 2008 Postat 12 mars 2008 oj jävlar.. det skulle kunna innebära att man kan plocka bort ett instrument ur en stereomix.. helt sanslöst..
Tracer Postat 12 mars 2008 Postat 12 mars 2008 oj jävlar.. det skulle kunna innebära att man kan plocka bort ett instrument ur en stereomix.. helt sanslöst.. Kanske skulle funka på den eviga frågan om att plocka bort sången från en låt 😄 Tror dock inte att det kommer att funka så pass bra..........än...
Chris_Emil Postat 12 mars 2008 Postat 12 mars 2008 (redigerat) Wow!!! Kollade på videon på deras hemsida, blir nog köp av detta vid nästa version, helt gudomligt ju! http://www.celemony.com/cms/index.php?id=dna Redigerat 12 mars 2008 av Chris_Emil
Tracer Postat 12 mars 2008 Postat 12 mars 2008 "As a user of Melodyne plugin (Version 1.x), you will certainly wish to know how much the update costs: the price of the update is US$129 (129 Euro), the full version of Melodyne plugin 2 costs US$399 (349 Euro). If you have purchased Melodyne plugin only recently and you have not installed it yet, you can save even more, since the update is free of charge for all copies of Melodyne plugin registered after 12th March 2008!" Det känns ju nästan för bra för att vara sant 😄😛
Björn Olsberg Postat 12 mars 2008 Trådstartare Postat 12 mars 2008 As a personal note, tycker nog detta är en av de hetare grejerna på mässan i år i fråga om ny användbar teknik. Men, vi har bara varit här en dag ännu, fler nyheter kommer! Och det är Royen, min hjälpreda ( 😆 ) hemma i Sverige, som kommer knåpa ihop en del av dem.
Valle Postat 12 mars 2008 Postat 12 mars 2008 Optimum results are obtained with cleanly recorded signals to which as few effects have been added as possible. [mina fetstil-formateringar] Tänka sig!
allansson Postat 12 mars 2008 Postat 12 mars 2008 (redigerat) Det här var ju riktigt coolt. Vet inte om jag kommer använda det dock... men ändå... riktigt coolt! Å andra sidan så kanske man ska passa på och köpa v.1 av pluggen nu, om man vill ha 2:an lite billigare. Redigerat 12 mars 2008 av allansson
funky monk Postat 12 mars 2008 Postat 12 mars 2008 (redigerat) Det här var ju helt sanslöst sjukt!!! Öppnar helt nya dörrar... Jag känner att mina kreativitetsknölar börjar pulsera!! Enligt mig är detta årtiondets nyhet edit: kollade datumet för säkerhets skull, det är inte 1:a april än!!! Redigerat 12 mars 2008 av funky monk
puffra Postat 12 mars 2008 Postat 12 mars 2008 shit...det här är ju helt sjukt!...visserligen kör dom ju ganska tacksamma ljud i demon...men detta är ju bara början....
Chris_Emil Postat 12 mars 2008 Postat 12 mars 2008 Händer det att det kommer sånna här mässor i Sverige överhuvud taget ?
J.Westling Postat 12 mars 2008 Postat 12 mars 2008 I like. Nu är det bara att vänta tills någon tillverkar bygger in detta överallt i ett mer komplett musikprogram. Tja... Digidesign gav oss elastic time som jag tycker fungerar battre an melodyne nar det galler quantizera audio... Nu vantar vi bara pa elastic pitch.... Dock har jag svart att tro att det skulle inebara samma forutsattningar som melodyne visar upp nu..... Vi far se!!
Johan Royen Postat 12 mars 2008 Postat 12 mars 2008 Jo, det är sjukt coolt, men man kan inte undgå att vara lite skeptisk också. Det här är ju typ den heliga gralen =)
sounden Postat 12 mars 2008 Postat 12 mars 2008 Jag hade hakan långt ner på stolen när jag såg demovideon på deras site! Lite 1:a april varning över det hela!! Sjuukt nice! //S
antikartellmusikern Postat 12 mars 2008 Postat 12 mars 2008 As a personal note, tycker nog detta är en av de hetare grejerna på mässan i år i fråga om ny användbar teknik. Men, vi har bara varit här en dag ännu, fler nyheter kommer! Och det är Royen, min hjälpreda ( 😐 ) hemma i Sverige, som kommer knåpa ihop en del av dem. Avis pilsnerna är ju så goa inne på mässan eller rättare sagt kombination en kaffe och ostmacka som man sköljer ner med en kall tack för senast förresten
Linus Postat 12 mars 2008 Postat 12 mars 2008 Jag ser framför mig hur snacket går i studion inom kort. "- Äsch, vi borde haft slide guitar på den här. Ty låtit D:et i ackordet bendas upp från ett C... - Ok, vi fixar det i mixen." "- Här är alla körtagningarna till låten, bouncade till ett stereopar färdig körmix. - ...bara en stereokanal? En av sångarna sjunger lite falskt. - Och? Fixa det då?"
drloop (oregistrerad) Postat 12 mars 2008 Postat 12 mars 2008 Jag ser framför mig hur snacket går i studion inom kort. "- Äsch, vi borde haft slide guitar på den här. Ty låtit D:et i ackordet bendas upp från ett C... - Ok, vi fixar det i mixen." "- Här är alla körtagningarna till låten, bouncade till ett stereopar färdig körmix. - ...bara en stereokanal? En av sångarna sjunger lite falskt. - Och? Fixa det då?" Det är nya tider nu...
Claes Holmerup Postat 12 mars 2008 Postat 12 mars 2008 oj jävlar.. det skulle kunna innebära att man kan plocka bort ett instrument ur en stereomix.. helt sanslöst.. Nej, men det kommer antagligen att funka delvis - men alla instrument som spelar samma ton samtidigt, klumpas i så fall ihop till en gemensam ton (står i infon hos Celemony) - för det går inte att analysera och bryta ut enskilda instrument om man inte vet exakt hur de låter ensamma - och det kan man ju aldrig veta om man bara har en färdig mix... Efter att de har kommit med denna grymma funktion, ska man kanske för säkerhets skull lägga till ett litet "ännu" på slutet av den förra meningen... 😐🙂
wallie999 Postat 13 mars 2008 Postat 13 mars 2008 Det här kommer att revolutionera samplandet! Jag misstänker att vi kommer att få se en våg av fantastiska hiphopbeats när nya melodyne släpps... 🙂
Valle Postat 13 mars 2008 Postat 13 mars 2008 Jag får kanske äta upp följande ord en dag, eller så kan jag med viss uppstudsighet hänvisa till vad jag sagt: Jag finner hysterin kring "fantasipluggen" Melodyne 2 och särskilt dess Direct Note Access lite väl... komiskt? Några måste dubbelkolla så att det inte är ett skämt. Andra ska börja spara pengar. En del prisar övre/undre makter medan andra talar om revolution och (!) ökad kreativitet... Vi är väl överens om att detta inte är annat än ett "korrigeringsverktyg", eller hur? Vi talar om ett bland mängden korrigeringsverktyg som — i alla fall som det presenteras idag — "bara" kommer att användas på tracking- och grovmixnivå. Och som plugg är Melodyne 2 inget märkvärdigare än till exempel Elemental Audio Systems då unika NEODYNIUM — vars liknande hysteri dock uteblev. (Jag är medveten om att Neodynium och Melodyne 2 är två skilda koncept.) För mig har Celemony Software visat att de dels har kommit med ett intressant (men ej revolutionerande) verktyg, dels att de är några riktiga jävlar på marknadsföring (kanske till skillnad från Elemental Audio Systems). Fast det betyder inte att jag tänker spara några pengar, eller att jag måste dubbelkolla datumet. Jag är dessutom ganska trygg i känslan att min kreativitet inte kommer att halka efter om jag inte införskaffar pluggen. Som sagt, kanske får jag äta upp orden. Men jag tror inte det. Häpp!
wallie999 Postat 13 mars 2008 Postat 13 mars 2008 Graden av hysteri beror kanske på vilken musik man pysslar med. För samplingsbaserad musik som t ex hiphop är det här en fantastisk uppfinning då man kommer att få en helt annan flexibilitet när det gäller hanteringen av samplingar. För inspelningar som man gör själv är det kanske inte fullt lika upphetsande, förutsatt att man har möjligheten att göra en ny tagning.
Johan Royen Postat 13 mars 2008 Postat 13 mars 2008 Valle: Jovisst, personligen är jag mest imponerad av att det fungerar (förutsatt ATT det fungerar), eftersom jag inbillar mig att jag har en aning om hur svårt problemet faktiskt är att lösa.
Valle Postat 13 mars 2008 Postat 13 mars 2008 Graden av hysteri beror kanske på vilken musik man pysslar med. För samplingsbaserad musik som t ex hiphop är det här en fantastisk uppfinning då man kommer att få en helt annan flexibilitet när det gäller hanteringen av samplingar. För inspelningar som man gör själv är det kanske inte fullt lika upphetsande, förutsatt att man har möjligheten att göra en ny tagning. Hmmm... Du har nog rätt i att pluggens (eller rättare sagt, teknikens) användningsgrad beror på arbetsområde/genre. Jag sysslar i princip inte alls med samplingsbaserad musik, vilket säkert delvis också förklarar varför jag inte "begriper" pluggens värde. Men vi talar fortfarande om, i och för sig avancerad, "tonhöjdskorrigering"... Att stretcha, pitcha, choppa, blippa och bloppa en sampling i sin helhet är säkert OK. Men att ändra delvis i en sampling, t.ex. tonarters färgningar, klanger och/eller karaktär kommer nog att ta upphovsrättsbiten till en ny nivå (Oj oj oj, nu vet jag en ivertoppa som kommer att anmäla det här inlägget 😛🙂). Jag hoppas bara att Melodyne 2 kommer att smaka mer än den kommer att kosta, so to speak...
Valle Postat 13 mars 2008 Postat 13 mars 2008 Valle: Jovisst, personligen är jag mest imponerad av att det fungerar (förutsatt ATT det fungerar), eftersom jag inbillar mig att jag har en aning om hur svårt problemet faktiskt är att lösa. I hear you! Jag är också imponerad, det är ju en ganska så häftig grej. Men jag är inte överväldigad som många tycks vara (inte nödvändigtvis du). Flera användare på ett annat forum jag brukar "hänga på" håller på att upplösas i atomer av exaltering över "tekniken".
Claes Holmerup Postat 13 mars 2008 Postat 13 mars 2008 Graden av hysteri beror kanske på vilken musik man pysslar med. För samplingsbaserad musik som t ex hiphop är det här en fantastisk uppfinning då man kommer att få en helt annan flexibilitet när det gäller hanteringen av samplingar. För inspelningar som man gör själv är det kanske inte fullt lika upphetsande, förutsatt att man har möjligheten att göra en ny tagning. Hmmm... Du har nog rätt i att pluggens (eller rättare sagt, teknikens) användningsgrad beror på arbetsområde/genre. Jag sysslar i princip inte alls med samplingsbaserad musik, vilket säkert delvis också förklarar varför jag inte "begriper" pluggens värde. Men vi talar fortfarande om, i och för sig avancerad, "tonhöjdskorrigering"... Att stretcha, pitcha, choppa, blippa och bloppa en sampling i sin helhet är säkert OK. Men att ändra delvis i en sampling, t.ex. tonarters färgningar, klanger och/eller karaktär kommer nog att ta upphovsrättsbiten till en ny nivå (Oj oj oj, nu vet jag en ivertoppa som kommer att anmäla det här inlägget 😛🙂). Denna typ av editering finns inte hos någon annan och har länge ansetts vara omöjligt - så på det sättet är det verkligen en revolution! Tänk bara på en kompgitarr där allt äntligen sitter som ett spjut efter tagning nr 378 och fingrarna börjar blöda på gitarristen. Han slipper spela om kompet för att få bort det där lilla retliga felet som gör att den i övrigt perfekta tagningen låter apa. Jag hoppas bara att Melodyne 2 kommer att smaka mer än den kommer att kosta, so to speak... Den smakar mycket mer än den kostar: http://www.celemony.com/cms/index.php?id=dna_intro4&L=0 🙂
Valle Postat 13 mars 2008 Postat 13 mars 2008 Denna typ av editering finns inte hos någon annan och har länge ansetts vara omöjligt - så på det sättet är det verkligen en revolution! Tänk bara på en kompgitarr där allt äntligen sitter som ett spjut efter tagning nr 378 och fingrarna börjar blöda på gitarristen. Han slipper spela om kompet för att få bort det där lilla retliga felet som gör att den i övrigt perfekta tagningen låter apa. Hey, Claes, my homeboy! 🙂 Jag misstänker bara att Melodynes DNA bygger på samma tankeprinciper som Neodynium (som jag nämnde i ett inlägg ovan). Den förra jobbar i och för sig med klang, den senare med dynamik. Den gemensamma nämnaren ligger i att man kan "peta" i delar av en ljudbild på ett sätt som (man) tidigare inte (trodde) var möjligt. Men jag tror inte att någon riktigt erkände Neodynium som revolutionerande. I ett annat inlägg ovan citerar jag ur Celemony's FAQ, som skvallrar lite försiktigt om att DNA-tekniken har en lång väg kvar att gå. I alla fall för att övertyga super-pessimister som jag, he he... I kompgitarristens fall så får jag anta att "det retliga lilla felet" inte är distad eller fasat på ett taskigt sätt, så att det försvårar "extraktionen", om vi kan kalla det så. Undra förresten hur Melodyne reagerar när man skapar flasholetter (eller hur 17 det nu stavas)... 😄
Claes Holmerup Postat 13 mars 2008 Postat 13 mars 2008 Denna typ av editering finns inte hos någon annan och har länge ansetts vara omöjligt - så på det sättet är det verkligen en revolution! Tänk bara på en kompgitarr där allt äntligen sitter som ett spjut efter tagning nr 378 och fingrarna börjar blöda på gitarristen. Han slipper spela om kompet för att få bort det där lilla retliga felet som gör att den i övrigt perfekta tagningen låter apa. Hey, Claes, my homeboy! 🙂 YO! Dude! 🙂 Jag misstänker bara att Melodynes DNA bygger på samma tankeprinciper som Neodynium (som jag nämnde i ett inlägg ovan). Den förra jobbar i och för sig med klang, den senare med dynamik. Den gemensamma nämnaren ligger i att man kan "peta" i delar av en ljudbild på ett sätt som (man) tidigare inte (trodde) var möjligt. Men jag tror inte att någon riktigt erkände Neodynium som revolutionerande. Vad jag kunde hitta, så ser det ut som en helt vanlig multibandskompressor med lite större kontrollmöjligheter än andra, eftersom man kan specificera frekvensområdena på ett annat sätt. Inget revolutionerande direkt, även om det kanske kan vara bra ibland... Själv använder jag sällan multibandskompressor, så jag ser en MYCKET större nytta med Melodyne's DNA, än med Neodynium... I ett annat inlägg ovan citerar jag ur Celemony's FAQ, som skvallrar lite försiktigt om att DNA-tekniken har en lång väg kvar att gå. I alla fall för att övertyga super-pessimister som jag, he he... ..och med tanke på hur otroligt bra Melodyne fungerar i dag, så har jag fullt förtroende för att de lyckas göra vad de säger att de ska göra... 😎 I kompgitarristens fall så får jag anta att "det retliga lilla felet" inte är distad eller fasat på ett taskigt sätt, så att det försvårar "extraktionen", om vi kan kalla det så. Undra förresten hur Melodyne reagerar när man skapar flasholetter (eller hur 17 det nu stavas)... 😄 Jag kan tänka mig att de filtrerar bort så mycket övertoner som möjligt när analysen ska ske, så att sådant påverkar väldigt lite, men som sagt, så får vi se hur det blir i slutänden... 🙂 Det stavas förresten "flageoletter"... 😉
Valle Postat 13 mars 2008 Postat 13 mars 2008 Vad jag kunde hitta, så ser [Neodynium] ut som en helt vanlig multibandskompressor med lite större kontrollmöjligheter än andra, eftersom man kan specificera frekvensområdena på ett annat sätt. Inget revolutionerande direkt, även om det kanske kan vara bra ibland... Själv använder jag sällan multibandskompressor, så jag ser en MYCKET större nytta med Melodyne's DNA, än med Neodynium... Njae... Neodynium (eller som den heter sedan Roger Nichols Digital köpte upp hela rasket: DYNAM-IZER) är ingen multibandskompressor, eller för att citera den inledande informationen på dess hemsida "Don't get confused - this is not multi-band compression. DYNAM-IZER is an entirely different beast." På tal om revolution, alltså... 😄
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.